Zusammenfassung
Das diagnostische Vorgehen bei Patienten mit einer Parese des Nervus oculomotorius
umfasst bildgebende Verfahren, da als Ursache ein raumforderndes Aneurysma infrage
kommt. Diskutiert werden weiterhin die Vor- und Nachteile der verschiedenen zur Verfügung
stehenden Verfahren (Magnetresonanz-Angiografie, MRA, Computertomografie-Angiografie,
CTA, Digitale Subtraktionsangiografie, DSA). In diesem Zusammenhang zeigt der vorliegende
Fallbericht, dass durch den Einsatz einer 3 Tesla-MRA ein Aneurysma der Arteria carotis
interna diagnostiziert werden konnte, das zuvor mit nicht invasiven Standard-Verfahren
nicht zu entdecken war. Eine 3 Tesla-MRA kann helfen, die diagnostische Lücke zwischen
nicht invasiven (MRA, CTA) und invasiven Verfahren (DSA) zu schließen.
Abstract
The diagnostic work-up of patients with third cranial nerve palsy includes neuroimaging
because the lesion of the oculomotor nerve may result from compression due to an aneurysm.
The advantages and disadvantages of different neuroimaging techniques, i. e. magnetic
resonance angiography (MRA), computed tomography angiography (CTA) and intra-arterial
digital subtraction angiography (DSA), are still under debate. In this context, the
present case report demonstrates that the application of 3 Tesla-MRA may help to detect
an aneurysm of the internal carotid artery which had remained undetected by non-invasive
standard methods applied before. Therefore 3 Tesla-MRA may help to fill a gap in diagnostic
approaches between non-invasive (MRA, CTA) and invasive (DSA) neuroimaging techniques.
Schlüsselwörter
Okulomotorius-Parese - zerebrales Aneurysma - 3 Tesla-MRA
Keywords
oculomotor nerve palsy - cerebral aneurysm - 3 Tesla-MRA
Literatur
- 1
Jacobson D M, Trobe J D.
The emerging role of magnetic resonance angiography in the management of patients
with third cranial nerve palsy.
Am J Ophthalmol.
1999;
128 (1)
94-96
- 2
Vaphiades M S, Horton J A.
MRA or CTA, that’s the question.
Surv Ophthalmol.
2005;
50
406-410
- 3
Vaphiades M S, Cure J, Kline L.
Management of intracranial aneurysm causing a third cranial nerve palsy : MRA, CTA
or DSA?.
Sem Ophthalmol.
2008;
23
143-150
- 4
Huang B Y, Castillo M.
Neurovascular imaging at 1.5 tesla versus 3.0 tesla.
Magn Reson Imaging Clin N Am.
2009;
17
29-46
Dr. Lothar Burghaus
Klinik und Poliklinik für Neurologie, Klinikum der Universität zu Köln
Kerpener Str. 62
50924 Köln
Email: lothar.burghaus@uk-koeln.de