Kardiologie up2date 2009; 5(1): 77-88
DOI: 10.1055/s-0028-1119718
Aortenerkrankungen

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bauchaorta – Nachsorge nach interventioneller und chirurgischer Versorgung

E.  Schönefeld, G.  Torsello
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 March 2009 (online)

Abstract

Postoperative follow-up after open and endovascular repair of abdominal aortic aneurysm is question of interest of multiple recent studies. Aim of the article is to resume novel findings and dicuss them in order to redefine postoperative surveillance programs, especially after EVAR.

EVAR mandates ongoing postoperative surveillance as it is associated with typical complications, including endoleak, device migration and material fatigue.

New approaches to reduce radiation exposure, negative effects on renal function and significant cost are explained and evaluated.

Kernaussagen

  • Eine lebenslange Nachsorge nach endovaskulärer Ausschaltung eines infrarenalen Aortenaneurysmas ist notwendig, um Komplikationen rechtzeitig zu erkennen.

  • Wenn CT-Untersuchungen regelmäßig durchgeführt werden, sind diese mit einer deutlichen Strahlenbelastung und Nephrotoxizität verbunden. Die Strahlenbelastung kann durch technische Weiterentwicklungen der CT reduziert werden, aber auch, indem neue Sonografieverfahren eingesetzt werden.

  • Auf die 6-Monats-CT-Kontrolle kann bei komplikationslosem Verlauf verzichtet werden.

  • Die Follow-up-Untersuchungen 1 Jahr nach OP und später umfassen eine klinische und eine sonografische Untersuchung, da sich hier selten noch neu aufgetretene Endoleckagen diagnostizieren lassen. Eine CT sollte bei fehlender Schrumpfung oder Verdacht auf Endoleak durchgeführt werden.

  • Eine Röntgenzielaufnahme der Prothese kann wichtige Informationen über die Integrität der Prothese ergeben und sollte jährlich durchgeführt werden.

  • Der derzeitige Ablauf mit engmaschigen CT-Kontrollen kann den personellen und finanziellen Rahmen der Nachsorge bei zunehmenden Patientenzahlen sprengen. Um eine unnötige Mehrbelastung von Patienten und Ressourcen zu vermeiden, ist eine patienten- und stentgraftangepasste und somit individuellere Nachsorge wünschenswert.

