Zusammenfassung
In der vorliegenden Studie wurde bei 105 Patienten untersucht, welchen Stellenwert
die Thoraxbettaufnahme in der Differentialdiagnostik und Verlaufskontrolle pulmonaler
Störungen einnimmt. Das differentialdiagnostisch bedeutsamste Kriterium war der zeitliche
Verlauf der Röntgenveränderungen. Kontusion und Aspiration zeigten eine stetig rückläufige
Tendenz nach initialem Maximum, Pneumonie und ARDS entwickelten sich im Röntgenbild
meist crescendoartig. Rasch wechselnde Verschattungen sind verdächtig auf eine Vermehrung
des extravaskulären Lungenwassers. Weniger geeignete differentialdiagnostische Kriterien
sind Infiltratcharakter und -lokalosation sowie ein begleitender Pleuraerguß. Wichtig
ist der Zusammenhang mit Klinik und Anamnese. In der Verlaufskontrolle fand sich eine
gute Korrelation zwischen erforderlicher Beatmungsintensität und Ausprägung der Verschattung
in der Thoraxbettaufnahme.
Summary
In this study chest radiographs of 105 patients from an intensive care unit are reviewed
to investigate the value in differential diagnosis and control of the course of pulmonary
dysfunction. The most helpful criterion in differential diagnosis was the time course
of the visible infiltrate on the chest film. Contusion of the lung and aspiration
pneumonia showed a steady decrease after an initial maximum, pneumonia and ARDS developed
within several days to a maximal infiltration. A rise in extravascular lung water
presents with various quickly changing patterns. Pleural effusion, appearance and
localisation of the infiltrate are of less value in differential diagnosis. The connection
to clinical and anamnestic features is important. There was a good correlation between
time course of the radiological visible infiltrate and the intensity of artificial
respiration.