Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2560-6835
Das vergessene Geschlecht – Wie erleben Väter einen ungeplanten Kaiserschnitt ihrer Partnerin? Eine explorative Studie
The forgotten gender – How do fathers experience an unforeseen caesarean section of their partner? An exploratory study
Zusammenfassung
Hintergrund
Diese explorative Fall-Kontroll-Studie untersuchte das psychische Befinden werdender Väter vor, während und nach einer Notsectio. Ziel war es, zu erfassen, ob diese Männer im Vergleich zu Männern bei einer sekundären Sectio ein höheres Risiko für eine posttraumatische Belastung haben und welches affektive Erleben sie retrospektiv berichten.
Methoden
Väter (sekundäre Sectio [N=103] vs. Notsectio [N=52]) wurden retrospektiv mittels eines Fragebogens befragt, der von der Medizinischen Psychologie und der Frauenklinik des Universitätsklinikums Ulm erstellt wurde. Die Studie bezog sich auf ungeplante Sectios im Zeitraum von 01.01.17–30.06.19. Der Fragebogen bestand aus zwei Abschnitten: Abschnitt A erfasste soziodemographische, biographische, medizinische und psychometrische Merkmale. Abschnitt B fokussierte auf das Erleben der Geburt und danach und integrierte den "Positive and Negative Affect Schedule" (PANAS) sowie die Posttraumatic Stress Checklist 5 (PCL-5).
Ergebnisse
Während einer Notsectio hatten die Väter häufiger Angst um das Leben ihrer Partnerin und ihres Kindes. Die PANAS-Auswertung zeigte, dass Väter der Notsectio-Gruppe signifikant häufiger negative Emotionen wie Angst und Unruhe erlebten. Sie wiesen auch höhere PCL-5-Werte auf, jedoch erfüllten nur drei Väter der Notsectio-Gruppe und ein Vater der Kontrollgruppe die Kriterien für eine posttraumatische Belastungsstörung. Väter während einer Notsectio fühlten sich weniger gut betreut als die Kontrollgruppe und bewerteten die Information über die Möglichkeit einer Notsectio als unzureichend. Nach einer Notsectio wurde häufiger psychologische Betreuung empfohlen, jedoch nicht in Anspruch genommen. Die Mehrheit der Väter wünschte sich ein Nachgespräch mit dem Behandlungsteam. Etwa ein Fünftel suchte nach der Geburt zusätzliche Hilfe, meist bei Familie oder einer Hebamme.
Diskussion
Die Ergebnisse der retrospektiven Studie deuten darauf hin, dass Männer bei einer Notsectio eine höhere psychische Belastung empfinden als bei einer sekundären Sectio. Viele Väter der Notsectio-Gruppe fühlten sich unzureichend vorbereitet. Ein postoperatives Gespräch mit dem Team wird von den Vätern gewünscht und kann bei der Verarbeitung eines Notfalleingriffs hilfreich sein.
Schlussfolgerung
Werdende Väter sollten vor der Geburt umfassend über mögliche Komplikationen informiert werden. Das Personal sollte geschult werden, auch die Väter während einer (seltenen) Notsectio zu begleiten.
Abstract
Background
This exploratory case-control study investigated the psychological well-being of expectant fathers before, during, and after an emergency cesarean section. The aim was to determine whether these men are at a higher risk of post-traumatic stress compared to men undergoing a secondary cesarean section and what affective experiences they report retrospectively.
Methods
Fathers (secondary cesarean [N=103] vs. emergency cesarean [N=52]) were retrospectively surveyed using a questionnaire developed by the Department of Medical Psychology and the Women's Clinic of the University Hospital of Ulm. The study focused on unplanned cesarean sections during the period from January 1, 2017, to June 30, 2019. The questionnaire consisted of two sections: Section A captured sociodemographic, biographic, medical, and psychometric characteristics. Section B focused on the experience of childbirth and afterward and integrated the "Positive and Negative Affect Schedule" (PANAS) and the Posttraumatic Stress Checklist 5 (PCL-5).
Results
During an emergency cesarean, fathers more frequently expressed fear for the life of their partner and child. The PANAS analysis showed that fathers in the emergency cesarean group significantly more often experienced negative emotions such as fear and restlessness. They also had higher PCL-5 scores, however, only three fathers from the emergency cesarean group and one father from the control group met the criteria for post-traumatic stress disorder. Fathers during an emergency cesarean felt less well cared for compared to the control group and rated the information about the possibility of an emergency cesarean as insufficient. After an emergency cesarean, psychological support was more often recommended but was not utilized. The majority of fathers desired a follow-up conversation with the treatment team. About one-fifth sought additional help after the birth, mostly from family or a midwife.
Discussion
The results of the retrospective study suggest that men experience higher psychological stress during an emergency cesarean compared to a secondary cesarean. Many fathers in the emergency group felt inadequately prepared. A postoperative discussion with the team is desired by the fathers and can be helpful in processing an emergency intervention.
