Zusammenfassung
Ziel der Studie: Betrachtung der Kosten von HKS/ADHS anhand einer Krankheitskostenstudie.
Methodik: Systematisches Literaturreview zu direkten und indirekten Kosten der Indikation HKS/ADHS
und deren Folgeerscheinungen ergänzt durch eine Sonderauswertung des Statistischen
Bundesamtes zur ICD-10 F 90.
Ergebnisse: Auf die Diagnose F 90 entfallen ca. 0,06% der direkten Kosten aller Krankheiten im
Jahr 2002 in der BRD. Die direkten Kosten für Diagnose und Therapie pro HKS/ADHS Patient
belaufen sich im Jahr 2002 in Deutschland auf ca. 630 €. Diese Werte liegen deutlich
unter den für die USA errechneten Werten. Erhöhte indirekte Kosten durch verschiedene
Folgeerscheinungen der Indikation wurden im internationalen Umfeld festgestellt.
Schlussfolgerung: Eine erste Abschätzung der direkten Kosten für HKS/ADHS in Deutschland wurde hiermit
vorgenommen. Von einer Verringerung der Differenz der deutschen zu den US-amerikanischen
direkten Kostenwerten ist im weiteren Zeitverlauf auszugehen. Ein deutlich erhöhtes
Niveau der indirekten Kosten im Zusammenhang mit der Indikation kann auch für Deutschland
angenommen werden und bedarf dringend weiterer Erforschung.
Abstract
Objective: The purpose of this work was to provide an analysis of medical costs for HKS/ADHD
on the basis of a cost-of-illness study.
Methods: A systematic literature review concerning the direct and indirect costs of HKS/ADHD
and its related implications was complemented by a special analysis of the German
Federal Office of Statistics on ICD-10 F 90.
Results: An analysis of overall medical costs by the Federal Office of Statistics results
in expenses of 142 million € in 2002 corresponding to ca. 630 € per patient per year.
These values are considerably below the values calculated for the USA. Increased indirect
costs related to different implications of the indication were stated in international
studies.
Conclusion: A first estimate of the direct costs for HKS/ADHS in Germany has been conducted.
A reduction of the difference between the German and the US direct cost values may
be expected. An increased level of the indirect costs related to HKS/ADHD may be assumed
for Germany and requires further research.
Schlüsselwörter
ADHS - HKS - Krankheitskosten - Kosten
Key words
ADHD - HKS - cost of illness - costs
Literatur
1
Brecht J, Jenke A, Köhler M. et al .
Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für klinische Pharmakologie und Therapie zur
Durchführung und Bewertung pharmakoökonomischer Studien.
Med Klin.
1995;
90
541-546
2 Schöffski O, Uber A. Grundformen gesundheitsökonomischer Evaluationen. In: Schöffski
O, Graf vd, Schulenburg JH, eds,
Gesundheitsökonomische Evaluationen . Berlin, Heidelberg u. a.: Springer 2000: 175-203
3
Rowland A, Lesesne C, Abramowitz A.
The epidemiology of attention-deficit/hyperactivity disorder(ADHD): A public health
view.
Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews.
2002;
8
162-170
4
Goldmann J, Genel M, Bezmann R.
Diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and
adolescents.
JAMA.
1998;
14
1100-1107
5
Barbaresi W, Katusic S, Colligan R. et al .
How common is attention-deficit/hyperactivity disorder? Towards resolution of the
controversy: results from a population-based study.
Acta Paediatr Suppl.
2004;
445
55-59
6 Huss M.
Vorbereitung der Erhebung und Auswertung zur Prävalenz des Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Syndroms
(ADHS) in Deutschland im Rahmen des Kinder- und Jugendsurveys des Robert-Koch-Instituts . Abschlussbericht an das Bundesministerium für Gesundheit und soziale Sicherung (BMGS)
2004
7
Bundesärztekammer .
Stellungnahme zur „Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS)”.
Dtsch Arztebl.
2005;
102
51-52
8
Biederman J.
Impact of comorbidity in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder.
J Clin Psychiatry.
2004;
65
3-7
9
Kordon A, Kahl KG.
Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung im Erwachsenenalter.
Psychter Psych Med.
2004;
54
124-136
10
, Statistisches Bundesamt. Sonderauswertung zur Krankheitskostenrechnung 2002 für
Lilly Deutschland GmbH zu ICD-10 F 90,
2004;
11
Glaeske G, Janhsen K, Schicktanz C, Scharnetzky E.
Arzneimittel-Versorgung von Kindern mit hyperkinetischen Störungen.
2002;
12 Schwabe U, Paffrath D.
Arzneiverordnungs-Report 2003 . Berlin, Heidelberg: Springer 2003
13 Schubert I, Köster I, Adam Chr IP, Ferber Lv LG.
Hyperkinetische Störung als Krankenscheindiagnose bei Kindern und Jugendlichen. Eine
versorgungsepidemiologische Studie auf der Basis der Versichertenstichprobe KV Hessen/AOK
Hessen Abschlussbericht für Bundesministerium für Gesundheit und Soziale Sicherung . Veröffentlichung durch BMGS im Druck 2002
14
Leibson CL, Long KH.
Economic Implications of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder for Healthcare Systems.
PharmacoEconomics.
2003;
21
1239-1262
15
Matza LS, Paramore C, Prasad M.
A review of the economic burden of ADHD.