Literatur

  • 1 Ruppert V, Umscheid T, Steckmeier B. Elektive Therapie des asymptomatischen infrarenalen Aortenaneurysmas.  DMW. 2005;  130 1330-1336
  • 2 Blankensteijn J D, de Jong S E, Prinssen M. et al . Two-year outcomes after conventional or endovascular repair of abdominal aortic aneurysms.  N Eng J Med. 2005;  352 2398-2405
  • 3 EVAR Trial Participants . Endovascular aneurysm repair versus open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR 1 Trial): randomised controlled trial.  Lancet. 2005;  365 2179-2186
  • 4 Torsello G, Osada N, Florek H J. et al . Long-term outcome after Talent endograft implantation for aneurysms of the abdominal aorta: A multicenter retrospective study.  J Vasc Surg. 2006;  43 277-284
  • 5 Jones J E, Atkins M D, Brewster D C. et al . Persistent type 2 endoleak after endovascular repair of abdominal aortic aneurysm is associated with adverse late outcomes.  J Vasc Surg. 2008;  46 1-8
  • 6 White G H, Yu W, May J. et al . Endoleaks as a complication of endoluminal grafting of abdominal aortic aneurysms: classification, incidence, diagnosis, and management.  J Endovasc Surg. 1997;  4 152-168
  • 7 Lange C, Aasland J K, Odegard A, Myrhe H O. The durability of EVAR – what are the evidence and implications on follw-up?.  Scand J Surg. 2008;  97 205-212
  • 8 Go M R, Barbato J E, Rhee R Y, Makaroun M S. What is the clinical utility of a 6-month computed tomography in the follow-up of endovascular aneurysm repair patients.  J Vasc Surg. 2008;  47 1181-1187
  • 9 Leurs L J, Laheij R J, Buth J. EUROSTAR Collaborators. What determines and are the consequences of surveillance intensity after endovascular abdominal aortic aneurysm repair?.  Ann Vasc Surg. 2005;  19 868-875
  • 10 Egorova N, Giacovelli J, Greco G. et al . National outcomes for the treatment of ruptured abdominal aortic aneurysm: Comparison of open versus endovascular repairs.  J Vasc Surg. 2008;  48 1092-1100
  • 11 Mills J L, Duong S T, Leon L R. et al . Comparison of the effects of open and endovascular aortic aneurysm repair on long-term renal function using chronic kidney disease staging based on glomerular filtration rate.  J Vasc Surg. 2008;  47 1141-1149
  • 12 Sandford R M, Bown M J, Sayers R D. et al . Endovascular Abdominal Aortic Aneurysm Repair: 5-Year Follow-up Results.  Ann Vasc Surg. 2008;  22 372-378
  • 13 Sternbergh W C, Greenberg R K, Chuter T AM, Tonnessen B H. Zenith Investigators . Redefining postoperative surveillance after endovascular aneurysm repair: Recommendations based on 5-year follow-up in the US Zenith multicenter trial.  J Vasc Surg. 2008;  48 278-285
  • 14 Sun Z, Allen Y B, Mwipatayi B P. et al . Multislice CT Angiography in the Follow-up of Fenestrated Endovascular Grafts: Effect of Slide Thickness on 2D and 3D Visualization of the Fenestration Stents.  J Endovasc Ther. 2008;  15 417-426
  • 15 Stolzmann P, Frauenfelder T, Pfammatter T. et al . Endoleaks after Endovascular Abdominal Aortic Aneurysm Repair: Detection with Dual-Energy Dual-Source CT.  Radiol. 2008;  249 682-691
  • 16 Clevert D A, Minaifar N, Weckbach S. et al . Color duplex ultrasound and contrast-enhanced ultrasound in comparison to in the detection of endoleak following endovascular aneurysm repair.  Clin Hemorheol Microcirc. 2008;  39 121-132
  • 17 Henao E A, Hodge M D, Felkai D D. et al . Contrast-enhanced Duplex surveillance after endovascular abdominal aortic aneurysm repair: improved efficacy using a continuous infusion technique.  J Vasc Surg. 2006;  43 259-264
  • 18 Kopp R, Weckbach S, Minaifar N. et al . Verlaufskontrolle nach endovaskulärer Therapie des infrarenalen Aortenaneurysmas. Kontrastmittelverstärkte Sonographie als Alternative zur CT-Angiographie.  Gefässchir. 2008;  13 410-416
  • 19 Long A, Rouet L, Vitry F. et al . Compliance of Abdominal Aortic Aneurysms before and after Stenting with Tissue Doppler Imaging: Evolution during Follow-up and Correlation with Aneurysm Diameter.  Ann Vasc Surg. 2009;  23 49-59
  • 20 Manning B J, O’Neill S M, Haider S N. et al . Duplex Ultrasound in aneurysm surveillance following endovascular repair: a comparison with computed tomography aortography.  J Vasc Surg. 2009;  49 60-65
  • 21 Torsello G, Teßarek J, Kasprzak B, Klenk E. Aortenaneurysmabehandlung mit komplett perkutaner Technik. Eine Zwischenbilanz nach Behandlung von 80 Patienten.  DMW. 2002;  127 1453-1457
  • 22 Kranokpiraksa P, Kaufman J A. Follow-up of Endovascular Aneurysm Repair: Plain Radiography, Ultrasound, CT/CT Angiography, MR Imaging/MR Angiography, or What?.  J Vasc Interven Radiol. 2008;  19 (Suppl 1) S27-S36
  • 23 Ohki T, Ouriel K, Silveira P G. Initial results of wireless pressure sensing for endovascular aneurysm repair: The APEX Trial-acute Pressure Measurement to confirm aneurysm sac Exclusion.  J Vasc Surg. 2007;  45 236-242
  • 24 Lindholt J S, Jorgensen B, Shi G P, Henneberg E W. Relationships between activators and inhibitors of plasminogen, and the progression of small abdominal aortic aneurysms.  Eur J Vasc Endovasc Surg. 2003;  34 611-615
  • 25 Watanabe T, Sato A, Sawai T. The elevated level of circulating matrix metalloproteinase-9 in patients with abdominal aortic aneurysms decreased to level equal to those of healthy controls after an aortic repair.  Ann Vasc Surg. 2006;  20 317-321
  • 26 Kim J K, Tonnessen B H, Noll R E. et al . Reimbursement of long-term postplacement costs after endovascular abdominal aortic aneurysm repair.  J Vasc Surg. 2008;  48 1390-1395
  • 27 Wanhainen A, Bylund N, Björk M. Outcome after abdominal aortic aneurysm repair in Sweden 1994 – 2005.  Br J Surg. 2008;  95 564-570

Dr. Eva Schönefeld

Abteilung für Gefäßchirurgie des St.-Franziskus-Hospitals und des CVEC (Centrum für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie) der Westfälischen Wilhelmsuniversität Münster

Waldeyerstr. 30
48149 Münster

Email: Eva.Schoenefeld@ukmuenster.de

    >