Eine strukturierte kardiologische Abklärung nach ischämischem Schlaganfall umfasst
eine gezielte Anamnese, eine körperliche Untersuchung, ein 12-Kanal-EKG, ein Rhythmus-Monitoring
für kumulativ 72 h, regelhaft eine transthorakale Echokardiografie und bei Verdacht
auf eine atriale Emboliequelle eine transösophageale Echokardiografie. Eine erweiterte
kardiale Abklärung (z. B. mittels MRT/CT, verlängertes Rhythmus-Monitoring) sollte
Befund- und Patienten-bezogen erfolgen.
Abstract
Stroke is the most common cause of permanent disability and one of the most common
causes of death. Cardio-embolic strokes are associated with a poor prognosis and a
high risk of recurrence compared to other stroke etiologies. The most common source
of cardiac embolism is atrial fibrillation which must be quickly identified to optimize
secondary stroke prevention. A structured evaluation after ischemic stroke includes
taking the medical history, a physical examination, 12-lead ECG recording, rhythm
monitoring for 72 h, transthoracic echocardiography and transesophageal echocardiography,
if an atrial embolic source of stroke is suspected. Extended cardiac work-up (e. g.,
MRI/CT, prolonged rhythm monitoring) should be performed in selected patients based
on diagnostic findings.
Schlüsselwörter
ischämischer Schlaganfall - kardioembolische Genese - TIA - Sekundärprävention
Key words
ischemic stroke - cardio-embolic stroke - TIA - secondary stroke prevention