Conclusion
Expectant fathers should be thoroughly informed about potential complications before birth. Staff should be trained to also support the fathers during a emergency cesarean.
Publication History
Received: 13 August 2024
Accepted: 16 March 2025
Article published online:
09 June 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Bundesamt S. Pressemitteilung Nr: 022 vom 26. April 2022: Ein Drittel aller Geburten in 2020 durch Kaiserschnitt. Stat Bundesamt 2022. https://www.destatis.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/2022/04/PD22_N022_231.html#:~:text=N%20022%20vom%2026.,April%202022&text=WIESBADEN%20%E2%80%93%20Rund%20220%20700%20Frauen,Deutschland%20durch%20einen%20Kaiserschnitt%20erfolgt
- 2 David M, Scherer KA, Henrich W. et al. Does an immigrant background affect the indication, incidence or outcome of emergency cesarean section? Results of the prospective data collection of 111 births. Geburtshilfe Frauenheilkd 2018; 78: 167-172
- 3 Schumacher B. Erste S3-Leitlinie „Sectio caesarea“. gynäkologie+geburtshilfe 2020; 25: 46-50
- 4 Tham V, Christensson K, Ryding EL. Sense of coherence and symptoms of post-traumatic stress after emergency caesarean section. Acta Obstet Gynecol Scand 2007; 86: 1090-1096
- 5 Ryding EL, Wijma B, Wijma K. Posttraumatic stress reactions after emergency cesarean section. Acta Obstet Gynecol Scand 1997; 76: 856-861
- 6 Kainz G, Eliasson M, von Post I. The child’s father, an important person for the mother’s well-being during the childbirth: a hermeneutic study. Health Care Women Int 2010; 31: 621-635
- 7 Köhne Claudia AH. Die Erfahrungen der Väter im Kreißsaal. Hebamme 2015; 28: 40-43
- 8 Longworth HL, Kingdon CK. Fathers in the birth room: What are they expecting and experiencing? A phenomenological study. Midwifery 2011; 27: 588-594
- 9 van Vulpen M, Heideveld-Gerritsen M, van Dillen J. et al. First-time fathers’ experiences and needs during childbirth: A systematic review. Midwifery 2021; 94: 102921
- 10 Vischer LC, Heun X, Steetskamp J. et al. Birth experience from the perspective of the fathers. Arch Gynecol Obstet 2020; 302: 1297-1303
- 11 YOKOTE N. Fathers’ feelings and thoughts when their partners require an emergency cesarean section: Impact of the need for surgery. Japan J Nurs Sci 2007; 4: 103-110
- 12 Kondou A, Haku M. The experiences of husbands present at their wives’ emergency cesarean sections. J Med Invest 2018; 65: 268-273
- 13 Elmir R, Schmied V. A meta-ethnographic synthesis of fathersʼ experiences of complicated births that are potentially traumatic. Midwifery 2016; 32: 66-74
- 14 Hinton L, Locock L, Knight M. Partner experiences of „near-miss“ events in pregnancy and childbirth in the UK: a qualitative study. PLoS One 2014; 9: e91735
- 15 Lindberg I, Engström Å. A qualitative study of new fathers’ experiences of care in relation to complicated childbirth. Sex Reprod Healthc 2013; 4: 147-152
- 16 Hughes C, Foley S, Devine RT. et al. Worrying in the wings? Negative emotional birth memories in mothers and fathers show similar associations with perinatal mood disturbance and delivery mode. Arch Womens Ment Health 2020; 23: 371-377
- 17 Breyer B, Bluemke M. Deutsche Version der Positive and Negative Affect Schedule PANAS (GESIS Panel). Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen 2016;
- 18 Krüger-Gottschalk A, Knaevelsrud C, Rau H. et al. The German version of the Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM-5 (PCL-5): psychometric properties and diagnostic utility. BMC Psychiatry 2017; 17: 379
- 19 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. routledge; 2013
- 20 Daniels E, Arden-Close E, Mayers A. Be quiet and man up: a qualitative questionnaire study into fathers who witnessed their Partner’s birth trauma. BMC Pregnancy Childbirth 2020; 20: 236
- 21 Etheridge J, Slade P. “Nothing’s actually happened to me.”: the experiences of fathers who found childbirth traumatic. BMC Pregnancy Childbirth 2017; 17: 80
- 22 Inglis C, Sharman R, Reed R. Paternal mental health following perceived traumatic childbirth. Midwifery 2016; 41: 125-131
- 23 Elmir R, Schmied V. A qualitative study of the impact of adverse birth experiences on fathers. Women Birth 2022; 35: e41-e48
- 24 Vallin E, Nestander H, Wells MB. A literature review and meta-ethnography of fathers’ psychological health and received social support during unpredictable complicated childbirths. Midwifery 2019; 68: 48-55