Ultraschall Med 2009; 30(6): 577-584
DOI: 10.1055/s-0028-1109701
Originalarbeit/Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Diagnostic Value of Palpation and Ultrasonography for Diagnosing Breast Cancer Recurrence after Mastectomy – A Comparison

Vergleich der diagnostischen Wertigkeit von Palpation und Sonografie in der Rezidivdiagnostik des Mammakarzinoms nach MastektomieK. Günther-Tritsch1 , R. Ohlinger1 , B. Bojahr2
  • 1Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald
  • 2Klinik MIC, Evangelisches Krankenhaus Hubertus, Berlin
Further Information

Publication History

eingereicht: 24.8.2008

angenommen: 3.7.2009

Publication Date:
07 December 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: In der geltenden interdisziplinären S 3-Leitlinie für Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms (1. Aktualisierung 2008) ist nach Mastektomie die Palpation der zentrale Bestandteil der Nachsorgeuntersuchungen. Eine regelmäßige Sonografie wird zwar im laufenden Text empfohlen, ist aber weder explizit im Statement noch im Nachsorgeschema gefordert. Bei unklaren Befunden kann ergänzend eine MRT durchgeführt werden. Die Sensitivität von Palpation und Sonografie in der Rezidivdiagnostik nach Mastektomie als Einzelmethode und in der Kombination wurden analysiert, um zu prüfen, welchen Stellenwert diese haben. Material und Methoden: In einem Zeitraum von 12 Jahren ist bei Rezidivverdacht nach Mastektomie in 57 Fällen eine histologische Sicherung erfolgt (n = 15 benigne: 26,3 %, n = 42 maligne: 73,7 %). Präoperativ erfolgte palpatorisch und sonografisch eine Dignitätsbeurteilung (BI-RADS-äquivalent). Mithilfe der Vierfeldertafel wurden Sensitivität, Spezifität, pVHSW, nVHSW und Effizienz ermittelt. Ergebnisse: Die Sensitivität und Spezifität nach Mastektomie betrugen für die Palpation 85,7 % und 6,7 %, für die Sonografie 90,5 % und 46,7 %. Bei der Kombination von Palpation und Sonografie errechnete sich eine Sensitivität von 100 %, was eine Steigerung der Sensitivität durch die Sonografie um 14,3 % gegenüber der Palpation als Einzelmethode bedeutet. 5 palpatorisch okkulte Rezidive wurden ausschließlich durch die Sonografie diagnostiziert. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse unserer retrospektiven Untersuchung zeigen in Übereinstimmung mit mehreren anderen Publikationen eine Überlegenheit der Sonografie gegenüber der Palpation in der Rezidivdiagnostik nach Mastektomie. Prospektive Multicenterstudien zur Evaluation der Sonografie in der Nachsorge sind notwendig, um mit einem hohen Evidenzgrad eine Empfehlung zur Änderung der derzeitig gültigen S 3-Leitlinien abgeben zu können.

Abstract

Purpose: According to the current interdisciplinary S 3 guideline for breast cancer diagnostics, treatment, and follow-up (1st update 2008), palpation is one of the diagnostic mainstays for follow-up examinations after mastectomy. Although recommended in the manuscript, regular ultrasonographic examinations are neither explicitly mentioned in the statement nor in the follow-up plan. In ambiguous cases, MRI can serve as a supplementary diagnostic method. In order to evaluate the value of palpation and ultrasonography for diagnosing recurrent disease after mastectomy, we analyzed the sensitivity of each method individually and the sensitivity of both methods combined. Materials and Methods: Over a 12-year time span, histological data from 57 patients suspected to have recurrent disease after mastectomy (benign lesions: n = 15, 26.3 % malignant lesions: n = 42, 73.7 %) were collected. Prior to biopsy, the benign versus malignant character of all lesions was assessed by palpation and ultrasonography (BI-RADS). Sensitivity, specificity, positive predictive value (ppv), negative predictive value (npv), and efficacy were calculated using a contingency table. Results: Palpation had a sensitivity of 85.7 % and a specificity of 6.7 % the respective figures for ultrasonography were 90.5 % and 46.7 %. The sensitivity of palpation and ultrasonography combined was 100 %, i. e. 14.3 % higher than the sensitivity of palpation alone. Five cases of recurrent disease which remained undetected by palpation were only recognized by ultrasonography. Conclusion: In agreement with several other studies, the results of our retrospective study show that ultrasonography is superior to palpation for diagnosing recurrent disease after mastectomy. Prospective multicenter studies are needed to evaluate ultrasonographic follow-up before an amendment of the current S 3 guidelines can be recommended with a high degree of evidence.

