Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-1020586
Therapie des essentiellen Blepharospasmus und hemifacialen Spasmus mit lokalen Injektionen von Botulinum Toxin Typ A: Erfahrungen an 50 Patienten
Treatment of Essential Blepharospasm and Hemifacial Spasm by Local Injections of Botulinum Toxin Type A: Experiences in 50 PatientsPublication History
Publication Date:
30 January 2008 (online)

Zusammenfassung
40 Patienten mit essentiellem Blepharospasmus (BSP; 16 davon mit Meige-Syndrom) und 10 Patienten mit hemifacialem Spasmus (HSP) wurden mittels lokalen Botulinum-Toxin-Typ-A-Injektionen in den M. orbicularis oculi behandelt und im Mittel über 192 (64-324) bzw. 161 (58-324) Tage nachbeobachtet. In allen Fällen von HSP und in 80% der BSP-Patienten kam es zu einer mehr als 50%igen Besserung der Scores der benutzten Rating-Skalen und der Effekt der Erstinjektion hielt im Mittel 64 (BSP) bzw. 80 (HSP) Tage an. Re-Injektionen waren ähnlich effektiv wie die Erstbehandlung, außer in drei Fällen von BSP, bei denen der Effekt der initialen Injektion nicht reproduziert werden konnte. Transiente Ptosen waren die häufigste lokale Komplikation der Therapie und traten in geringer bis mäßiger Form in fast der Hälfte der Patienten mit BSP und 30% der Fälle von HSP auf, während vorübergehende Augenmuskelparesen (6% aller Behandelten) und periorale mimische Paresen (18%) wesentlich seltener waren. Die Ergebnisse dieser Behandlungsserie sind den in der Literatur mitgeteilten sehr ähnlich und stellen die lokale Injektionsbehandlung mit Botulinum Toxin Typ A als eine sichere und hochwirksame Therapie des BSP und HSP dar.
Summary
40 Patients with essential blepharospasm (accompanied by oromandibular dystonia in 16) and 10 with hemifacial spasm underwent treatment with local botulinum toxin type A injections and were followed up for mean periods of 192 (64-324) and 161 (58-324) days. All patients with hemifacial spasm and 80% of those with blepharospasm improved by more than 50% on the various rating scales used in this study and beneficial effects following a single set of injections lasted for a mean of 68 and 80 days in cases of blepharospasm and hemifacial spasm, respectively. Repeat injections were similarly effective in all but three cases of blepharospasm in whom an initially good response could not be reproduced. Transient ptosis was the most prevalent among the local side effects encountered and was present in mild or moderate intensity in almost 50% of the patients with blepharospasm and 30% of those with hemifacial spasm, while diplopia and lower facial palsies occurred in 6% and 18% of all treated cases. The results of this series are in good agreement with those published in earlier reports and confirm that local injections of botulinum toxin are a safe and effective treatment for both conditions.