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DOI: 10.1055/s-0029-1245166
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Stellenwert von MAO-B-Inhibitoren und NMDA-Antagonisten in der Therapie des Morbus Parkinson
On the Role of MAO B Inhibitors and NMDA Antagonists in the Therapy of Parkinson’s DiseasePublication History
Publication Date:
01 March 2010 (online)

Zusammenfassung
In der Therapie des idiopathischen Parkinson-Syndroms (IPS) werden neben den Dopaminergika auch N-Methyl-D-Aspartat(NMDA)-Rezeptor-Antagonisten und Monoaminooxidase(MAO)-B-Inhibitoren eingesetzt. Der bei IPS am häufigsten verwendete NMDA-Antagonist, Amantadin, weist in Studien Effekte auf unterschiedliche Symptombereiche des IPS-Komplexes auf. Für Memantin wurde eine positive Wirkung auf kognitive Defizite in Assoziation mit IPS gezeigt. Für die Behandlung des IPS werden 2 unterschiedliche MAO-B-Inhibitoren eingesetzt, Selegilin und Rasagilin. Studien unterstützen die Einschätzung, dass Rasagilin einen verlaufsmodifizierenden Effekt besitzt. Es existieren, nicht durch spezifische Studien belegte, Überlegungen, eine „Triple”-Frühtherapie des IPS einzusetzen, die aus einem Dopamin-Agonisten zusammen mit einem MAO-B-Inhibitor und Amantadin besteht. Ziel ist es, den Beginn einer Therapie mit L-Dopa so weit wie möglich hinauszuzögern.
Abstract
In this workshop report, the N-methyl-D-aspartate (NMDA) receptor antagonists and the monoamine oxidase (MAO) type B inhibitors are discussed with respect to their role in the pharmacotherapy of Parkinson’s Disease (PD). For the NMDA antagonist amantadine, studies demonstrated beneficial effects in various symptoms of the PD complex, while memantine seems to be beneficial in the treatment of cognitive deficits in PD-associated dementia. The MAO B inhibitors selegiline and rasagiline are in use for PD pharmacotherapy; for rasagiline, studies have demonstrated a possible disease-modifying effect. Although not supported by specific controlled studies, a ”triple” early therapy is discussed which consists of a dopamine agonist, a MAO B inhibitor and amantadine, in order to try to delay the start of levodopa therapy.
Schlüsselwörter
NMDA-Rezeptor-Antagonisten - MAO-B-Inhibitoren - Amantadin - Memantin - Selegilin - Rasagilin
Keywords
NMDA receptor antagonists - MAO B inhibitors - amantadine - memantine - selegiline - rasagiline
Literatur
- 1 Kornhuber J, Bormann J, Hübers M. et al . Effects of the 1-amino-adamantines at the MK-801-binding site of the NMDA-receptor-gated ion channel: a human postmortem brain study. Eur J Pharmacol. 1991; 206 297-300
- 2 Metman L V, Del Dotto P, LePoole K. et al . Amantadine for levodopa-induced dyskinesias: a 1-year follow-up study. Arch Neurol. 1999; 56 1383-1386
- 3 Danielczyk W. [Therapy of akinetic crises]. Med Welt. 1973; 24 1278-1282
- 4 Uitti R J, Rajput A H, Ahlskog J E. et al . Amantadine treatment is an independent predictor of improved survival in Parkinson’s disease. Neurology. 1996; 46 1551-1556
- 5 Wolters E C, Werf Y D, Heuvel van den O A. Parkinson’s disease-related disorders in the impulsive-compulsive spectrum. J Neurol. 2008; 255 Suppl 5 48-56
- 6 Aarsland van der D, Ballard C, Walker Z. et al . Memantine in patients with Parkinson’s disease dementia or dementia with Lewy bodies: a double-blind, placebo-controlled, multicentre trial. Lancet Neurol. 2009; 8 613-618
- 7 Inzelberg R, Bonuccelli U, Schechtman E. et al . Association between amantadine and the onset of dementia in Parkinson’s disease. Mov Disord. 2006; 21 1375-1379
- 8 Parkinson Study Group . DATATOP: a multicenter controlled clinical trial in early Parkinson’s disease. Arch Neurol. 1989; 46 1052-1060
- 9 Sommer U, Reichmann H. Diagnostik und Therapie des M. Parkinson. Greulich W u. Schäfer D Parkinson: Schlaf & Atmung Berlin-Wien; Blackwell Wissenschafts-Verlag 2000: 13-33
- 10 Pålhagen S, Heinonen E, Hägglund J. et al . Selegiline slows the progression of the symptoms of Parkinson disease. Neurology. 2006; 66 1200-1206
- 11 Olanow C W, Rascol O, Hauser R. A double-blind, delayed-start trial of rasagiline in Parkinson’s disease. N Engl J Med. 2009; 361 1268-1278
Prof. Dr. med. Jan Kassubek
Klinik für Neurologie, Universitätsklinikum Ulm
Oberer Eselsberg 45
89081 Ulm
Email: jan.kassubek@uni-ulm.de