References

  • 1 Rissanen T, Mäkäräinen H, Mattila S. et al . Breast cancer recurrence after mastectomy: diagnosis with mammography and US.  Radiology. 1993;  188 463-467
  • 2 Crowe J P, Gordon N H, Antunez A R. et al . Local-regional breast cancer recurrence following mastectomy.  Arch Surg. 1991;  126 429-432
  • 3 Harris Jr J, Recht A, Amalric R. et al . Time course and prognosis of local recurrence following primary radiation therapy for early breast cancer.  Jour Clin Oncol. 1984;  2 37-41
  • 4 Hietanen P, Miettinen M, Mäkinen J. Survival after first recurrence in breast cancer.  Eur J Clin Oncol. 1986;  22 913-919
  • 5 Willner J, Kiricuta I C, Kölbl O. Locoregional recurrence of breast cancer following mastectomy: always a fatal event? Results of univariate and multivariate analysis.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1997;  37 853-863
  • 6 Kurtz J M, Amalric R, Brandone H. et al . Local recurrence after breast-conserving surgery and radiotherapy. Frequency, time course, and prognosis.  Cancer. 1989;  63 1912-1917
  • 7 Kreienberg R. et al .Interdisziplinäre S-3-Leitlinie für die Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms. Deutsche Krebsgesellschaft e. V. Wien (u. a.) Informationszentrum für Standards in der Onkologie (ISTO) Zuckerschwerdt 2008
  • 8 Dalberg K, Mattson A, Sandelin K. et al . Outcome of treatment for ipsilateral breast tumor recurrence in early-stage breast cancer.  Brest cancer research and treatment. 1998;  49 69-78
  • 9 ACR BI-RADS, breast imaging and reporting data system .breast imaging atlas; mammography, breast ultrasound, magnetic resonance imaging. Reston, Va; American College of Radiology 2003
  • 10 Fischer U. Röntgenmammographie. Stuttgart–New York; Georg Thieme Verlag 2003: 70-88.
  • 11 Pfarl G, Helbich T H. Breast Imaging Reporting and Data System (BI-RADS) Deutsche Version.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 921-926
  • 12 Leucht W. Lehratlas der Mammasonographie. Stuttgart–New York; Georg Thieme Verlag 1989: 20-31.
  • 13 Madjar H. Kursbuch Mammasonographie. Stuttgart–New York; Georg Thieme Verlag 1999: 115-152.
  • 14 Sohn C, Blohmer J U. Mammasonographie. Stuttgart–New York; Georg Thieme Verlag 1996: 42 – 54, 104 – 124, 111 – 138.
  • 15 Stavros A T, Thickman D, Rapp C L. et al . Solid breast nodules: Use of sonography to distinguish between benign and malignant lesions.  Radiology. 1995;  196 123-134
  • 16 DEGUM . DEGUM-Mitteilungen: Aktuelle Geräteliste der DEGUM.  Ultraschall in Med. 2002;  23 57-60
  • 17 Balu-Maestro, Bruneton J N, Goeffray A. et al . Ultrasonographic posttreatment follow-up of breast cancer patients.  J Ultrasound Med. 1991;  10 1-7
  • 18 Kim S M, Park J M. Normal and abnormal US findings at the mastectomy site.  Radiographics. 2004;  24 357-365
  • 19 Yilmaz M H, Esen G, Ayarcan Y. et al . The role of US and MR imaging in detecting local chest wall tumor recurrence after mastectomy.  Diagn Interv Radiol. 2007;  13 13-18
  • 20 Gerlach B, Holzgreve W. Efficiency of breast ultrasound for the detection of breast recurrences. Madjar H, Teubner J, Hackelöer BJ Breast Ultrasound Update Basel; Karger 1994: 226-234.
  • 21 Tomin R, Donegan W. Screening for recurrent breast cancerits effectiveness and prognostic value.  J Clin Oncol. 1987;  5 62-67
  • 22 Dunst J, Steil B, Furch S. et al . Prognostic significance of local recurrence in breast cancer after postmastectomy radiotherapy.  Strahlenther Onkol. 2001;  177 504-510