Cost effectiveness and resource allocation: C/E.
2005;
3
5
16
Marchetti A, Magar R, Lau H. et al .
Pharmacotherapies for attention-deficit/hyperactivity disorder: Expected-cost analysis.
Clinical Therapeutics: The International Peer-Reviewed Journal of Drug Therapy.
2001;
23
1904-1921
17
Chan E, Zhan C, Homer CJ.
Health care use and costs for children with attention-deficit/hyperactivity disorder
national estimates from the medical expenditure panel survey.
Arch Pediat Adol Med.
2002;
156
504-511
18
Guevara J, Lozano P, Wickizer T, Mell L, Gephart H.
Utilization and cost of health care services for children with attention-deficit/hyperactivity
disorder.
Pediatrics.
2001;
108
71-78
19
Swensen AR, Birnbaum HG, Ben Hamadi R. et al .
Incidence and costs of accidents among attention-deficit/hyperactivity disorder patients.
J Adol Health.
2004;
35
346
20
DiScala C, Lescohier I.
Injuries to children with attention deficit hyperactivity disorder.
Pediatrics.
1998;
102
1425-1421
21
Barkley RA, Murphy KR.
Motor vehicle driving competencies and risks in teens and young adults with attention
deficit.
Pediatrics.
1996;
98
1089-1095
22
Gayton WF, Bailey C, Wagner A, Hardesty VA.
Relationship between childhood hyperactivity and accident proneness.
Percept Motor Skill.
1986;
63
801-802
23
Murphy K, Barkley RA.
Attention deficit hyperactivity disorder adults: Comorbidities and adaptive impairments.
Compr Psychiat.
1996;
37
393-401
24
Burd L, Klug MG, Coumbe MJ, Kerbeshian J.
The attention-deficit hyperactivity disorder paradox: 2. phenotypic variability in
prevalence and cost of comorbidity.
J Child Neurol.
2003;
18
653-660
25
Pliszka SR.
Patterns of psychiatric comorbidity with attention-deficit/hyperactivity disorder.
Child Adol Psych Cl.
2000;
9
525-540
26
Secnik K, Swensen A, Lage MJ.
Comorbidities and Costs of Adult Patients Diagnosed with Attention-Deficit Hyperactivity
Disorder.
PharmacoEconomics.
2005;
23
93-102
27
Barkley RA, Fischer M, Smallish L, Fletcher K.
Young adult follow-up of hyperactive children: antisocial activities and drug use.
J Child Psychol Psych.
2004;
45
195-211
28
Hansen C, Weiss D, Last CG.
ADHD boys in young adulthood: Psychosocial adjustment.
J Am Acad Child Psy.
1999;
38
165-171
29
Mannuzza S, Klein RG, Konig PH, Giampino TL.
Hyperactive boys almost grown up: IV. Criminality and its relationship to psychiatric
status.
Arch Gen Psychiat.
1991;
48
1073-1079
30
Lambert NM, Hartsough CS.
Prospective study of tobacco smoking and substance dependencies among samples of ADHD
and non-ADHD participants.
J Learn Disabil.
1998;
31
533-544
31
Kollins SH, MacClernon FJ, Fuemmeler BF.
Association between smoking and attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms
in a population-based sample of young adults.
Arch Gen Psychiat.
2005;
62
1142-1147
32
Pomerleau OF, Downey KK, Stelson FW, Pomerleau CS.
Cigarette smoking in adult patients diagnosed with attention deficit hyperactivity
disorder.
J Subst Abuse.
1995;
7
373-378
33
Hechtman L, Weiss G, Perlman T.
Hyperactives as young adults: Past and current substance abuse and antisocial behavior.
Am J Orthopsychiat.
1984;
54
415-425
34
Millberger S, Biederman J, Faraone S, Wilens T, Chu MP.
Associations between ADHD and psychoactive substance use disorders.
Am J Addict.
1997;
6
318-329
35
Mannuzza S, Klein RG, Bessler A, Malloy P.
Adult outcome of hyperactive boys: Educational achievement, occupational rank, and
psychiatric status.
Arch Gen Psychiat.
1993;
50
565-576
36
Barkley RA, Fischer M, Smallish L, Fletcher K.
Does the treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder with stimulants contribute
to drug use/abuse? A 13-year prospective study.
Pediatrics.
2003;
111
97-109
37
Birnbaum HG, Kessler RC, Lowe SW. et al .
Costs of attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD) in the US: excess costs of
persons with ADHD and their family members in 2000.
Curr Med Res Opin.
2005;
21
195-206
38
Kessler RC, Adler L, Ames M. et al .
The prevalence and effects of adult attention deficit/hyperactivity disorder on work
performance in a nationally representative sample of workers.
J Occup Environ Med.
2005;
47
565-572
39
Mannuzza S, Klein RG.
Long-term prognosis in attention-deficit/hyperactivity disorder.
Child Adol Psych Cl.
2000;
9
711-726
40
Swensen AR, Birnbaum HG, Secnik K. et al .
Attention-deficit/hyperactivity disorder: Increased costs for patients and their families.
Am Acad Child Psy.
2003;
42
1415-1423
Korrespondenzadresse
Dr. S. Sohn
Lehrstuhl für Gesundheitsmanagement
Universität Erlangen-Nürnberg
Lange Gasse 20
90403 Nürnberg
Email: stefan.sohn@wiso.uni-erlangen.de