Abstract
Background This study sought to retrospectively evaluate the clinical and magnetic resonance
imaging (MRI) outcomes of u-HA/PLLA pin (u-HA/PLLA: hydroxyapatite/poly-L-lactic acid)
pin fixation of unstable osteochondritis dissecans (OCD) lesions of the knee.
Methods Seven adolescent patients (four females and three males) with arthroscopically unstable
OCD lesions of the knee were included. The mean age at diagnosis was 13.1 years. Clinical
results were evaluated preoperatively and during follow-up using the Ogilvie-Harris
score (0 – 15 points). MRI scans were performed preoperatively and during follow-up,
with results evaluated using the Dipaola classification (grades 1 – 4). Mean follow-up
time was 29 months.
Results The median Ogilvie-Harris score improved from 13 points (range: 10 – 14 points) to
15 points (range: 13 – 15 points). Separately, the median Dipaola score improved from
3 points (range: 2 – 4 points) to 1 point (range: 1 – 4 points). No complications
such as infection, synovitis, or intra-articular adhesion were observed.
Conclusions Initial experiences using bioabsorbable u-HA/PLLA pins for the refixation of unstable
OCD lesions in adolescents in the knee are promising, and MRI provides excellent monitoring
of healing.
Zusammenfassung
Hintergrund Retrospektive klinische und MRT-basierte (MRT: Magnetresonanztomografie) Auswertung
einer ersten Fallserie von mittels bioabsorbierbaren u-HA/PLLA-Pins (u-HA/PLLA: ungesintertes
Hydroxylapatit/Poly-L-Laktat) fixierten instabilen Osteochondrosis dissecans (OCD)-Läsionen
des Kniegelenkes.
Methode Eingeschlossen wurden sieben Jugendliche (vier weiblich, drei männlich) mit arthroskopisch
instabilen OCD-Läsionen des Kniegelenkes. Das mittlere Alter bei Diagnose betrug 13,1
Jahre. Die Auswertung erfolgte präoperativ und im Follow-up über durchschnittlich
29 Monate, jeweils klinisch mit dem Ogilvie-Harris Score (0 – 15 Punkte) bzw. mittels
MRT-Untersuchungen und dem Dipaola Score (Grad 1 – 4).
Resultate Der mediane Ogilvie-Harris-Score verbesserte sich von 13 Punkten (Range: 10 – 14
Punkte) auf 15 Punkte (Range: 13 – 15 Punkte). Der mediane Dipaola Score verbesserte
sich von 3 Punkten (Range: 2 – 4 Punkte) auf 1 Punkt (Range: 1 – 4 Punkte). Es wurden
keine Komplikationen wie Infektionen, Synovitis oder intraartikuläre Adhäsionen festgestellt.
Zusammenfassung Erste Erfahrungen mit bioabsorbierbaren u-HA/PLLA-Pins in der Refixierung von instabilen
OCD-Läsionen im Knie sind vielversprechend. Das MRT erlaubt eine hervorragende Beurteilung
des Heilungsverlaufes.
Key words Osteochondritis dissecans - juvenile - u-HA/PLLA - bioabsorbable pins
Schlüsselwörter Osteochondrosis dissecans - juvenil - u-HA/PLLA - bioabsorbierbare Pins