  • 23 Gerstner G J, Friedl H P. Mammakarzinom: Morbidität und Mortalität in Österreich. Deskriptive Epidemiologie 1983 – 1987. (Breast cancer: morbidity and mortality in Austria. Descriptive epidemiology 1983 – 1987).  Dtsch med Wschr. 1990;  115 730-734
  • 24 McCready D R, Chapman J A, Hanna W M. et al . Factors associated with local breast cancer recurrence after lumpectomy alone: Postmenopausal patients.  Ann Surg Oncol. 2000;  7 562-567
  • 25 Blohmer J U, Guski H. Sonographische Kriterien zur Differentialdiagnose von Mammatumoren. Sohn C, Holzgreve W Ultraschall in Gynäkologie und Geburtshilfe Stuttgart – New York; Georg Thieme Verlag 1995: 671-700.
  • 26 Sohn C, Grischke E M, Wallwiener D. et al . Die sonographische Durchblutungsdiagnostik gut- und bösartiger Brusttumoren. (Ultrasound diagnosis of blood flow in benign and malignant breast tumors).  Geburtsh Frauenheilk. 1992;  52 397-403
  • 27 Sohn C, Stolz W, Grischke E M. et al . Die dopplersonographische Untersuchung von Mammatumoren mit Hilfe der Farbdopplersonographie, der Duplexsonographie und des CW-Doppler. (Doppler ultrasound study of breast tumors using color Doppler ultrasound, duplex ultrasound and the CW Doppler ultrasound).  Zbl Gynäkol. 1992;  114 249-253
  • 28 Langstein H N, Cheng M H, Singletary S E. et al . Breast cancer recurrence after immediate reconstruction: patterns and significance.  Plast Reconstr Surg. 2003;  111 712-720
  • 29 Slavin S A, Love S M, Goldwyn R M. Recurrent breast cancer following immediate reconstruction with myocutaneus flaps.  Plast Reconstr Surg. 1994;  93 1191-1204
  • 30 Heywang-Köhbrunner S, Schreer I. Bildgebende Mammadiagnostik: Untersuchungstechnik, Befundmuster und Differentialdiagnostik in Mammographie, Sonographie und Kernspintomographie. Stuttgart–New York; Georg Thieme Verlag 1996: 288-320.
  • 31 Kim S M, Park J M. Mammographic and ultrasonographic features after autogenous myocutaneous flap reconstruction mammoplasty.  J Ultrasound Med. 2004;  23 275-282
  • 32 Madjar H. Kursbuch Mammasonographie. Stuttgart–New York; Georg Thieme Verlag 1999: 115-152.
  • 33 Berg W A, Gutierrez L, NessAiver M S. et al . Diagnostic accuracy of mammography, clinical examination, US, and MR imaging in preoperative assessment of breast cancer.  Radiology. 2004;  233 830-849
  • 34 Buchberger W, Hamberger L, Schön G. et al . Mammographie und Sonographie in der Rezidivdiagnostik nach brusterhaltender Therapie des Mammakarzinoms. (Mammography and sonography in the diagnosis of recurrence after breast-preserving therapy of breast carcinoma).  Röntgenstr Fortschr. 1991;  154 650-656
  • 35 Riebe E, Günther K, Schulz K. et al . Recurrent Desease after Breast Preserving Theray (BPT) and Radiation Therapy for Breast Cancer – Diagnostic Yield of Palpation, Mammography and Ultrasonography.  Ultraschall in Med. 2007;  28 394-400
  • 36 Ohlinger R, Klein G M, Köhler G. Ultrasound of the Breast – Value of Sonographic Criteria for the Differential Diagnosisi of Solid Lesions.  Ultraschall in Med. 2004;  25 48-53
  • 37 Ohlinger R, Kraus R G, Oelling F. et al . Diagnostische Wertigkeit von Palpation, Mammographie und Mammasonographie in der präoperativen Diagnostik des Mammakarzinoms. (A Comparison of the Diagnostic Value of Clinical and Imaging Diagnostics in the Preoperative Diagnosis of Female Breast Cancer).  Geburtsh Frauenheilk. 2003;  63 1246-1255
