Thorac Cardiovasc Surg 1995; 43(4): 208-211
DOI: 10.1055/s-2007-1013211
Short Communication

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Transfemoral Intraluminal Stent Graft Implanted for Thoracic Aortic Aneurysm

Transfemorale Implantation eines intraluminalen Stents bei Aneurysma der Aorta descendensD. Pavčnik1 , F. S. Keller2 , A. Cobanoglu3 , B. Uchida2 , H. Thiermanns2 , T. Gabrijelčič4 , M. Šurlan1 , J. Rösch2
  • 1Institute for Radiology, Clinical Center, Ljubljana, Slovenia
  • 2Charles Dotter Interventional Institute, OHSU, Portland, Oregon
  • 3Department of Cardio-Thoracic Surgery, OHSU. Portland, Oregon
  • 4Department of Cardiovascular Surgery, Clinical Center, Ljubljana, Slovenia
Further Information

Publication History

1995

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

We describe two patients with inoperable descending thoracic aortic aneurysm. The first patient had complained of severe back pain for at least thirteen years. Radiological examination revealed a large posterior mediastinal mass that was misdiagnosed in 1981. Follow-up studies in 1992 revealed this mass to be a large descending thoracic aortic aneurysm, eroding the vertebral bodies of T3 through T6 and entering the spinal canal. Because of the high risk, thoracic aortic surgery was not performed. The second patient had an acute descending thoracic aortic aneurysm. There was contraindication to a second surgical approach due to previous thoracotomy. Both patients underwent an intraluminal bypass of the descending thoracic aorta with a Stent graft. Postplacement aortogram and followup studies showed that aneurysm was effectively excluded. We believe that this type of therapy should be offered to selected individuals who are considered by cardiovascular surgeons to be a high risk for thoracic aneurysm surgery.

Zusammenfassung

Es werden zwei Patienten mit einem Aneurysma der thorakalen Aorta descendens beschrieben: Der erste Patient hatte seit 13 Jahren über starke Rückenschmerzen geklagt. Bei der Röntgen-Untersuchung zeigte sich eine ausgedehnte Verschattung im hinteren Mediastinum, welche 1981 fehlinterpretiert worden war. Eine erneute Untersuchung im Jahre 1992 zeigte, daß es sich um ein großes Aneurysma der Aorta descendens handelte, das die Wirbelkörper von T3-T6 erodiert hatte und bis zum Spinalkanal vorgedrungen war. Wegen des hohen Risikos wurde auf ein chirurgisches Vorgehen verzichtet. Der zweite Patient hatte ein akutes Aneurysma der Aorta descendens. Hier erschien wegen eines vorausgegangenen thorakalen Eingriffs eine Zweitoperation kontraindiziert. Bei beiden Patienten erfolgte eine intraluminale Stent-Implantation in die thorakale Aorta descendens. Die Aortographie bei der Implantation und Nachuntersuchungen zeigten, daß eine erfolgreiche Exklusion des Aneurysmas erzielt wurde. Nach unserer Ansicht ist die Stont-Implantation eine gute therapeutische Alternative für spezielle Patienten mit einem Aneurysma der thorakalen Aorta, bei denen ein chirurgisches Vorgehen als zu risikoreich bzw. als kontraindiziert erachtet wird.

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