Zusammenfassung
Einleitung: Die Resektions-Suspensions-Interpositionsarthroplastik des Daumensattelgelenks stellt
eine etablierte Methode zur Behandlung der Rhizarthrose dar. Methoden: In einer retrospektiven Analyse wurden 60 Patienten 3,4 Jahre (1,2–8,7 Jahre) nach
durchgeführter Suspensions-Interpositionsarthroplastiken untersucht. Prä- und postoperative
Schmerzausmaße wurden mittels VAS erfasst. Funktion und Beschwerdesymptomatik wurden
anhand des DASH-Scores objektiv evaluiert. Das Kraftausmaß im Spitzgriff wurde mittels
Pinchmeter prä- und postoperativ gemessen. Anhand eines digitalen und kalibrierten
Nativröntgens des Daumensattelgelenks wurde die Proximalisierung des Os MC I im Vergleich
zum unmittelbar postoperativ gemessenen Ausgangswert bestimmt. Ergebnisse: Das Operationsergebnis wurde 42-mal (64,6 %) mit sehr zufriedenstellend, 17-mal (26,2 %)
mit zufriedenstellend, jeweils 3-mal (je 4,6 %) mit wenig und nicht zufriedenstellend
beurteilt. 56 Patienten (93,3 %) würden sich der Operation erneut unterziehen, 4 Patienten
(6,7 %) würden im Nachhinein den Eingriff nicht mehr durchführen lassen. Die Auswertung
der VAS ergab eine Schmerzreduktion um 75,0 % im Vergleich zum präoperativ erhobenen
Wert. Im Pinchmeter verbesserte sich die Kraft im Spitzgriff um 46,4 %. Es kam zu
1 schweren Komplikation (1,5 %) und zu 6 (9,2 %) leichten, reversiblen Komplikationen.
Schlussfolgerung: Durch die Trapezektomie mit Sehnenaufhängung und Sehneninterposition kann die Lebensqualität
deutlich erhöht, die Schmerzsymptomatik vermindert und die Einsetzbarkeit der Hand
im täglichen Leben verbessert werden. Die Komplikationsrate ist gering. Die Einschätzung
des Behandlungserfolgs ist fast ausschließlich durch subjektive Parameter möglich.
Objektive Messgrößen wie der Bewegungsumfang, das Nachsinken des 1. Strahles oder
das radiologische Ergebnis stehen mit dem subjektiv empfundenen Ergebnis nicht in
Korrelation.
Abstract
Introduction: Trapezium resection with suspension and interposition arthroplasty of the thumb-carpometacarpal
joint is a common method for treatment of severe osteoarthritis of the 1st carpometacarpal
joint. Methods: We performed a single center retrospective data analysis after trapezium resection
with suspension and interposition arthroplasty of the thumb-carpometacarpal joint
with emphasis on quality of life and radiological parameters 3.4 years (1.2–8.7 years)
after operation in 60 patients. Pre- and postoperative pain was analysed with VAS,
function was measured using the DASH score, pinch grip power with a pinchmeter. Results: Subjective outcome was rated excellent in 42 cases (64.6 %), good in 17 (26.2 %),
fair in 3 (4.6 %) and 3 times (4.6 %) poor. 56 patients (93.3 %) would like to be
operated again; 4 patients (6.7 %) would deny an operation retrospectively. In the
VAS pain was reduced by about 75 % compared to the preoperative value. The pinch grip
was increased by 46.6 % compared to the preoperative value. The rate of major complications
was 1.5 % and of minor complications 9.2 %. Conclusion: Trapezium resection with suspension and interposition arthroplasty can increase the
quality of life and reduce pain in patients with severe osteoarthritis of the 1st
carpometacarpal joint. The rate of complications is low. Outcome assessment is possible
by subjective parameters. Objective values like the range of movement or the decrease
of the distance between metacarpal I and scaphoid do not correlate with outcome.
Schlüsselwörter
Trapezektomie - Resektions‐Suspensions‐Interpositionsarthroplastik - Trapezium‐Resektion
- Daumensattelgelenk - Rhizarthrose - DASH‐Score
Key words
trapeziectomy - trapezium resection - suspension and interposition arthroplasty -
thumb carpometacarpal joint - rhizarthrosis - DASH score
Literatur
1
Raven E E, Kerkhoffs G M, Rutten S et al.
Long term results of surgical intervention for osteoarthritis of the trapeziometacarpal
joint: comparison of resection arthroplasty, trapeziectomy with tendon interposition
and trapezio-metacarpal arthrodesis.
Int Orthop.
2007;
31
547-554
2
Wittemann M, Demir E, Sauerbier M et al.
The Epping resection-suspension arthroplasty procedure. A standard procedure in the
operative treatment of trapeziometacarpal osteoarthrosis?.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
2002;
34
49-58
3
Meyer J, Kretschmer F, Brocks M et al.
Resection arthroplasty of the carpometacarpal joint of the thumb – results of 132
cases.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
2005;
37
137-144
4
Martini A K.
Surgical treatment of arthritis of the thumb saddle joint.
Z Orthop Ihre Grenzgeb.
1985;
123
44-53
5
Kriegs-Au G, Petje G, Fojtl E et al.
Ligament reconstruction with or without tendon interposition to treat primary thumb
carpometacarpal osteoarthritis. A prospective randomized study.
