RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0029-1208099
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Kardiale Kontraktilitätsmodulation: Eine neue Therapieoption bei systolischer Herzinsuffizienz
Cardiac contractility modulation: a new option for treating congestive heart failurePublikationsverlauf
eingereicht: 2.7.2008
akzeptiert: 6.11.2008
Publikationsdatum:
17. März 2009 (online)

Zusammenfassung
Die kardiale Kontraktilitätsmodulation (cardiac contractility modulation, abgekürzt CCM) ist ein neuer Therapieansatz zur Verbesserung der ventrikulären Pumpfunktion bei Patienten mit fortgeschrittener systolischer Herzinsuffizienz trotz optimaler medikamentöser Therapie. Dabei werden elektrische Signale in die absolute Refraktärperiode des erkrankten Myokards abgegeben. Die Indikation zur Implantation kann unabhängig von der QRS-Dauer gestellt werden.
Das CCM-Gerät wird vergleichbar einem Herzschrittmacher implantiert. Dabei werden eine rechtsatriale Sonde zur Signalwahrnehmung und zwei rechtsventrikuläre Sonden zur ventrikulären Stimulation platziert.
Mit der FIX-CHF-4-Studie liegt eine erste prospektive, randomisierte, doppelt-blinde Studie an 164 herzinsuffizienten Patienten mit einer Ejektionsfraktion ≤ 35 %, die mit CCM für drei Monate therapiert wurden, vor. Die CCM-Stimulation führte zur signifikanten Verbesserung der Belastbarkeit und der Lebensqualität. Zusätzlich nahm die 6-Minuten-Gehstrecke zu, während die Ejektionsfraktion unverändert blieb. Entsprechend der FIX-CHF-4-Studie erscheint die CCM-Stimulation sicher. Bei dem zwar noch relativ kleinen Patientenkollektiv war kein signifikanter Unterschied bezüglich Hospitalisierungen oder Mortalität feststellbar.
Die kardiale Kontraktilitätsmodulation ist neben der kardialen Resynchronisationstherapie (CRT) ein neues therapeutisches Stimulationsverfahren, welches unabhängig von der QRS-Dauer die Lebensqualität und die Belastbarkeit von herzinsuffizienten Patienten verbessert. Langzeitergebnisse zur Überprüfung der Effektivität bzw. der prognostischen Bedeutung der CCM stehen derzeitig noch aus, so dass weitere Studien absolut notwendig sind.
Abstract
Cardiac contractility modulation (CCM) is a recently developed electrical treatment for enhancing ventricular contractility by non-excitatory impulses applied during the absolute refractory period in advanced systolic heart failure, regardless of the presence of dyssynchrony and QRS prolongation.
Implantation of a CCM device is comparable to pacemaker implantation. Three electrodes are placed in the heart via the subclavian vein. One electrode in the right atrium is used for sensing, while ventricular stimulation is done by two electrodes in the right ventricle.
The FIX-CHF-4 trial was a randomized, double-blind and cross-over study in 164 patients with systolic heart failure and an ejection fraction? 35 %, in order to evaluate the effect of CCM treatment on exercise capacity and quality of life. After three months the patients' six-minute walk distance increased, while ejection fraction remained unchanged. Moreover, quality of life improved. CCM stimulation was found to be a safe method.
In patients with heart failure and left ventricular systolic dysfunction exercise tolerance and quality of life may be improved by CCM. Further studies to determine morbidity and mortality during long-term CCM stimulation are indicated.
Schlüsselwörter
kardiale Kontraktilitätsmodulation - Herzinsuffizienz - Belastbarkeit - kardiale Resynchronisationstherapie
Keywords
cardiac contractility modulation - cardiac failure - exercise tolerance - cardiac resynchronization
Literatur
- 1
Beuckelmann D J, Näbauer M, Erdmann E.
Intracellular calcium
handling in ventricular myocytes from patients with terminal heart
failure.
Circulation.
1992;
85
1046-1055
MissingFormLabel
- 2
Borggrefe M M, Lawo T, Butter C. et
al .
Randomized, double blind study of non-excitatory,
cardiac contractility modulation electrical impulses for symptomatic
heart failure.
