Abstract
Background: There is a subgroup of pediatric patients with an immature immunophenotype of proB-ALL
that still poses a therapeutic challenge, even if the overall prognosis in B cell
precursor acute lymphoblasic leukemia (BCP-ALL) is very good. Due to impaired treatment
response these patients are prone to suffer relapse and are thus by definition stratified
into the clinically defined high risk group receiving intensified chemotherapy. Besides
response to chemotherapy long term prognosis is also influenced by immunological control
mechanisms. Thus, high expression of the TNF receptor CD40 has been shown to prevent
particularly late relapse in BCP-ALL suggesting a pivotal role of this regulatory
molecule for maintenance of the remission status.
Patients and methods: We therefore determined the baseline expression and CD40-mediated modulation of TNF
receptor and costimulatory molecules in 5 patients with proB-ALL, 8 with preB-ALL
and 22 with c-ALL performing FACS analysis. We particularly compared the TNF receptor
status on proB-ALL blasts to the expression on more mature preB- and c-ALL blasts.
Results: Here, we demonstrate for the first time a significantly lower baseline expression
and CD40-induced modulation capacity of TNF receptor and costimulatory molecules in
pediatric proB-ALL compared to more mature precursor B-ALL blasts.
Conclusion: The lower expression and defective capacity of proB-ALL blasts to respond to CD40
ligand stimulation might resemble the immature feature of these blasts and besides
increased chemoresistance contribute to the impaired prognosis of these patients due
to escape from apoptosis and immunological control mechanisms.
Zusammenfassung
Hintergrund: Trotz der insgesamt sehr guten Prognose bei Kindern mit Vorläufer-B-Zellleukämien
gibt es eine Untergruppe von Patienten mit unreifem proB-ALL-Phänotyp, da sie ein
schlechtes Ansprechen auf die Standardtherapien aufweisen. Diese Patienten werden
definitionsgemäß der Hochrisikogruppe zugeordnet und erhalten eine intensivierte Chemotherapie.
Das Langzeitüberleben wird jedoch auch durch die Effizienz der immunologischen Kontrolle
mitbestimmt. Wir konnten kürzlich zeigen, dass eine hohe Expression des TNF-Rezeptors
CD40 insbesondere vor dem Auftreten von späten Rezidiven bei Kindern mit Vorläufer-B-ALL
schützt und dieses Molekül somit eine wichtige Rolle bei der Aufrechterhaltung des
Remissionsstatus spielt.
Patienten und Methode: Wir haben die Expression und Modulation von TNF-Rezeptor- und kostimulatorischen
Molekülen nach CD40-Stimulation auf 5 proB-, 8 präB- und 22 c-ALL-Proben mittels FACS-Analyse
untersucht. Dabei haben wir insbesondere den Unterschied zwischen unreifen proB-ALL-Blasten
im Vergleich zu den reiferen präB- und c-ALL-Proben ermittelt.
Ergebnis: Wir zeigen hier zum ersten Mal, dass unreife proB-ALL-Blasten eine signifikant niedrigere
basale Expression, aber auch CD40-induzierte Modulationsfähigkeit von TNF-Rezeptor
und kostimulatorischen Molekülen im Vergleich zu reiferen Vorläufer-B-ALL aufweisen.
Schlussfolgerung: Die niedrigere basale Expression von TNF-Molekülen und die verminderte Fähigkeit
der Hochregulation von TNF- und kostimulatorischen Molekülen nach CD40-Stimulation
von proB-ALL-Blasten mag Ausdruck des unreifen Immunphänotyps sein und neben der höheren
Chemoresistenz eine Erklärung für die schlechtere Prognose dieser Patienten darstellen,
da sich die Blasten auf diese Weise Apoptosemechanismen und der Immunkontrolle entziehen
können.
Key words
TNF receptors - proB-ALL - pediatrics
Schlüsselwörter
TNF Rezeptormoleküle - proB-ALL - Pädiatrie
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Correspondence
Dr. Anja Troeger
Clinic for Pediatric-Oncology,
-Hematology and Clinical Immunology, Heinrich Heine
University Düsseldorf
Moorenstr. 5
40225 Düsseldorf
Germany
Phone: +49/211/811 62 24
Fax: +49/211/811 61 91
Email: troeger@med.uni-duesseldorf.de