Neuropediatrics 1974; 5(3): 279-317
DOI: 10.1055/s-0028-1091710
Original article

© 1974 by Thieme Medical Publishers, Inc.

A Polygraphic Study of Normal and Abnormal Newborn Infants

K. Theorell, H. F. R. Prechtl, J. E. Vos
  • Pediatric Clinic and Department of Clinical Neurophysiology, Karolinska Sjukhuset, Stockholm, Sweden; and Department of Developmental Neurology, University of Groningen, The Netherlands
Further Information

Publication History

1974

1974

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Abstract

Twenty-three low-risk full-term newborn infants were examined with polygraphic methods on their first and fifth day of life. Twelve of them were subjected to early clamping of the umbilical cord and eleven to late clamping. The physiological variables recorded were respiration, EKG, surface EMG, EOG and EEG. The recordings lasted six hours. Computer processing techniques were used in the working through of the analogue data.

Differences could be demonstrated between various behavioural states for the recorded variables on both the first and fifth days. The early-clamped infants differed from the late-clamped in regard to these variables on the first but not on the fifth day of life. Furthermore, differences were revealed when the results from the first day of life were compared intraindividually with those from the fifth day.

The same recording and data processing techniques were used in an investigation of twenty-nine full term infants belonging to one of the three following disease groups, namely, DOWN'S syndrome (N = 5), bilirubinaemia (N = 10) or high-risk conditions (N = 14) such as asphyxia, convulsions etc. All were examined once between the third and twelfth day of life.

These sick infants revealed the same differences between the behavioural states as did the low-risk infants. In addition, the results for the different groups of sick infants were compared with those from the fifth day recordings from the low-risk infants. The bilirubinaemia group showed significantly slower breathing during sleep states than did the control group. The high-risk infants receiving anticonvulsant therapy exhibited rigid heart rate and minimal motility in contrast to what was observed in the control group.

The results collected in the different behavioural states supply data of interest for clinical practice.

Zusammenfassung

23 reife Neugeborene mit niedrigem Risiko wurden an ihrem ersten und fünften Lebenstag polygraphisch abgeleitet. Bei 12 von ihnen wurde bei der Geburt die Nabelschnur innerhalb von 10 Sekunden abgebunden, bei 11 erfolgte die Abnabelung nach 3 Minuten oder später. Die polygraphisch registrierten Variablen sind: Atmung, EKG, Oberflächen-EMG, Elektro-Oculogramm und EEG. Alle Ableitungen dauerten 6 Stunden. Die Analogsignale wurden einer elektronischen Datenverarbeitung unterworfen.

Sowohl am ersten wie am fünften Tag zeigten die abgeleiteten Variablen deutliche Abhängigkeiten vom Verhaltenszustand. Früh und spät abgenabelte Kinder unterschieden sich voneinander nur am ersten Tag, aber nicht an ihrem fünften Lebenstag. Außerdem unterschieden sich bei allen Individuen die gemessenen Werte am fünften von denen am ersten Tag.

Identische Ableitungen und Datenverarbeitung erfuhren 29 reife Neugeborene, die zu einer der drei Gruppen gehörten: DOWN'S-Syndrom (N = 5); Bilirubinämien (N = 10); hohe Risiko-Gruppe (N = 14), die an Asphyxie, Krämpfen usw. litten. Alle Untersuchungen erfolgten zwischen dem dritten und zwölften Lebenstag.

Bei der Gruppe der abnormalen Kinder fanden sich die gleichen, vom Verhaltenszustand abhängigen Unterschiede, wie in der Gruppe mit niedrigem Risiko. Die Resultate der verschiedenen Gruppen kranker Kinder wurden mit den Resultaten vom fünften Tag der normalen Gruppe verglichen. Kinder mit Bilirubinämien atmeten signifikant langsamer als die Kontrollgruppe. Krampfende Kinder mit anti-epileptischer Therapie zeigten starre Herzfrequenz und verminderte Motilität. Im übrigen waren die Befunde bei den abnormalen Kindern mit denen der Kontrollgruppe übereinstimmend.

Die Befunde und Werte der physiologischen Variablen in den verschiedenen Verhaltenszuständen können als Richtwerte für die klinische Praxis dienen.

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