Der Klinikarzt 2009; 38(10): 432-436
DOI: 10.1055/s-0029-1243263
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Genetische Diagnostik zur Abklärung einer Thrombophilie – Sinnvoller Einsatz molekularbiologischer Methoden

Genetic diagnostics for clarifying a thrombophilia – When and how may molecular–biological methods be meaningfully employed?Florian Thieme1 , Christian M. Schambeck2
  • 1Institut für Klinische Chemie, Universitätsklinikum Schleswig–Holstein, Campus Kiel
  • 2Hämostasikum München
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 November 2009 (online)

Zur Abklärung einer Thrombophilie haben molekularbiologische Methoden circa seit Mitte der 1980er Jahre Einzug in das Gerinnungslabor erhalten. Neben der Faktor–V–Leiden–Mutation und dem Prothrombin–G20210A–Polymorphismus wurde in den letzten Jahren eine Reihe von Mutationen entdeckt, die mit einem erhöhten Thromboserisiko assoziiert sind. Jedoch führt eine unkritische Untersuchung genetischer Ursachen einer Thrombose zu keinem wesentlichen Informationsgewinn für Therapie und Beratung der Patienten und kostet Zeit und Geld. Hier soll ein Überblick über Formen der hereditären Thrombophilie gegeben werden. Es wird beleuchtet, wann und wie molekulargenetische Untersuchungen zur Abklärung einer Thrombophilie sinnvoll eingesetzt werden können.

Molecular biological methods for thrombophilia screening have found their way into the coagulation laboratory since the middle of the eighties. Beside the frequent factor–V–Leiden–mutation and the prothrombin–G20210A–polymorphism a number of mutations associated with an increased thrombosis risk have been identified in the last years. However, an uncritical application of genetic testing does not improve diagnostics nor support therapeutic decision making or counselling of the patient. This review gives an overview of inherited thrombophilia and illuminates the correct application of molecular genetic testing in thrombophilia screening.

Literatur

  • 1 Barthels M, von Depka M.. Das Gerinnungskompendium. Stuttgart: Thieme Verlag 2003: 554-564
  • 2 Bertina RM, Koeleman BP, Koster T. et al. . Mutation in blood coagulation factor V associated with resistance to activated protein C.  Nature. 1994;  369 64-67
  • 3 Catto AJ, Kohler HP, Coore J. et al. . Association of a common polymorphism in the factor XIII gene with venous thrombosis.  Blood. 1999;  93 906-908
  • 4 Ehrenforth S, Nemes L, Mannhalter C. et al. . Impact of environmental and hereditary risk factors on the clinical manifestation of thrombophilia in homozygous carriers of factor V:G1691A.  J Thromb Haemost. 2004;  2 430-436
  • 5 Lammers T, Schambeck CM.. Labormedizinische Aspekte des Thrombophilie–Screenings.  Hämostaseologie. 2008;  28 135-140
  • 6 Mannhalter C.. Molekularbiologie und Hämostase.  Hämostaseologie. 2008;  28 272-288
  • 7 Mosesson MW.. Dysfibrinogenemia and thrombosis.  Semin Thromb Hemost. 1999;  25 311-319
  • 8 Mustafa S, Pabinger I, Mannnhalter C.. Protein S deficiency type I: identification of point mutations in 9 of 10 families.  Blood. 1995;  86 3444-3451
  • 9 Picard V, Nowak–Göttl U, Biron–Andreani C. et al. . Molecular bases of antithrombin deficiency: twenty–two novel mutations in the antithrombin gene.  Human Mutat. 2006;  27 600
  • 10 Reitsma PH, Bernardi F, Doig RG. et al. . Protein C deficiency: a database of mutations, 1995 update. On behalf of the subcommittee on plasma coagulation inhibitors of the scientific and standardization committee of the ISTH.  Thromb Haemost. 1995;  73 876-889
  • 11 Rosendaal FR, Reitsma PH.. Genetics of venous thrombosis.  J Thromb Haemost. 2009;  7 301-304
  • 12 Schambeck CM, Hinney K, Haubitz I. et al. . Familial clustering of high factor VIII levels in patients with venous thromboembolism.  Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2001;  21 289-292

Korrespondenz

PD Dr. med. Christian M. Schambeck

Hämostasikum München

Haderunstraße 10

81375 München

Fax: 089/520461616

Email: info@haemostasikum.de

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