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DOI: 10.1055/a-2748-4740
Inanspruchnahme medizinischer Rehabilitation in Abhängigkeit beruflicher Qualifikation bei älteren Beschäftigten: eine Querschnittuntersuchung auf Basis der 4. Welle der lidA-Studie
Utilisation of medical rehabilitation depending on occupational qualification among older employees: a cross-sectional study based on the 4th wave of the lidA-studyAuthors
Zusammenfassung
Ziel der Studie
Ältere Beschäftigte stellen hierzulande einen großen Teil der Arbeitskraft. Medizinische Rehabilitation kann helfen, sie gesund im Erwerbsleben zu halten. Untersucht wird, inwieweit sich die Reha-Inanspruchnahme bei Beschäftigten über 50 Jahren nach der beruflichen Qualifikation unterscheidet.
Methodik
Datenbasis waren 6953 sozialversicherte Beschäftigte der Jahrgänge 1959, 1965 und 1971 aus der vierten Welle der lidA-Kohortenstudie (leben in der Arbeit) 2022/2023. Querschnittlich wurde analysiert, ob sie in Abhängigkeit von ihrer beruflichen Qualifikation in den letzten vier Jahren Rehabilitationsleistungen genutzt hatten. In der multiplen logistischen Regressionsanalyse wurde nach demografischen Merkmalen, subjektiver Gesundheit, Arbeitsstress, physischen Arbeitsbelastungen, Work-Privacy-Konflikt und der Pflege von Angehörigen adjustiert. Potenziellen Selektionseffekten bei Rekrutierung und Follow-up wurde mittels kombinierter Längs- und Querschnitt-Gewichtung begegnet. Neben Odds Ratios wurden Average Marginal Effects berechnet.
Ergebnisse
17,5% der älteren Beschäftigten hatten in den vergangenen vier Jahren an einer medizinischen Rehabilitation teilgenommen (13,1% stationär, 4,4% ambulant). Geringqualifizierte (OR: 1,28; 95%-KI: 1,05–1,57) und Qualifizierte (OR: 1,45; 95%-KI: 1,19–1,77) hatten eine höhere Chance der Reha-Inanspruchnahme als Hochqualifizierte. Hohe Arbeitsstressbelastung (OR: 1,23; 95%-KI: 1,04–1,46) und schlechte Gesundheit (OR: 2,75; 95%-KI: 2,40–3,16) gingen mit einer höheren, jüngeres Alter (OR: 0,75; 95%-KI: 0,63–0,89), weibliches Geschlecht (OR: 0,81; 95%-KI: 0,71–0,94) sowie ein Migrationshintergrund in der ersten Generation (OR: 0,72; 95%-KI: 0,58–0,90) mit einer geringeren Chance der Reha-Inanspruchnahme einher.
Schlussfolgerung
Die beobachtete Abhängigkeit der Reha-Inanspruchnahme von der beruflichen Qualifikation ist bei den Geringqualifizierten erwartungstreu. Die subjektive Gesundheit konnte einen guten Teil der höheren Wahrscheinlichkeit der Inanspruchnahme in dieser Gruppe im Vergleich zu den Hochqualifizierten erklären. Jeweils mit Hochqualifizierten verglichen, hatten qualifizierte und geringqualifizierte eine ähnlich hohe Wahrscheinlichkeit der Reha-Inanspruchnahme. In zukünftigen Studien gilt es daher den Zusammenhang von Bedarf und Inanspruchnahme von medizinischen Rehabilitationsleistungen in Abhängigkeit des beruflichen Qualifikationsniveaus unter Berücksichtigung weiterer Faktoren zu untersuchen.
Abstract
Purpose
Older employees make up a large proportion of the labour force in Germany. Medical rehabilitation can help to keep them healthy in working life. The study examines the extent to which the utilisation of rehabilitation services by employees over the age of 50 differs depending on their occupational qualification.
Methods
The data set consisted of 6,953 socially insured employees born in 1959, 1965 or 1971 from the fourth wave of the lidA cohort study („leben in der Arbeit”) 2022/2023. A cross-sectional analysis was conducted to determine whether they had utilised rehabilitation services in the last four years depending on their occupational qualification. In the multiple logistic regression analysis, adjustments were made for demographic characteristics, subjective health, work stress, physical workloads, work-privacy conflict and caregiving for relatives. Potential selection effects in recruitment and follow-up were addressed using combined longitudinal and cross-sectional weighting. In addition to odds ratios, average marginal effects were calculated.
Results
17.5% of older employees had undergone medical rehabilitation (13.1% inpatient, 4.4% outpatient). Low-skilled workers (OR: 1.28; 95% CI: 1.05–1.57) and medium-skilled workers (OR: 1.45; 95% CI: 1.19–1.77) had a higher chance of utilising rehabilitation services than high-skilled workers. High work stress (OR: 1.23; 95% CI: 1.04–1.46) and poor health (OR: 2.75; 95% CI: 2.40–3.16) were associated with a higher likelihood of utilising rehabilitation services, younger age (OR: 0.75; 95% CI: 0.63–0.89), female gender (OR: 0.81; 95% CI: 0.71–0.94) and a first-generation migration background (OR: 0.72; 95% CI: 0.58–0.90) were associated with a lower chance of utilising rehabilitation services.
Conclusion
Rehabilitation utilisation depends on occupational qualification, as expected among the low-skilled. Subjective health explains a large part of the higher probability of utilisation of rehabilitation services in this group compared to the high-skilled. Compared to high-skilled individuals, medium-skilled and low-skilled older employees had a similarly high chance of utilising rehabilitation services. Future research should therefore examine the relationship between the need for and utilisation of medical rehabilitation services depending on the level of occupational qualification, taking other factors into account.
Schlüsselwörter
Reha-Inanspruchnahme - ältere Arbeitnehmer - berufliches Qualifikationsniveau - sozioökonomischer Status - ErwerbsverbleibKey words
Rehabilitation utilisation - older workers - occupational skill level - socioeconomic status - employment retentionPublication History
Received: 05 June 2025
Accepted after revision: 08 November 2025
Article published online:
16 December 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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