Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2023; 58(05): 282-291
DOI: 10.1055/a-1858-9949
CME-Fortbildung
Topthema

Intraaortale Ballonpumpe: Physiologie, Indikationen, Management

Intraaortic Ballon-pump: Physiology, Indication, Management
Christoph Schimmer
,
Dejan Radacovic
,
Daniel Keller
,
Khaled Alhussini
,
Patrick Meybohm

Die intraaortale Ballonpumpe (IABP) ist ein invasives kathetergestütztes kardiales Assistierungssystem, das zu einer Verbesserung von Herzarbeit und Koronardurchblutung führt. Der Beitrag beschreibt die Physiologie der IABP und fasst Empfehlungen bezüglich (Kontra-)Indikationen, Management und Monitoring der IABP entsprechend der S3-Leitlinie „Einsatz der intraaortalen Ballongegenpulsation in der Herzchirurgie“ [1] zusammen.

Abstract

The intraaortic ballon-pump (IABP) is a percutaneous mechanical circulatory support device, which is used in patients either with insufficient cardiac output or in patients with high-risk situation before cardiac intervention, like surgical revascularisation or percutaneous coronary intervention (PCI). Due to electrocardiographic or arterial pressure pulse the IABP augments diastolic coronary perfusion pressure and reduces systolic afterload. Thereby, myocardial oxygen supply-demand ratio is improved and cardiac output is increased. Many national and international cardiology, cardiothoracic and intensive care medicine societies and associations worked together in order to develop evidence-based recommendations and guidelines for the preoperative, intraoperative and postoperative management of the IABP. This manuscript is mainly based on the S3 guideline „Use of intraaortic balloon-pump in cardiac surgery“ from the German Society for Thoracic and Cardiovascular Surgery (DGTHG).

Kernaussagen
  • Die intraaortale Ballonpumpe (IABP) ist ein kardiales Assistierungssystem, das in der Diastole zu einer verbesserten Koronarperfusion führt und in der Systole die linksventrikuläre Nachlast senkt.

  • Die IABP führt zu einem verbesserten Herzzeitvolumen und zu einer „Ökonomisierung“ der Herzarbeit.

  • Die IABP ist insbesondere bei infarktbedingtem kardiogenen Schock, mechanischen Infarktkomplikationen, bei Hochrisikointerventionen bzw. vor operativen Maßnahmen mit erhöhtem Risiko sowie beim erschwerten oder unmöglichen Abgang von der Herz-Lungen-Maschine indiziert.

  • Die IABP ist absolut kontraindiziert bei Aortenklappeninsuffizienz, Aneurysmen der Aorta und Aortendissektion. Relative Kontraindikationen bestehen bei einer pAVK, einer Gefäßprothese in der Leiste sowie einem Stent-Grafting im Bereich der Aorta descendens.

  • Die IABP kann radiologisch und/oder echokardiografisch lagekontrolliert werden.

  • Die IABP muss regelmäßig auf Komplikationen überwacht werden.



Publication History

Article published online:
16 May 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

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  • Literatur

  • 1 Pilarczyk K, Bauer A, Boening A. et al. S3-Leitlinie: Einsatz der intraaortalen Ballongegenpulsation in der Herzchirurgie. Thorac Cardiovasc Surg 2015; 63 (Suppl. 02) 131-196
  • 2 Fischer U, Mehlhorn U. Intraaortale Ballongegenpulsation (IABP). In: Feindt P, Harig F, Weyand M. Empfehlungen zum Einsatz und zur Verwendung der Herz-Lungen-Maschine. Darmstadt: Steinkopff; 2006: 217-223
  • 3 Mehlhorn U, de Vivie ER. Mechanische Herzunterstützung mit der intraaortalen Ballonpumpe. Dt Arztebl 2001; 98: 2653-2658
  • 4 Ohmann EM, Nanas J, Stromel RJ. TACTICS Trial. et al. Thrombolysis and counterpulsation to improve survival in myocardial infarction complicated by hypotension and suspected cardiogenic shock or heart failure: results of the TACTICS Trial. J Thromb Thrombolysis 2005; 19: 33-39 DOI: 10.1007/s11239-005-0938-0. (PMID: 15976965)
  • 5 Prondzinsky R, Lemm H, Swyter M. et al. Intra-aortic balloon counterpulsation in patients with acute myocardial infarction complicated by cardiogenic shock: the prospective, randomized IABP SHOCK Trial for attenuation of multiorgan dysfunction syndrome. Crit Care Med 2010; 38: 152-160
  • 6 Thiele H, Zeymer U, Neumann FJ. et al. Intraaortic Balloon Support for Myocardial Infarction with Cardiogenic Shock. N Engl J Med 2012; 367: 1281-1296
  • 7 Wijns W, Kolh P, Danchin N. et al. Task Force on Myocardial Revaskularization of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Associaction for Cardio-Thoracic Surgery (EACTS); European Association for Percutaneous Cardiovascular Interventions (EAPCI). Eur Heart J 2010; 31: 2501-2555
  • 8 Kirklin J, Blackstone E. Kirklin/Barratt-Boyes Cardiac Surgery. 3. Amsterdam: Elsevier Science; 2003
  • 9 Pilarczyk K, Bauer A, Boening A. et al. Einsatz der intraaortalen Ballongegenpulsation in der Herzchirurgie. S3-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Thorax,- Herz- und Gefäßchirurgie (DGTHG) 2016. Kardiotechnik 2016; 3-14
  • 10 DowningTPMiller DC, Stofer R. et al. Use of intra-aortic balloon pump after valve replacement: predictive indices, correlative parameters, and patients survival. J Thorac Cardiovasc Surg 1986; 92: 210
  • 11 Pennington DG, Swartz M, Codd JE. et al. Intraaortic balloon pumping in cardiac surgical patients: a nine year experience. Ann Thorac Surg 1983; 36: 125 DOI: 10.1016/s0003-4975(10)60445-6. (PMID: 6882071)
  • 12 Ziemer G, Haverich A. Herzchirurgie. 3. Heidelberg: Springer; 2010
  • 13 Gul B, Bellumkonda L. Usefulness of Intra-aortic Balloon Pump in Patients with Cardiogenic Shock. Am J Cardiol 2019; 123: 750-756 DOI: 10.1016/j.amjcard.2018.11.041. (PMID: 30577950)
  • 14 Schulze PC, Barten MJ, Boeken U. et al. Implantation mechanischer Unterstützungssysteme und Herztransplantation bei Patienten mit terminaler Herzinsuffizienz. Med Klin Intensivmed Notfmed 2022; 117 (Suppl. 02) 51-62
  • 15 Ouweneel DM, Eriksen E, Sjauw D. Percutaneous Mechanical Circulatory Support Versus Intra-Aortic Balloon Pump in cardiogenic Shock After Acute Myocardial Infarction. J Am Coll Cardiol 2017; 69: 278-287 DOI: 10.1016/j.jacc.2016.10.022. (PMID: 27810347)