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DOI: 10.1055/a-2350-7432
Versorgungsrealität der Gastroparese in Deutschland – eine Umfrage der Arbeitsgemeinschaft Leitender Gastroenterologischer Krankenhausärzte (ALGK)
Management of gastroparesis care in Germany – a survey by the working group of guiding gastroenterologic clinicians (Arbeitsgemeinschaft Leitender Gastroenterologischer Krankenhausärzte, ALGK)
Zusammenfassung
Einleitung Die Behandlung der Gastroparese kann im klinischen Alltag schwierig sein. Ziele der vorliegenden anonymen Befragung der Mitglieder der Arbeitsgemeinschaft Leitender Gastroenterologischer Krankenhausärzte e.V. (ALGK) war eine Erhebung der Versorgungsrealität der Gastroparese in Deutschland.
Material und Methoden Die ALGK führte über 40 Tage 2023 eine Mitgliederbefragung anhand eines standardisierten anonymisierten Fragebogens mit 11 Fragen durch. Diese bezogen sich auf diagnostische und therapeutische Maßnahmen sowie verschiedene Aspekte des allgemeinen Managements der Gastroparese.
Ergebnisse Die Rücklaufquote betrug 21,4%. Nur 6,56% aller Befragten beurteilten die Prävalenz dieses Krankheitsbilds näherungsweise so, wie es aktuelle Publikationen vermuten lassen. Zur definitiven Diagnosestellung nutzten 68,85% aller Befragten die Magenentleerungsszintigrafie. Für 51,61% war das wichtigste Behandlungsziel eine individuelle Therapie unter Berücksichtigung von Ursache und Beschwerdeintensität der Erkrankung, für 43,55% die symptomatische Behandlung des dominierenden Kardinalsymptoms. Therapie der ersten Wahl waren für 41,94% Medikamente, für 27,42% Ernährungsempfehlungen und für 24,2% endoskopische Eingriffe. Bei der Auswahl der Medikamente nutzten 100% Prokinetika, 40,32% Antiemetika. Analgetika wurden nur von 4,84% eingesetzt. Handlungsbedarf sehen 85,48% in der unzureichenden Verfügbarkeit medikamentöser Therapieoptionen, 48,39% in der fehlenden aktuellen Zulassungssituation verfügbarer Medikamente für die Indikation Gastroparese. Relativ häufig wurden von den Befragten Behandlungsoptionen durchgeführt, für die nur geringe Evidenz besteht (z.B. Einsatz pflanzlicher Heilmittel in 43,55%).
Diskussion Insgesamt wurde in der aktuellen Umfrage die Häufigkeit der Gastroparese unterschätzt. Endoskopische Optionen werden nicht selten auch als Therapie der ersten Wahl eingesetzt. Obwohl eine Symptomen–orientierte Behandlung für einen Großteil der Befragten wichtig ist, werden bei der Medikamentenauswahl vor allem Prokinetika angewendet.
Abstract
Introduction The treatment of gastroparesis can be difficult in everyday clinical practice. The aim of this anonymous survey of members of the Arbeitsgemeinschaft Leitender Gastroenterologischer Krankenhausärzte e.V. (ALGK) was to investigate the management of gastroparesis care in Germany.
Material and Methods The ALGK conducted a member survey using a standardized anonymous questionnaire including 11 questions from 14.04.2023 to 29.04.2023. The questions covered diagnostic and therapeutic procedures as well as various aspects of the management of gastroparesis.
Results The response rate was 21.4% (62 members). Only 6.56% of all respondents assessed the prevalence of gastroparesis correctly as estimated by current epidemiological publications. 68.85 % of all respondents used gastric emptying scintigraphy for diagnosis. 51.61% regarded an individualized therapy as the most important treatment goal, taking into account etiology and impact of symptoms, compared to symptomatic treatment of leading clinical symptom in 43,55 %. First choice treatment was medical treatment in 41.94%, dietary recommendations in 27.42% and endoscopic interventions in 24.2%. 100% of respondents used prokinetics, 40.32% used antiemetics while only 4.84% used analgesics. Insufficient availability of medical treatment options represents a need of action for 85.48%, compared to lacking official approval of available drugs for this indication for 48,39% of all respondents. Treatment options with little evidence were used quite frequently (e.g. use of herbal therapies in 43.55%).
Discussion Overall, the frequency of gastroparesis was underestimated in the current survey. Endoscopic options are quite often used as first-line treatment. Although symptom-guided treatment is important for the majority of respondents, prokinetics are predominantly used.
