Psychiatr Prax 2020; 47(01): 16-21
DOI: 10.1055/a-1012-9502
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prävalenz von leichten kognitiven Störungen und Demenzen in der ambulanten Routineversorgung in Deutschland 2009–2016

Prevalence Rates of Mild Cognitive Impairment and of Dementia in the German Outpatient Health Care Sector 2009–2016
Jens Bohlken
1   Praxis für Neurologie und Psychiatrie, Berlin
2   Institut für Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP) der Medizinischen Fakultät der Universität Leipzig
,
Dominik von Stillfried
3   Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland (Zi), Berlin
,
Mandy Schulz
3   Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland (Zi), Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 October 2019 (online)

Zusammenfassung

Ziel In Deutschland wird ein Anwachsen der Patienten mit Demenz von 1,7 Mio. (2017) auf über 3 Mio. (2050) erwartet. Präventive Maßnahmen und Therapien zielen auf frühe Phasen der Demenzerkrankung, wie der leichten kognitiven Störung (MCI). Die Behandlungsprävalenzen für MCI und Demenz der Jahre 2009 – 2016 werden vergleichend dargestellt.

Methodik Datengrundlage bildeten die bundesweiten vertragsärztlichen Abrechnungsdaten gemäß § 295 SGB V. Für die Jahre 2009–2016 wurden in Hausarzt- und Facharztpraxen behandelte prävalente Patienten mit leichten kognitiven Störungen (PmMCI) und Demenz (PmD) identifiziert.

Ergebnisse Die Anzahl prävalenter PmMCI/PmD wuchs von 50 760/1 014 381 (2009) auf 166 919/1 416 319 (2016) und die entsprechende Behandlungsprävalenzrate von 0,13 % auf 0,42 % (MCI) bzw. von 2,52 % auf 3,55 % (Demenz).

Schlussfolgerung Trotz des deutlichen Zuwachses bleibt die Behandlungsprävalenz der abrechnungsrelevant dokumentierten PmMCI weit unter der geschätzten bevölkerungsbezogenen Anzahl von 2,8–3,7 Mio. prävalenter PmMCI. In den nächsten Jahren ist daher mit einer weiteren Zunahme der PmMCI im ambulanten Versorgungsbereich zu rechnen.

Abstract

Objective In Germany, the number of patients with dementia is expected to increase from 1.7 (2017) to more than 3 million people (2050). Preventive and therapeutic measures target at early stages of dementia such as mild cognitive impairment (MCI). Aim of the study is to compare prevalence rates of MCI and dementia over time.

Methods The study was based on the complete nation-wide outpatient claims data of the panel doctors services according to § 295 SGB V. We identified prevalent patients with MCI (PwMCI) and with dementia (PwD) in the years 2009 to 2016 treated by general practitioners or neuropsychiatric specialists.

Results The number of prevalent PwMCI/PwD increased from 50,760/1,014,381 (2009) to 166,919/1,416,319 (2016) and the corresponding prevalence rates from 0.13 % to 0.42 % (MCI) and from 2.52 % to 3.55 % (dementia), resp.

Conclusion Despite the significant prevalence gain, the number of PwMCI identified in outpatient health claims data is much lower than the expected number of 2,8 to 3,7 million people at the population level. Therefore, we anticipate a further increase in the number of PwMCI being treated in the outpatient sector over the coming years.

