Z Orthop Unfall 2007; 145(3): 297-302
DOI: 10.1055/s-2007-965344
Hüftendoprothetik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Aktueller Stand der minimalinvasiven Hüftendoprothetik in Deutschland, neue Implantate und Navigation - Ergebnisse einer bundesweiten Umfrage

Current State of Doing Minimal Invasive Total Hip Replacement in Germany, the Use of New Implants and Navigation - Results of a Nation-Wide SurveyE. Sendtner1 , D. Boluki1 , J. Grifka1
  • 1Orthopedic Department, University of Regensburg, Bad Abbach
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 July 2007 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die Hüftendoprothetik gehört zu den erfolgreichsten operativen Eingriffen der letzten Jahrzehnte. Gerade in den letzten Jahren erleben wir dramatische Neuerungen bei den Zugängen, den Implantaten und deren Positionierung mittels Navigation. Der wissenschaftliche Nachweis der Überlegenheit dieser Methoden ist noch nicht erbracht. Eine bundesweite Umfrage soll die Einstellung der Operateure und ihr tatsächliches Handeln untersuchen. Methode: 240 orthopädische und unfallchirurgische Kliniken und Praxen wurden im Herbst 2006 anhand eines anonymen Fragebogens bezüglich ihrer Behandlungsstrategien befragt. Ergebnisse: Im Januar 2007 waren 184 von 240 Fragebögen beantwortet, das entspricht einer Responderrate von 77 % und repräsentiert 64 569 Hüft TEP. 65 % davon wurden zementfrei implantiert, 12,6 % Kurzschäfte, 4,1 % Oberflächenersatz. 77 % der Operateure wenden minimalinvasive Zugänge an (MIS), die meisten operieren 20 % bis 50 % MIS. 34 % aller Hüft TEP werden mit MIS implantiert, der Anteil der Patienten, die MIS wünscht, liegt bei 23 %. Positionierung und Standzeit ist für 67 % der Operateure allein entscheidend, 78 % sehen dies auch mit MIS verwirklicht. 54 % der Befragten definieren MIS über Weichteilschonung, 33 % nur über den Hautschnitt kleiner 10 cm. MIS-Zugänge werden überwiegend von anterior/anterolateral (42 %) ausgeführt, beim Standardzugang überwiegt der dorsale Zugang (42 %), bei der Revision der laterale Zugang (44). 77 % der Befragten navigieren nie, und 54 % halten es auch nicht für sinnvoll. 75 % der MIS-Operateure benutzen spezielle MIS-Instrumente. Redondrainagen verwenden 97 % der Operateure, 48 % den Cellsaver. 71 % wurden vom Chef/Oberarzt implantiert, die Assistentenquote war in Häusern der Maximalversorgung am größten. Schlussfolgerung: Neue Implantate werden mit Bedacht verwendet, über ein Drittel aller Hüftendoprothesen wird immer noch (teil)zementiert. Gut ein Drittel der Prothesen wird minimalinvasiv implantiert, und das nicht auf Druck der Patienten/Laienpresse. Auch die Operateure halten in großer Mehrheit die Positionierung und die Standzeit für das Wichtigste, die meisten definieren minimalinvasiv über die Weichteilschonung und nicht über die Hautschnittlänge. Der transgluteale Zugang ist weit verbreitet, speziell bei den lateral durchgeführten MIS-Eingriffen ist unklar, ob Muskulatur abgelöst wird. Die Navigation wird von der Mehrheit nicht für sinnvoll gehalten, über Ÿ der Operateure navigieren nie.

Abstract

Aim: Total hip replacement has been developed to a very successful surgical procedure over 3 decades. In the last years many new helpful implants were introduced to the market, minimally invasive procedures were presented together with the technique of navigation. There is no scientific proof of the benefit of these procedures. The objective of this study was to collect data about the preferences of the surgeons for procedures and implants. Methods: In a countrywide anonymous survey, staff of 240 German trauma surgery and orthopaedic surgery departments were asked about their MIS procedures and their treatment strategies (August 2006). Results: 184 of the questionnaires have been returned representing 64 569 THRs, 65 % with cementless fixation, 12.6 % with bone conserving implants and 4.1 % with resurfacing. We found that 77 % of the respondents were doing minimally invasive THR. 34 % of all THR are minimally invasive (MIS) procedures, while 23 % of the patients ask for MIS. Most of the surgeons (54 %) define “minimally invasive” as the preservation of muscle, tendons and soft tissue, and 33 % as the length of skin incision to be less than 10 cm. 78 % are convinced that long-term survival is achievable even with less invasive methods. The most common MIS approach is the anterior/anterolateral (42 %), for the standard procedure (not MIS) the dorsal approach is the most used (42 %), and for revision surgery the lateral approach (44 %). 77 % of the respondents never use navigation and 54 % are convinced that there is no sense in it. 75 % of MIS surgeons use special MIS instruments: 97 % use redon drainage, 48 % the cell-saver, 71 % of the operations are performed by senior/head surgeons. The assistent quota was largest in high-volume centres. Conclusion: Innovative implants are used with care, more than one-third of all implants are still fixed with cement. MIS is performed in one-third of the THRs and it is not driven by sensationalised reports in the media. Even the surgeons' philosophy is oriented by long-term survival, most of them are defining MIS by preventing soft tissue damage and not by the length of skin incision. The transgluteal approach is still widespread, the drawbacks are hardly detectable, the soft tissue damage irreversible. Still lacking an adequate definition of the term “MIS”, it is unclear whether the soft tissue is spared or the damage to it is the same under a smaller skin incision. Computer-aided surgery in THR is not used by most of the surgeons, for the majority it is not favourable.

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Dr. Ernst Sendtner

Orthopedic Department
University of Regensburg

Kaiser-Karl V.-Allee 3

93077 Bad Abbach

Phone: 0 94 05/18 48 36

Fax: 0 94 05/18 29 26

Email: e.sendtner@asklepios.com

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