Zusammenfassung
Endoskopischer Ultraschall (EUS) dient in Magen und Rektum dem Ausschluss eines infiltrierenden
oder metastasierten Wachstums bei großen, endoskopisch bereits bekannten neuroendokrinen
Tumoren. Außerdem ist er hilfreich zur Differenzierung von submukösen Raumforderungen.
Duodenale neuroendokrine Tumoren sollten immer ergänzend endosonografiert werden,
da sie multipel auftreten können, zum Teil endoskopisch schwer darzustellen und häufig
bereits in regionale Lymphknoten metastasiert sind. Im Pankreas werden durch endoskopischen
Ultraschall neuroendokrine Tumoren dargestellt und differenzialdiagnostisch abgegrenzt.
Die Operation ist zurzeit die einzige kurative Behandlung für neuroendokrine Tumoren.
Die Endosonografie ist etablierter Bestandteil der Operationsvorbereitung. In Zukunft
wird sie möglicherweise auch eine Alternative zur Therapie dieser Tumoren bieten.
Abstract
In stomach and rectum endoscopic ultrasound is useful to exclude deep infiltration
or metastases of already endoscopically known large neuroendocrine tumors. In addition
endosonography is helpful to differentiate submucosal tumors. Duodenal neuroendocrine
tumors should be examined by EUS in any case, since lesions can occur simultaneously,
can be difficult to visualize and have potential for early regional lymph node metastasis.
Neuroendocrine tumors of the pancreas are demonstrated and differentiated by endosonography.
Today surgery is the only curative option for these tumors. Endoscopic ultrasound
is an established part of preoperative management. In future it may offer an option
even for treatment of these tumors.
Schlüsselwörter
Neuroendokrine Tumoren - Pankreas - EUS
Key words
Neuroendocrine Tumors - Pancreas - EUS
Literatur
1
Klöppel G, Perren A, Heitz P U.
Vom Karzinoid zum neuroendokrinen Tumor.
Deutsches Ärzteblatt.
2003;
100
1932-1942
2
Zimmer T, Stölzel U, Bader M. et al .
Brief report: a duodenal gastrinoma in a patient with diarrhea and normal serum gastrin
concentrations.
N Engl J Med.
1995;
333
634-636
3
Zimmer T, Scherübl H, Faiss S. et al .
Endoscopic ultrasonography of neuroendocrine tumours.
Digestion.
2000;
62 Suppl 1
45-50
4
Kann P H.
Endosonographische Bildgebung bei neuroendokrinen Tumoren.
Med Klin.
2006;
101
546-551
5
Kann P, Bittinger F, Engelbach M. et al .
Endosonography of insulin-secreting and clinically non-functioning neuroendocrine
tumors of the pancreas: criteria for benignancy and malignancy.
Eur J Med Res.
2001;
6
385-390
6
Ardengh J C, de Paulo G A, Ferrari A P.
EUS-guided FNA für the diagnosis of pancreatic neuroendocrine tumors before surgery.
Gastrointest Endosc.
2004;
60
378-384
7
Anderson M A, Carpenter S, Thompson N W. et al .
Endoscopic ultrasound is highly accurate and directs management in patients with neuroendocrine
tumors of the pancreas.
Am J Gastro.
2000;
95
2271-2277
8
Gress F G, Barawi M, Kim D. et al .
Preoperative localization of a neuroendocrine tumor of the pancreas with EUS-guided
fine needle tattooing.
Gastrointest Endosc.
2002;
55
594-597
9
Jürgensen C, Schuppan D, Neser F. et al .
EUS-guided alcohol ablation of an insulinoma.
Gastrointest Endosc.
2006;
63
1059-1062
10
Matthes K, Mino-Kenudson M, Sahani D V. et al .
Concentration-dependent ablation of pancreatic tissue by EUS-guided ethanol injection.
Gastrointest Endosc.
2007;
65
272-277
11
Wamsteker E J, Gauger P G, Thompson N W. et al .
EUS detection of pancreatic endocrine tumors in asymptomatic patients with type 1
multiple endocrine neoplasia.
Gastrointest Endosc.
2003;
58
531-535
12
Gauger P G, Scheiman J M, Wamsteker E J. et al .
Role of endoscopic ultrasonography in screening and treatment of pancreatic endocrine
tumours in asymptomatic patients with multiple endocrine neoplasia type 1.
Br J Surg.
2003;
90
748-754
13
Hellman P, Hennings J, Akerstrom G. et al .
Endoscopic ultrasonography for evaluation of pancreatic tumours in multiple endocrine
neoplasia type 1.
Br J Surg.
2005;
92
1508-1512
14
Thomas-Marques L, Murat A, Delemer B. et al .
Prospective endoscopic ultrasonographic evaluation of the frequency of nonfunctioning
pancreaticoduodenal endocrine tumors in patients with multiple endocrine neoplasia
type 1.
Am J Gastroenterol.
2006;
101
266-273
15
Kann P H, Balakina E, Ivan D. et al .
Natural course of small, asymptomatic neuroendocrine pancreatic tumours in multiple
endocrine neoplasia type 1: an endoscopic ultrasound imaging study.
Endocr Relat Cancer.
2006;
13
1195-1202
16
Kann P H, Kann B, Fassbender W J. et al .
Small neuroendocrine pancreatic tumors in multiple endocrine neoplasia type 1 (MEN1):
least significant change of tumor diameter as determined by endoscopic ultrasound
(EUS) imaging.
Exp Clin Endocrinol Diabetes.
2006;
114
361-365
Dr. med. C. Jürgensen
Klinikum Chemnitz GmbH · Klinik für Innere Medizin II
Flemmingstr. 2
09009 Chemnitz
Telefon: 03 71 / 33 33 32 32
Fax: 03 71 / 33 33 32 24
eMail: c.juergensen@skc.de