Zusammenfassung
Der T2-Kontrast von Nervenläsionen und denervierter Muskulatur ist das wichtigste Kriterium
der neuromuskulären MRT-Diagnostik. Mithilfe der anatomischen Bestimmung des muskulären
Denervierungsmuster und einer besonders hohen räumlichen Auflösung peripherer Nerven
mit Abbildung einzelner Nervenfaszikel wird die genaue Lokalisation der Ulnarisläsion
im Kubitaltunnel oder an anderer Stelle möglich. Außerdem kann die Ausdehnung der
Läsion bestimmt und ihr Schweregrad bereits zu einem frühen Zeitpunkt im Krankheitsverlauf
eingeschätzt werden. Die MRT ist vor einer chirurgischen Exploration die Methode der
Wahl, um ursächliche Läsionen in der Umgebung des Nervs, wie zum Beispiel Ganglionzysten
oder Lipome mit hohem Weichteilkontrast, direkt darzustellen. Somit ist die MRT eine
wertvolle Ergänzung der konventionellen klinischen und elektrophysiologischen Diagnostik
des Kubitaltunnelsyndroms (KuTS). Der Beitrag der MRT zur präoperativen Selektion
von Patienten für eine kurz- oder langstreckige Dekompression des N. ulnaris wird
durch weitere Studien evaluiert werden müssen.
Abstract
The T2-weighted contrast of peripheral nerve lesions and denervated muscles is the most
important diagnostic criterion in neuromuscular MRI. By exactly determining the anatomic
denervation pattern of muscles and with a particularly high spatial resolution for
peripheral nerves by visualising single fascicles, MRI enables the exact localisation
of ulnar nerve lesions in the cubital tunnel or at other sites. Furthermore, the extent
of the lesion and the degree of its severity can be evaluated already during the early
course of disease. Obviously, MRI is the method of choice for the direct visualisation
of causative mass lesions such as ganglion cysts or lipoma, for example, before surgical
exploration. Thus, it is a valuable diagnostic tool and supplement to conventional
clinical and electrodiagnostic studies of the cubital tunnel syndrome (CuTS). The
contribution of MRI to the preoperative selection of patients for either short- or
long-segment decompression has to be clarified by further studies.
Schlüsselwörter
Kubitaltunnelsyndrom - MRT
Key words
cubital tunnel syndrome - MRI
Literatur
- 1
Bendszus M, Koltzenburg M, Wessig C. et al .
Sequential MR imaging of denervated muscle: experimental study.
AJNR Am J Neuroradiol.
2002;
23
1427-1431
- 2
Bendszus M, Stoll G.
Technology insight: visualizing peripheral nerve injury using MRI.
Nat Clin Pract Neurol.
2005;
1
45-53
- 3
Bendszus M, Wessig C, Reiners K. et al .
MR imaging in the differential diagnosis of neurogenic foot drop.
AJNR Am J Neuroradiol.
2003;
24
1283-1289
- 4
Bendszus M, Wessig C, Solymosi L. et al .
MRI of peripheral nerve degeneration and regeneration: correlation with electrophysiology
and histology.
Exp Neurol.
2004;
188
171-177
- 5
Campbell W W.
Ulnar neuropathy at the elbow.
Muscle Nerve.
2000;
23
450-452
- 6
Grant G A, Britz G W, Goodkin R. et al .
The utility of magnetic resonance imaging in evaluating peripheral nerve disorders.
Muscle Nerve.
2002;
25
314-331
- 7
Heidemann R M, Ozsarlak O, Parizel P M. et al .
A brief review of parallel magnetic resonance imaging.
Eur Radiol.
2003;
13
2323-2337
- 8
Kim D H, Han K, Tiel R L. et al .
Surgical outcomes of 654 ulnar nerve lesions.
J Neurosurg.
2003;
98
993-1004
- 9 Panas J. Sur une cause peu connue de paralysie du nerf cubital. Archives Generales
de Medecine 1878 2 (VII Serie)
- 10
Visser L H, Beekman R, Franssen H.
Short-segment nerve conduction studies in ulnar neuropathy at the elbow.
Muscle Nerve.
2005;
31
331-338
- 11
Vucic S, Cordato D J, Yiannikas C. et al .
Utility of magnetic resonance imaging in diagnosing ulnar neuropathy at the elbow.
Clin Neurophysiol.
2006;
117
590-595
- 12
Wessig C, Koltzenburg M, Reiners K. et al .
Muscle magnetic resonance imaging of denervation and reinnervation: correlation with
electrophysiology and histology.
Exp Neurol.
2004;
185
254-261
Dr. med. M. Pham
Abteilung für Neuroradiologie
Neurologische Klinik
Im Neuenheimer Feld 400
69120 Heidelberg
Email: mirko.pham@med.uni-heidelberg.de