Zusammenfassung
In dieser Studie wurden Flug- und Bodenrettungseinsätze bei pädiatrischen Patienten
in einer alpinen Region verglichen. Untersucht wurden Diagnosen, Einsatzzeiten, Interventionen,
Schweregrade sowie Follow-up-Daten.
Ergebnisse 1) Beobachtet wurden 2 Altersgipfel, 0 – 2 Jahre und 13 – 15 Jahre; 2) chirurgische
Notfälle waren häufiger in der Flugrettung, internistische und neurologische Notfälle
sowie Intoxikationen zeigten keinen Unterschied; 3) Anfahrt- und Transportzeiten waren
in der Bodenrettung signifikant kürzer, die Behandlungsdauer vor Ort war gleich; 4)
über 20% aller Patienten hatten NACA-Werte von 1 oder 2, die den Notarzteinsatz nicht
rechtfertigen; 5) über 50% der Patienten in der Flugrettung hatten nur einen NACA-Wert
(NACA: National Advisory Committee for Aeronautics) von 3; und 6) knapp ein Drittel
aller Patienten wurden bereits am Aufnahmetag wieder entlassen. In der retrospektiven
Betrachtung erscheint der Anteil der Übertriagierung damit hoch. Möglichkeiten einer
verbesserten Triagierung könnten ein genaueres Abfragen des Meldebildes, verbesserte
Kommunikation mit den bereits eingetroffenen Rettungskräften und Telemedizin zwischen
Leitstelle und Einsatzort sein.
Abstract
Air-and ground rescue calls of pediatric patients in an alpine region of Germany were
analyzed with respect to diagnosis, length of mission, interventions, severity of
illness, and follow-up data such as length of hospital stay. The results were 1) two
age groups were especially prevalent, 0 – 2 years and 13 – 15 years; 2) surgical emergencies
were more prevalent in air-transport, whereas medical and neurological emergencies
did not differ between air- and ground transport; 3) time on the scene was equivalent,
whereas time to the scene and transport time from the scene to the hospital were significantly
shorter for ground transport; 4) over 20% of patients had NACA scores of 1 or 2, not
justifying the dispatch of an emergency physician to the scene; 5) 50% of air rescue
calls had a NACA score of 3, not justifying air medical transport and 6) one third
of the patients were discharged from the hospital on the day of admission. At least
in retrospective analysis, overutilization of the helicopter seems high. Opportunities
to improve triaging could be a more accurate description of the call, improved communication
with the emergency personnel on scene, as well as telemedicine between the communication
center and the scene of the accident.
Schlüsselwörter
pädiatrische Notfallmedizin - Übertriagierung - Flugrettung - Bodenrettung - Rettungshubschrauber
- Notarzt - NEF
Key words
pediatric emergency medicine - unnecessary call-out - air rescue - ground rescue -
helicopter transport - emergency physician