Minim Invasive Neurosurg 1970; 13(6): 232-242
DOI: 10.1055/s-0028-1095281
© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Programmed evaluation and management of acute head injuries: A proposal based on the experience of 1115 cases studied with carotid angiography

F. Columella, G. Gaist, G. Piazza
  • Institute of Neurotraumatology, Via Altura 3, Bologna, Italy (Director: Prof. F. Columella)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary

A chart, proposing a standardized approach to the management of acute head injuries is presented. According to the severity of their condition, patients are divided into three groups; for each group the authors give a detailed description of situation encountered, clinical findings, rationale of treatment and actual management. The main points of the presentation are two: 1) the vital role played by carotid angiography; 2) a set of rules that might help physicians in knowing “what to do” when confronted with a case of severe head injury, and which take into consideration the limitations of time imposed by the patient's condition.

The flow chart consists of three horizontal sections, one for each group of patients considered (A, B and C) and four vertical sections pertaining to the situation encountered, the clinical findings, the rationale of treatment, and the management, respectively. A copy of the chart, measuring approximately 100×140 cm. (in English or Italian) may be obtained at cost from the address shown below.

Zusammenfassung

Es wird eine Tafel zur standardisierten Behandlung der akuten Schädeltraumen vorgelegt. Abhängig von der Schwere des Zustandes werden die Patienten in 3 Gruppen geteilt. Für jede dieser Gruppen gibt der Autor eine detaillierte Beschreibung der vorhandenen Situation der klinischen Befunde, rationelles Therapieschema und Sofortbehandlung. Es werden zwei Hauptpunkte herausgestellt: 1. Die vitale Bedeutung der Carotisangiographic; 2. eine Anzahl von Regeln, die dem Arzt helfen sollen, was zu tun ist, wenn er mit einem Fall von schwerem Schädelhirntrauma konfrontiert wird und was er innerhalb der Zeitgrenzen zu tun hat, die durch den Zustand des Patienten gesetzt werden.

Die Tabelle besteht aus drei horizontalen Abteilungen, eine für jede Gruppe der in Frage kommenden Patienten (A, B und C) und vier vertikalen Abschnitten, die der Ausgangslage, den klinischen Befunden, einer sinnvollen Therapie und den weiteren Behandlungsmaßnahmen vorbehalten sind. Eine Kopie der Tabelle, die etwa 100×140 cm groß ist, kann bei den Autoren, gegen Bezahlung der Herstellungskosten, bestellt werden (auf Englisch oder Italienisch).

Résumé

Présentation d'un tableau schématique standardisant les mesures à prendre en cas de traumatisme crânien grave. Les traumatisés sont répartis en trois groupes suivant la gravité de leur état. Pour chacun de ces groupes les auteurs donnent une description détaillée de la situation générale, de la Symptomatologie clinique, un schéma du traitement et des soins à donner. Les points essentiels de cette présentation sont deux: 1. Le rôle vital joué par l'angiographie carotidienne. 2. Un ensemble de règles indiquant au médecin une ligne de conduite dictée par les délais imposés par l'état du malade.

Le tableau comporte horizontalement 3 sections, A, B, C, suivant la gravité du cas. Elles sont divisées verticalement en quatre casiers consacrés respectivement à l'aspect général, la Symptomatologie clinique, les mesures thérapeutiques, un schéma des soins. De tels tableaux, d'une taille de 100 sur 140 cm libellés, en anglais ou en italien, peuvent être fournis par les auteurs pour compte de commettant.

Resumen

Se presenta un esquema que tiende a la estandarización del comportamiento a seguir en pacientes con lesiones graves de cabeza. De acuerdo con la gravedad de su estado los pacientes están divididos en tres grupos. Los autores dan para cada grupo una detallada descripción de los hallazgos clínicos, tratamiento racional y comportamiento actual frente al paciente. Los puntos principales son dos: 1) El papel vital desempeñado por la angiografía carotídea; 2) un conjunto de reglas que pueden ayudar al médico a conocer «lo que hay que hacer» cuando se enfrenta con uno de estos casos así como debe tener en cuenta la limitación de tiempo impuesta por el estado del paciente.

El esquema consta de tres secciones horizontales, una por cada grupo de pacientes (A, B y C) y cuatro secciones verticales que se refieren a la situación observada a través de los hallazgos clínicos, tratamiento adecuado y comportamiento respectivamente. Se puede solicitar una copia del esquema, a cargo de los solicitadores – medida aproximada de 100 × 140 cms – en inglés o italiano.

    >