  • 38 Weinstein S P, Orel S G, Pinnamaneni N. et al . Mammographic appearance of recurrent breast cancer after breast conservation therapy.  Acad Radiol. 2008;  15 240-244
  • 39 Hille H, Vette M, Hackelöer B J.  Neubewertung der Mammasonographie in der gegenwärtigen Mammakarzinomdiagnostik. (Re-evaluating the role of breast ultrasound in current diagnostics of malignant breast lesions).  Ultraschall in Med. 2004;  25 411-417
  • 40 Lell M, Wenkel E, Aichinger U. et al . Einsatz des 3D Ultraschalls bei der Stanzbiopsie unklarer Mammaläsionen. (3D ultrasound in core breast biopsy).  Ultraschall in Med. 2003;  24 126-130
  • 41 Schulz-Wendtland R, Wenkel E, Imhoff K. et al . Interventionelle Methoden in der Mammadiagnostik – Ein neues Mamma-Vakuumbiopsiesystem im täglichen klinischen Einsatz. (Interventional methods in diagnostics of the breast – a new vacuum biopsy system for the breast in routine clinical practice).  Ultraschall in Med. 2005;  26 411-414
  • 42 Schulz-Wendland R, Bock K, Aichinger U. et al . Mamma-Sonographie mit 7,5 MHz versus 13 MHz: Ist eine Verbesserung der diagnostischen Treffsicherheit im Rahmen der komplementären Mammadiagnostik möglich? (Ultrasound examination of the breast with 7.5 MHz and 13 MHz-transducers: scope for improving diagnostic accuracy in complementary breast diagnostics?).  Ultraschall in Med. 2005;  26 209-215
  • 43 Stuhrmann M, Schwarz T, Schietzel M. Mammakarzinom-Rezidiv versus Postoperative Narbe. Sonographische Differenzierung unter Einsatz des Ultraschall-Kontrastmittels Levovist. (Breast cancer recurrence versus scar. Ultrasonographic differentiation using Levovist as the contrast medium).  Ultraschall in Med. 2001;  22 2-6
  • 44 Winehouse J, Douek M, Holz K. et al . Contrast-enhanced colour Doppler ultrasonography in suspected breast cancer recurrence.  Br J Surg. 1999;  86 1198-1201
  • 45 Aichinger U, Schulz-Wendtland R, Kramer S. et al . Narbe oder Rezidiv? Einsatz der signalverstärkten Dopplersonographie im Vergleich zur MRT. (Scar or recurrence– comparison of MRI and color-coded ultrasound with echo signal amplifiers).  Röntgenstr Fortschr. 2002;  174 1395-1401
  • 46 Belli P, Costantini M, Romani M. et al . Magnetic resonance imaging in breast cancer recurrence.  Breast cancer research and treatment. 2002;  73 223-235
  • 47 Gorechlad J W, McCabe E B, Higgins J H. et al . Screening for recurrences in patients treated with breast-conserving surgery: is there a role for MRI?.  Ann Surg Oncol. 2008;  15 1703-1709
  • 48 Krämer S, Schulz-Wendtland R, Hagedorn K. et al . Magnetic resonance imaging in the diagnosis of local recurrences in breast cancer.  Anticancer research. 1998;  18 2159-2162
  • 49 Schmidt G P, Baur-Melnyk A, Haug A. et al . Comprehensive imaging of tumor recurrence in breast cancer patients using whole-body MRI at 1.5 and 3T compared to FDG-PET-CT.  Eur J Radiol. 2008;  65 47-58
  • 50 Madjar H, Ohlinger R, Mundinger A. et al . BI-RADS analoge DEGUM-Kriterien von Ultraschallbefunden in der Brust – Konsensus des Arbeitskreises Mammasonographie der DEGUM. (BI-RADS-analogue DEGUM criteria for findings in breast ultrasound – consensus of the DEGUM Comittee on Breast Ultrasound).  Ultraschall in Med. 2006;  27 374-379

Kati Günther-Tritsch

Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald

Wollweberstraße 1

17475 Greifswald

Phone: ++ 49/38 34/86 73 12

Fax: ++ 49/38 34/86 65 01

Email: k1967@aol.com

    >