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DOI: 10.1055/s-2008-1070195
Wernicke-Enzephalopathie bei chronischer gastropankreatischer Erkrankung mit Pylorusstenose
Wernicke's encephalopathy in chronic gastropancreatic disease with pyloric stenosisPublication History
Publication Date:
26 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Bei einer 17jährigen Patientin und einem 48jährigen Patienten, die beide an einer chronischen gastropankreatischen Erkrankung mit Pylorusstenose litten und bereits ein subklinisches Thiamindefizit aufwiesen, wurde während kohlenhydratreicher Infusionsbehandlung innerhalb von 4 Wochen eine akute Wernicke-Symptomatik manifest. Parenterale Behandlung mit hohen Dosen Thiamin (200 mg/d bzw. 360 mg/d) führte zu weitgehender Rückbildung der Symptome. Wegen der ungünstigen Prognose der Wernicke-Enzephalopathie wird empfohlen, chronisch intestinal erkrankten und parenteral ernährten Patienten prophylaktisch Thiamin in Tagesdosen von 50-100 mg zu geben.
Abstract
The acute symptomatology of Wernicke's syndrome was observed in a 17-year-old female patient and a 48-year-old male patient. They were both affected by chronic gastropancreatic disease with pyloric stenosis and showed already subclinical thiamine deficiency. Symptoms occurred within 4 weeks of an infusion regime rich in carbohydrates. Parenteral administration of high doses of thiamine (200 mg/d and 360 mg/d) led to clear-cut regression of symptoms. Due to the unfavourable prognosis of Wernicke's encephalopathy prophylactic administration of thiamine in a daily dosage of 50-100 mg is recommended in patients with chronic intestinal disease and parenteral nutrition.