Osteologie 2020; 29(03): 231-235
DOI: 10.1055/a-1179-2351
Originalarbeit

Konzeption und Umsetzung eines Qualitätsmanagements für den ambulanten Rehabilitationssport bei Osteoporose in Bayern

Conception and implementation of a quality management for the outpatient rehabilitation sport for osteoporosis in Bavaria
Martin Faul
1   Institut für Medizinische Physik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
,
Wolfgang Kemmler
1   Institut für Medizinische Physik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
2   Vizepräsident Rehabilitationssport Behinderten- und Rehabilitations-Sportverband Bayern (BVS-Bayern)
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Rehabilitationssport und Funktionstraining sind das vorherrschende Setting für Bewegungsangebote zur Osteoporosetherapie und Frakturprävention. Ein zentrales Problem beider Formate ist das Fehlen eines Qualitätsmanagement-Konzepts (QM-Konzepts), in dem neben der Strukturqualität auch zentrale Aspekte der Prozess- und/oder Ergebnisqualität adressiert werden. Ziele des vorliegenden Projekts, das in Kooperation mit dem BVS Bayern e. V. durchgeführt wurde, waren daher (a) die detaillierte Umsetzung eines validierten Trainingsprotokolls in „Osteoporose“-Rehasportgruppen, (b) die Entwicklung eines QM-Konzepts, das insbesondere auf die Prozess- und Ergebnisqualität abhebt, und (c) die Weiterentwicklung/Anpassung/Optimierung des Konzepts.

Nach Evaluierung im Rahmen bestehender Rehabilitationssportgruppen in Bayern zeigte sich eine hohe Übertragbarkeit des wissenschaftlich evaluierten Trainingsprotokolls in die Trainingspraxis anerkannter Rehabilitationssportgruppen. Aus dem parallel validierten QM-Konzept wurde ein Qualitätssiegel ‚Sport pro Reha in Bayern‘ entwickelt, das an anerkannte Osteoporose-Rehabilitationssportgruppen, die am QM-Konzept des BVS Bayern teilnehmen, verliehen werden kann.

Abstract

The primary setting of osteoporosis therapy and fracture prevention by means of exercise in Germany is ‘Rehabilitationssport’ and ‘Funktionstraining’. Based on German law, people with osteoporosis are entitled to prescribed medical rehabilitation sports. However, the weak point of the German structure is the lack of mandatory quality management (QM) with respect to process (i. e. proper application of a validated exercise protocol) and result (i. e. validation and documentation of exercise-induced changes).

Thus, the aim of the present project, that was conducted in close cooperation with the Bavarian Disabled and Rehabilitation Sport organisations (BVS Bayern e. V.), was (a) to provide a reliable concept to transfer a validated exercise programme in clinical praxis of Rehabilitationssport-groups, (b) to develop and implement a QM-concept that specifically address process and result-quality aspects and (c) to provide concepts for the ongoing adaptation and enhancement of the exercise protocol.

After development of the QM-concept and a 12 months test trial with 10 Rehabilitationssport- groups, all members of BVS Bayern, we observed a high transferability of the validated exercise protocol in the clinical practice of Rehabilitationssport-groups. After ongoing adjustments of the QM-concept during this test phase, a quality signet for ‘exercise in the rehabilitation of osteoporosis’ was released by the BVS Bayern and the Bavarian Sports Physicians Association that is awarded for participation in this quality concept.

However, due to the acute situation in Germany, that the demand for rehabilitation sports for osteoporosis exceeds the current supply, most rehabilitation sports groups might feel that there is no need for enhanced, demanding and at present not mandatory quality management concepts. Thus, in summary the current situation in Bavaria/Germany is, that, although a sophisticated concept for the secondary and tertiary prevention of osteoporosis by means of exercise is already being provided and validated, the general interest and motivation of the service suppliers (i. e. rehabilitation sport groups) to apply this concept is low.



Publication History

Article published online:
14 July 2020

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Bjarnason-Wehrens B, Held K, Karoff M. Herzgruppen in Deutschland – Status quo und Perspektiven. Herz 2006; 31: 559-565
  • 2 Sozialgesetzbuch. Sozialgesetzbuch Neuntes Buch – Rehabilitation und Teilhabe behinderter Menschen – § 64 Ergänzende Leistungen. Hrsg.: Bundesrepublik Deutschland; 2019
  • 3 BAR (Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation). Rahmenvereinbarung über den Rehabilitationssport und das Funktionstraining vom 01. Oktober 2003, i. d. F. vom 01. Januar 2011 Frankfurt am Main; 2011
  • 4 Kemmler W, von Stengel S, Engelke K. et al. Exercise, body composition, and functional ability: A randomized controlled trial. Am J Prev Med 2010; 38: 279-287
  • 5 Kemmler W, von Stengel S, Engelke K. et al. Exercise effects on bone mineral density, falls, coronary risk factors, and health care costs in older women: The randomized controlled senior fitness and prevention (SEFIP) study. Arch Intern Med 2010; 170: 179-185
  • 6 Kemmler W, von Stengel S, Engelke K. et al. Effekte sportlichen Trainings auf gesundheitliche Risikofaktoren und Gesundheitskosten über 65jährigen Frauen. Deutsche Zeitschrift Für Sportmedizin 2009; 60: 250
  • 7 Kemmler W, Von Stengel S, Engelke K. et al. Exercise decreases the risk of metabolic syndrome in elderly females. Med Sci Sports Exerc 2009; 41: 297-305
  • 8 Faul M. Konzipierung eines Qualitätsmanagements für den ambulanten Rehabilitationssport bei Osteoporose in Bayern. Master thesis. Institute of Sport Sciences. Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen; 2010
  • 9 Hensen P. Qualitätsmanagement im Gesundheitswesen. Grundlagen für Studium und Praxis. Wiesbaden: Springer-Verlag; 2019
  • 10 Walton M. The deming management method. New York: : Perigee Books; 1986
  • 11 Donabedian A. Evaluating the quality of medical care. Milbank Mem Fund Q 1966; 44 (Suppl): 166-206
  • 12 Guralnik JM, Simonsick EM, Ferrucci L. et al. A short physical performance battery assessing lower extremity function: Association with self-reported disability and prediction of mortality and nursing home admission. J Gerontol 1994; 49: M85-94
  • 13 Lamb SE, Jorstad-Stein EC, Hauer K. et al. Development of a common outcome data set for fall injury prevention trials: the prevention of falls network Europe consensus. J Am Geriatr Soc 2005; 53: 1618-1622
  • 14 Hauer K, Lamb SE, Jorstad EC. et al. Systematic review of definitions and methods of measuring falls in randomised controlled fall prevention trials. Age Ageing 2006; 35: 5-10
  • 15 Kemmler W, Lauber D, Weineck J. et al. Benefits of 2 years of intense exercise on bone density, physical fitness, and blood lipids in early postmenopausal osteopenic women: Results of the Erlangen Fitness Osteoporosis Prevention Study (EFOPS). Arch Intern Med 2004; 164: 1084-1091
  • 16 IQWIG. Leitliniensynopse für ein DMP Osteoporose. Report 609. Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen, Köln; 2018