Eur Heart J.
2008;
29
1019-1028
MissingFormLabel
- 3
Bristow M R, Saxon L A, Boehmer J. et al .
Cardiac-resynchronization therapy with
or without an implantable defibrillator in advanced chronic heart
failure.
N Engl J Med.
2004;
350
2140-2150
MissingFormLabel
- 4
Butter C, Rastogi S, Minden H H. et al .
Cardiac contractility modulation electrical
signals improve myocardial gene expression in patients with heart
failure.
J Am Coll Cardiol.
2008;
51
1784-1789
MissingFormLabel
- 5
Butter C, Stellbrink C, Belalcazar A. et al .
Cardiac resynchronization therapy optimization
by finger plethysmography.
Heart Rhythm.
2004;
1
568-575
MissingFormLabel
- 6
Cleland J G, Daubert J C, Erdmann E. et al .
The effect of cardiac resynchronization
on morbidity and mortality in heart failure.
N Engl J
Med.
2005;
352
1539-1549
MissingFormLabel
- 7
Hasenfuss G, Reinecke H, Studer R. et al .
Relation between myocardial function and
expression of sarcoplasmic reticulum Ca(2+)-ATPase in failing
and nonfailing human myocardium.
Circ Res.
1994;
75
434-442
MissingFormLabel
- 8
Imai M, Rastogi S, Gupta R C. et al .
Therapy with cardiac contractility modulation
electrical signals improves left ventricular function and remodeling
in dogs with chronic heart failure.
J Am Coll Cardiol.
2007;
49
2120-2128
MissingFormLabel
- 9
Mohri S, He K L, Dickstein M. et al .
Cardiac contractility modulation by electric currents
applied during the refractory period.
Am J Physiol Heart
Circ Physiol.
2002;
282
H1642-1647
MissingFormLabel
- 10
Neelagaru S B, Sanchez J E, Lau S K. et al .
Nonexcitatory, cardiac contractility modulation
electrical impulses: feasibility study for advanced heart failure in
patients with normal QRS duration.
Heart Rhythm.
2006;
3
1140-1147
MissingFormLabel
- 11
Pappone C, Augello G, Rosanio S. et al .
First human chronic experience with cardiac
contractility modulation by nonexcitatory electrical currents for
treating systolic heart failure: mid-term safety and efficacy results
from a multicenter study.
J Cardiovasc Electrophysiol.
2004;
15
418-427
MissingFormLabel
- 12
Pappone C, Oreto G, Rosanio S. et al .
Atrial electroanatomic remodeling after circumferential
radiofrequency pulmonary vein ablation: efficacy of an anatomic
approach in a large cohort of patients with atrial fibrillation.
Circulation.
2001;
104
2539-2544
MissingFormLabel
- 13
Pappone C, Rosanio S, Burkhoff D. et al .
Cardiac contractility modulation by electric
currents applied during the refractory period in patients with heart failure
secondary to ischemic or idiopathic dilated cardiomyopathy.
Am
J Cardiol.
2002;
90
1307-1313
MissingFormLabel
- 14
Reiken S, Gaburjakova M, Gaburjakova J. et al .
beta-adrenergic receptor blockers restore
cardiac calcium release channel (ryanodine receptor) structure and
function in heart failure.
Circulation.
2001;
104
2843-2848
MissingFormLabel
- 15
Sabbah H N, Gupta R C, Rastogi S. et al .
Treating heart failure with cardiac contractility
modulation electrical signals.
Curr Heart Fail Rep.
2006;
3
21-24
MissingFormLabel
- 16
Sandhu R, Bahler R C.
Prevalence
of QRS prolongation in a community hospital cohort of patients with
heart failure and its relation to left ventricular systolic dysfunction.
Am J Cardiol.
2004;
93
244-246
MissingFormLabel
Prof. Dr. med. Uta C. Hoppe
Klinik III für Innere Medizin der Universität
zu Köln
Kerpener-Str. 62
50937 Köln
Telefon: 0221/478-32396
Fax: 0221/478-32397
eMail: Uta.Hoppe@uni-koeln.de