J Bone Joint Surg [Am].
2004;
86
209-218
6
Kuhns C A, Emerson E T, Meals R A.
Hematoma and distraction arthroplasty for thumb basal joint osteoarthritis: a prospective,
single-surgeon study including outcomes measures.
J Hand Surg [Am].
2003;
28
381-389
7
Adams J E, Merten S M, Steinmann S P.
Arthroscopic interposition arthroplasty of the first carpometacarpal joint.
J Hand Surg Eur Vol.
2007;
32
268-274
8
Bufalini C, Perugia D.
Distraction arthroplasty of the trapeziometacarpal joint.
J Hand Surg [Am].
2007;
32
1443-1446
9
Croog A S, Rettig M E.
Newest advances in the operative treatment of basal joint arthritis.
Bull NYU Hosp Jt Dis.
2007;
65
78-86
10
Earp B E, Leung A C, Blazar P E et al.
Arthroscopic hemitrapeziectomy with tendon interposition for arthritis at the first
carpometacarpal joint.
Tech Hand Up Extrem Surg.
2008;
12
38-42
11
Garcia-Elias M, Lluch A L, Farreres A et al.
Resection of the distal scaphoid for scaphotrapeziotrapezoid osteoarthritis.
J Hand Surg [Br].
1999;
24
448-452
12
Gervis W H.
Excision of the trapezium for osteoarthritis of the trapezio-metacarpal joint.
J Bone Joint Surg [Br].
1949;
31
537-539
13
Sirotakova M, Figus A, Elliot D.
A new abductor pollicis longus suspension arthroplasty.
J Hand Surg [Am].
2007;
32
12-22
14
Taghinia A H, Al-Sheikh A A, Upton J.
Suture anchor suspension and fascia lata interposition arthroplasty for Basal joint
arthritis of the thumb.
Plast Reconstr Surg.
2008;
122
497-504
15
Soejima O, Hanamura T, Kikuta T et al.
Suspensionplasty with the abductor pollicis longus tendon for osteoarthritis in the
carpometacarpal joint of the thumb.
J Hand Surg [Am].
2006;
31
425-428
16
Poigenfuerst J.
Excision of the trapezium in arthritis of the saddle joint.
Z Orthop Ihre Grenzgeb.
1961;
95
212-219
17
Eaton R G, Littler J W.
Ligament reconstruction for the painful thumb carpometacarpal joint.
J Bone Joint Surg [Am].
1973;
55
1655-1666
18
Epping W, Noack G.
Surgical treatment of the saddle joint arthrosis.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
1983;
15
168-176
19
Burton R I, Pellegrini Jr V D.
Surgical management of basal joint arthritis of the thumb. Part II. Ligament reconstruction
with tendon interposition arthroplasty.
J Hand Surg [Am].
1986;
11
324-332
20
Eaton R G, Glickel S Z.
Trapeziometacarpal osteoarthritis. Staging as a rationale for treatment.
Hand Clin.
1987;
3
455-471
21
De Smet L, Sioen W, Spaepen D et al.
Treatment of basal joint arthritis of the thumb: trapeziectomy with or without tendon
interposition/ligament reconstruction.
Hand Surg.
2004;
9
5-9
22
Kapandji A, Moatti E, Raab C.
Specific radiography of the trapezo-metacarpal joint and its technique (author's transl).
Ann Chir.
1980;
34
719-726
23
Bhat M, Davis T R, Bannerjee A.
Trapezial space height measurement after trapeziectomy: a comparison of the use of
standard and stress radiographs.
J Hand Surg [Am].
2003;
28
390-396
24
Schibli-Beer S, Mark G, Canova M.
Results after simple trapeziectomy and capsular fixation for osteoarthritis of the
trapeziometacarpal joint.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
2008;
40
169-174
25
Mentzel M, Ebinger T, Heckmann E et al.
Results of basal joint arthrosis treatment – comparison of Epping ligament reconstruction
with trapeziectomy alone.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
2001;
33
176-180
26
Davis T R, Brady O, Dias J J.
Excision of the trapezium for osteoarthritis of the trapeziometacarpal joint: a study
of the benefit of ligament reconstruction or tendon interposition.
J Hand Surg [Am].
2004;
29
1069-1077
27
Field J, Buchanan D.
To suspend or not to suspend: a randomised single blind trial of simple trapeziectomy
versus trapeziectomy and flexor carpi radialis suspension.
J Hand Surg Eur Vol.
2007;
32
462-466
28
Krein R, Richter M, Bruser P.
Does Epping resection arthroplasty lead to loss of hand strength? A prospective study.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
2001;
33
171-175
29
Schmidt C C, McCarthy D M, Arnoczky S P et al.
Basal joint arthroplasty using an allograft tendon interposition versus no interposition:
a radiographic, vascular, and histologic study.
J Hand Surg [Am].
2000;
25
447-457
30
Anwar R, Cohen A, Nicholl J E.
The gap after trapeziectomy: a prospective study.
J Hand Surg [Br].
2006;
31
566-568
Dr. Mathias Glehr
Universitätsklinik für Orthopädie und orthopädische Chirurgie Medizinische Universität Graz
Auenbruggerplatz 5–7
8036 Graz
Österreich
Telefon: + 43/3 16/38 58 17 56
Fax: + 43/3 16/3 85 48 06
eMail: mathias.glehr@gmail.com