Publication History
Received: 15 January 2024
Accepted: 23 June 2024
Article published online:
16 July 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
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Literatur
- 1 Camilleri M, Kuo B, Nguyen L. et al. ACG Clinical Guideline: Gastroparesis. Am J Gastroenterol 2022; 117: 1197-1220
- 2 Moshiree B, Potter M, Talley N. Epidemiology and Pathophysiology of Gastroparesis. Gastrointest Endos Clin N Am 2019; 29: 1-14
- 3 Jung HK, Choung RS, Locke 3rd GR. et al. The incidence, prevalence, and outcomes of patients with gastroparesis in Olmsted County, Minnesota, from 1996 to 2006. Gastroenterol 2009; 136: 1225-1233
- 4 Ye Y, Jiang B, Manne S. et al. Epidemiology and outcomes of gastroparesis, as documented in general practice records, in the United Kingdom. Gut 2021; 70: 644-653
- 5 Ye Y, Yin Y, Huh SY. et al. Epidemiology, Etiology, and Treatment of Gastroparesis: Real-World Evidence From a Large US National Claims Database. Gastroenterol 2022; 162: 109-121
- 6 Biyutskiy LP, Soykan I, McCallum RW. Viral gastroparesis: a subgroup of idiopathic gastroparesis – clinical characteristics and long – term outcomes. Am J Gastroenterol 1997; 92: 1501-1504
- 7 https://www.bundesgesundheitsministerium.de/themen/praevention/gesundheitsgefahren/seltene-erkrankungen.
- 8 Syed AR, Wolfe MM, Calles-Escandon J. Epidemiology and Diagnosis of Gastroparesis in the United States: A Population-based Study. J Clin Gastroenterol 2020; 54: 50
- 9 Huang IH, Schol J, Khatun R. et al. Worldwide prevalence and burden of gastroparesis-like symptoms as defined by the united European gastroenterology (UEG) and European society for neurogastroenterology and motility (ESNM) consensus on gastroparesis. United Eur Gastroenterol J 2022; 10: 888-897
- 10 Martinek J. Endoscopic pyloromyotomy for the treatment of severe and refractory gastroparesis: a pilot, randomised, sham-controlled trial. Gut 2022; 71: 2170-2178
- 11 Ducrotte P, Martinek J, Hustak R. et al. Gastric electrical stimulation reduces refractory vomiting in a randomized crossover trial. Gastroenterology 2020; 158: 506-514
- 12 Lacy BE, Tack J, Gyawali CP. AGA Clinical Practice Update on Management of Medically Refractory Gastroparesis: Expert Review. Clin Gastroenterol Hepatol 2022; 20: 491-500
- 13 Schol J, Wauters L, Dickman R. et al. United European Gastroenterology (UEG) and European Society for Neurogastroenterology and Motility (ESNM) consensus on gastroparesis. United European Gastroenterol J 2021; 9: 287-306
- 14 Janssen P, Harris MS, Jones M. et al. The relation between symptom improvement and gastric emptying in the treatment of diabetic and idiopathic gastroparesis. Am J Gastroenterol 2013; 108: 1382-1391
- 15 Sturm A, Holtmann G, Goebell H. et al. Prokinetics in patients with gastroparesis: a systematic analysis. Digestion 1999; 60: 422-427
- 16 Pasricha PJ, Parkman HP. Functional Dyspepsia and Gastroparesis in Tertiary Care are Interchangeable Syndromes With Common Clinical and Pathologic Features. Gastroenterology 2021; 160: 2006-2017
- 17 Frieling T, Behrens A, Labenz J. et al. The gastroenterology during the first and second wave of corona pandemic – two surveys by the working group of the guiding gastroenterologic clinicians (ALGK). Z Gastroenterol 2021; 59: 1297-1303
- 18 Frieling T. et al. Structure of the gastroenterologic departments/clinics in Germany —a survey by the working group of the guiding gastroenterologic clinicians (ALGK). Z Gastroenterol 2019; 57: 1467-1475
- 19 Abell TL, Camilleri M, Donohoe K. et al. Consensus recommendations for gastric emptying scintigraphy: a joint report of the American Neurogastroenterology and Motility Society and the Society of Nuclear Medicine. Am J Gastroenterol 2008; 103: 753-763
- 20 Tanner SE, Kurin M, Shahsavari D. et al. Trends in Gastroparesis Management: A United States Population-based Study From 2010 to 2020. J Clin Gastroenterol 2023; 57: 789-797
- 21 Dudekula A, Rahim S, Bielefeldt K. Time trends in gastroparesis treatment. Dig Dis Sci 2014; 59: 2656-2665
- 22 Zoll B, Zhao H, Edwards MA. et al. Outcomes of surgical intervention for refractory gastroparesis: a systematic review. J Surg Res 2018; 231: 263-269