 
  • Literatur

  • 1 Livingston G, Sommerlad A, Orgeta V. et al. Dementia prevention, intervention, and care. Lancet 2017; 390: 2673-2734
  • 2 Bickel H. Die Häufigkeit von Demenzerkrankungen [Frequencies of dementia illnesses]. Im Internet: https://www.deutsche-alzheimer.de/unser-service/informationsblaetter-downloads.html#c749 Stand: 3.07.2019
  • 3 Doblhammer G, Fink A, Fritze T. et al. The demography and epidemiology of dementia. Geriatric Mental HealthCare 2013; 1: 29-33
  • 4 Donegan K, Fox N, Black N. et al. Trends in diagnosis and treatment for people with dementia in the UK from 2005 to 2015: a longitudinal retrospective cohort study. Lancet Public Health 2017; 2: e149-e156
  • 5 Bohlken J, Kostev K. Diagnose- und Verordnungsverhalten von Haus- und Fachärzten bei Patienten mit Demenz 2005 und 2015 in Deutschland. Psychiat Prax 2018; 45: 154-159
  • 6 Jessen F. Alzheimer-Krankheit: Neukonzeption vor dem Hintergrund aktueller Biomarkerforschung. Dtsch Arztbl 2016; 113: 1028-1030
  • 7 Luck T, Riedel-Heller SG. Prävention von Alzheimer-Demenz in Deutschland. Eine Hochrechnung des möglichen Potenzials der Reduktion ausgewählter Risikofaktoren. Nervenarzt 2016; 87: 1194-1200
  • 8 Ritchie CW, Russ TC, Banerjee S. et al. The Edinburgh Consensus: preparing for the advent of disease-modifying therapies for Alzheimerʼs disease. Alzheimers Res Ther 2017; 26: 85
  • 9 Hlavka JP, Mattke S, Liu JL. Assessing the Preparedness of the Health Care System Infrastructure in Six European Countries for an Alzheimerʼs Treatment. RAND Corporation 2018; DOI: 10.7249/RR2503.
  • 10 Grimmer T, Beringer S, Kehl V. et al. Trends of patient referral to a memory clinic and towards earlier diagnosis from 1985–2009. Int Psychogeriatr 2015; 27: 1939-1944
  • 11 van der Flier WM, Scheltens P. Amsterdam Dementia Cohort: Performing Research to Optimize Care. J Alzheimers Dis 2018; 62: 1091-1111
  • 12 Booker A, Jacob LE, Rapp M. et al. Risk factors for dementia diagnosis in German primary care practices. Int Psychogeriatr 2016; 28: 1059-1065
  • 13 Bohlken J, Kostev K. Progression von leichter kognitiver Störung zur Demenz in deutschen Hausarztpraxen: Eine retrospektive, datenbankgestützte Auswertung. Fortschr Neurol Psychiatr 2017; 85: 43-47
  • 14 Bohlken J, Jacob L, Kostev K. Progression of mild cognitive impairment to dementia in German specialist practices. Dementia (London) 2019; 18: 380-390
  • 15 Dlugaj M, Weimar C, Wege N. et al. Prevalence of mild cognitive impairment and its subtypes in the Heinz Nixdorf Recall study cohort. Dementia and geriatric cognitive disorders 2010; 30: 362-373
  • 16 Vos SJ, Verhey F, Frölich L. et al. Prevalence and prognosis of Alzheimerʼs disease at the mild cognitive impairment stage. Brain 2015; 138: 1327-1338
  • 17 Luck T, Luppa M, Angermeyer MC. et al. Impact of impairment in instrumental activities of daily living and mild cognitive impairment on time to incident dementia: results of the Leipzig Longitudinal Study of the Aged. Psychological medicine 2011; 41: 1087-1097
  • 18 Petersen RC, Lopez O, Armstrong MJ. et al. Practice guideline update summary: Mild cognitive impairment: Report of the Guideline Development, Dissemination, and Implementation Subcommittee of the American Academy of Neurology. Neurology 2018; 90: 126-135
  • 19 Bohlken J, Kostev K. Coded Prevalence of Mild Cognitive Impairment in General and Neuropsychiatrists Practices in Germany Between 2007 and 2017. J Alzheimers Dis 2019; 67: 1313-1318
  • 20 Luck T, Then FS, Schroeter ML. et al. Prevalence of DSM-5 Mild Neurocognitive Disorder in Dementia-Free Older Adults: Results of the Population-Based LIFE-Adult-Study. Am J Geriatr Psychiatry 2017; 25: 328-339
  • 21 Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin. DEGAM-Leitlinie Nr. 12: Demenz. Düsseldorf, Germany: Omikron Publishing; 2008
  • 22 Pentzek M, Wollny A, Wiese B. et al. Apart from nihilism and stigma: what influences general practitionersʼ accuracy in identifying incident dementia?. Am J Geriatr Psychiatry 2009; 17: 965-975
  • 23 Kaduszkiewicz H, Zimmermann T, Van den Bussche H. et al. Do general practitioners recognize mild cognitive impairment in their patients?. J Nutr Health Aging 2010; 14: 697-702
  • 24 Thyrian JR, Eichler T, Pooch A. et al. Systematic, early identification of dementia and dementia care management are highly appreciated by general physicians in primary care – results within a cluster-randomized-controlled trial (DelpHi). J Multidiscip Healthc 2016; 9: 183-190
  • 25 Michalowsky B, Kostev K, Iliffe S. et al. Diagnosing and treating dementia in German primary and specialized care between 2011 and 2015. Int J Clin Pharmacol Ther 2018; 56: 301-309
  • 26 Etgen T, Sander D, Bickel H. et al. Mild cognitive impairment and dementia: the importance of modifiable risk factors. Dtsch Arztebl Int 2011; 108: 743-750
  • 27 Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde (DGPPN). S3-Leitlinie “Demenzen”. 2016. Im Internet: http://www.dgn.org/images/red_leitlinien/LL_2016/PDFs_Download/038013_LL_Demenzen_2016.pdf Stand: 3.07.2019
  • 28 Luck T, Riedel-Heller SG, Kaduszkiewicz H. et al. Mild cognitive impairment in general practice: age-specific prevalence and correlate results from the German study on ageing, cognition and dementia in primary care patients (AgeCoDe). Dement Geriatr Cogn Disord 2007; 24: 307-316
  • 29 Bohlken J, Kostev K. Hat die Zahl der in einer Arztpraxis behandelten Demenzpatienten Einfluss auf die Kontinuität der Behandlung mit Antidementiva?. Fortschr Neurol Psychiatr 2017; 85: 156-162
  • 30 The Lancet Neurology. Will Europe be ready for the treatment of Alzheimer’s disease?. Lancet Neurol 2018; 17: 1025