TumorDiagnostik & Therapie 2020; 41(08): 528-532
DOI: 10.1055/a-1241-8964
Thieme Onkologie aktuell

Kombinierte Immuncheckpoint-Inhibition bei inoperablem Gingivamelanom

Combined Immune Checkpoint Inhibition in an inoperable Gingival Melanoma
M. Neumann
Klinik für Dermatologie und Phlebologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
,
E. Ruppel
Klinik für Dermatologie und Phlebologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
,
S. Unger
Klinik für Dermatologie und Phlebologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
,
A. Zah
Klinik für Dermatologie und Phlebologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
,
W. K. Ludwig-Peitsch
Klinik für Dermatologie und Phlebologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Schleimhautmelanome sind seltene Formen von Melanomen mit einer ungünstigen Prognose. Bei Fehlen von therapierelevanten Mutationen und Inoperabilität stellt die Therapie mit Immuncheckpoint-Inhibitoren eine aussichtsreiche Option dar. Die Kombination aus dem PD-1-Antikörper Nivolumab und dem CTLA4-Antikörper Ipilimumab ist effektiver, jedoch auch erheblich toxischer als die Monotherapie mit PD-1-Antikörpern. Wir berichten über eine 57-jährige Patientin mit einem lymphogen metastasierten inoperablen Gingivamelanom im Stadium IIID, die mit einer Kombination aus Nivolumab und Ipilimumab behandelt wurde und hierunter multiple autoimmunvermittelte Nebenwirkungen einschließlich eines Schubs einer rheumatoiden Arthritis, einer Autoimmunkolitis, einer Autoimmunthyreoiditis und einer Autoimmunhepatitis entwickelte. Diese konnten mithilfe von systemischen Steroiden und symptomatischer Therapie beherrscht werden und es konnte eine anhaltende partielle Remission bei guter Lebensqualität erzielt werden. Unser Fall liefert ein Beispiel für den erfolgreichen Einsatz von Immuncheckpoint-Inhibitoren bei seltenen Melanom-Entitäten, veranschaulicht jedoch auch die Bedeutung von intensivem Monitoring besonders bei Patienten mit zugrunde liegenden Autoimmunerkrankungen.

Abstract

Mucosal melanomas are rare types of melanomas associated with an unfavorable prognosis. In inoperable tumors lacking therapeutically relevant mutations, treatment with immune checkpoint inhibitors is a promising option. The combination of the PD-1 antibody nivolumab and the CTLA4 antibody ipilimumab is more effective but also considerably more toxic than monotherapy with a PD-1 antibody. We report on a 57-year-old patient with an inoperable gingival melanoma with lymph node metastases in stage IIID who was treated with a combination of nivolumab and ipilimumab and developed multiple autoimmune-mediated adverse events including a flare of rheumatoid arthritis, autoimmune colitis, autoimmune thyreoiditis and autoimmune hepatitis. These adverse events could be managed with systemic steroids and symptomatic therapy, and an ongoing partial response with good quality of life could be achieved. Our case presents an example of successful use of immune checkpoint inhibitors in rare types of melanomas, but also illustrates the importance of intense monitoring particularly in patients with underlying autoimmune diseases.



Publication History

Article published online:
07 October 2020

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  • Literatur

  • 1 Larkin J, Chiarion-Sileni V, Gonzalez R. et al. Combined Nivolumab and Ipilimumab or Monotherapy in Untreated Melanoma. N Engl J Med 2015; 373: 23-34
  • 2 Wolchok JD, Chiarion-Sileni V, Gonzalez R. et al. Overall Survival with Combined Nivolumab and Ipilimumab in Advanced Melanoma. N Engl J Med 2017; 377: 1345-1356
  • 3 Studentova H, Kalabova H, Koranda P. et al. Immunotherapy in mucosal melanoma: a case report and review of the literature. Oncotarget 2018; 9: 17971-17977
  • 4 Yde SS, Sjoegren P, Heje M. et al. Mucosal Melanoma: a Literature Review. Curr Oncol Rep 2018; 20: 28
  • 5 Tacastacas JD, Bray J, Cohen YK. et al. Update on primary mucosal melanoma. J Am Acad Dermatol 2014; 71: 366-375
  • 6 Chen F, Zhang Q, Wang Y. et al. KIT, NRAS, BRAF and FMNL2 mutations in oral mucosal melanoma and a systematic review of the literature. Oncol Lett 2018; 15: 9786-9792
  • 7 Sheng X, Kong Y, Li Y. et al. GNAQ and GNA11 mutations occur in 9.5 % of mucosal melanoma and are associated with poor prognosis. Eur J Cancer 2016; 65: 156-163
  • 8 D’Angelo SP, Larkin J, Sosman JA. et al. Efficacy and Safety of Nivolumab Alone or in Combination With Ipilimumab in Patients With Mucosal Melanoma: A Pooled Analysis. J Clin Oncol 2017; 35: 226-235
  • 9 Hamid O, Robert C, Ribas A. et al. Antitumour activity of pembrolizumab in advanced mucosal melanoma: a post-hoc analysis of KEYNOTE-001, 002, 006. Br J Cancer 2018; 119: 670-674
  • 10 Flaherty KT, Robert C, Hersey P. et al. Improved survival with MEK inhibition in BRAF-mutated melanoma. N Engl J Med 2012; 367: 107-114
  • 11 Dummer R, Schadendorf D, Ascierto PA. et al. Binimetinib versus dacarbazine in patients with advanced NRAS-mutant melanoma (NEMO): a multicentre, open-label, randomised, phase 3 trial. Lancet Oncol 2017; 18: 435-445
  • 12 Kähler KC, Hassel JC, Heinzerling L. et al. Management of side effects of immune checkpoint blockade by anti-CTLA-4 and anti-PD-1 antibodies in metastatic melanoma. J Dtsch Dermatol Ges 2016; 14: 662-681
  • 13 Le Burel S, Champiat S, Mateus C. et al. Prevalence of immune-related systemic adverse events in patients treated with anti-Programmed cell Death 1/anti-Programmed cell Death-Ligand 1 agents: A single-centre pharmacovigilance database analysis. Eur J Cancer 2017; 82: 34-44
  • 14 Buder-Bakhaya K, Benesova K, Schulz C. et al. Characterization of arthralgia induced by PD-1 antibody treatment in patients with metastasized cutaneous malignancies. Cancer Immunol Immunother 2018; 67: 175-182
  • 15 Menzies AM, Johnson DB, Ramanujam S. et al. Anti-PD-1 therapy in patients with advanced melanoma and preexisting autoimmune disorders or major toxicity with ipilimumab. Ann Oncol 2017; 28: 368-376
  • 16 Johnson DB, Sullivan RJ, Ott PA. et al. Ipilimumab Therapy in Patients With Advanced Melanoma and Preexisting Autoimmune Disorders. JAMA Oncol 2016; 2: 234-240
  • 17 Lidar M, Giat E, Garelick D. et al. Rheumatic manifestations among cancer patients treated with immune checkpoint inhibitors. Autoimmun Rev 2018; 17: 284-289
  • 18 Kim ST, Tayar J, Trinh VA. et al. Successful treatment of arthritis induced by checkpoint inhibitors with tocilizumab: a case series. Ann Rheum Dis 2017; 76: 2061-2064