Z Gastroenterol 2011; 49(3): 331-334
DOI: 10.1055/s-0029-1245933
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Abnormal Glucose Tolerance: A Predictor Of 30-Day Mortality In Patients With Decompensated Liver Cirrhosis

Pathologische Glukosetoleranz: ein Prädiktor für das Kurzzeit-Überleben bei Patienten mit dekompensierter LeberzirrhoseS. Hagel1, 2 , T. Bruns1, 2 , A. Herrmann1 , A. Stallmach1, 2 , C. Schmidt1
  • 1Division of Gastroenterology, Hepatology, and Infectious Diseases, Department of Internal Medicine II, Friedrich-Schiller-University, Jena, Germany
  • 2Integrated Research and Treatment Center for Sepsis Control and Care (CSCC), Friedrich-Schiller-University, Jena, Germany
Further Information

Publication History

manuscript received: 3.5.2010

manuscript accepted: 21.11.2010

Publication Date:
09 March 2011 (online)

Zusammenfassung

Einführung: Ein gestörter Glukosemetabolismus korreliert mit einer schlechten Langzeitprognose bei Patienten mit Leberzirrhose. Das Ziel dieser Studie war es zu untersuchen, ob ein gestörter Glukosemetabolismus ebenfalls mit dem Kurzzeit-Überleben von Patienten mit dekompensierter Leberzirrhose korreliert. Methoden: 78 Patienten mit einer dekompensierten Leberzirrhose wurden prospektiv in die Studie eingeschlossen. Ein gestörter Glukosemetabolismus wurde mittels 75 g oralen Glukostoleranztest (OGTT) nach WHO-Kriterien diagnostiziert. Die statistische Auswertung erfolgte mittels χ2-Test (30-Tage-Mortalität) und multivariater Überlebensstatistik nach dem Proportional-Hazards-Modell von Cox (Langzeit-Überleben). Ergebnisse: Eine gestörte Glukosetoleranz (IGT) wurde bei 37 % und ein Diabetes mellitus (DM) bei 33 % der Patienten diagnostiziert. Ein pathologischer OGTT war, im Vergleich zu einer normalen Glukosetoleranz, ein signifikant negativer Prädiktor für die 30-Tage-Mortalität (OR 8,6; p = 0,03). DM, nicht jedoch IGT, war ein unabhängiger negativer Prädiktor für das Langzeit-Überleben (HR = 1,89; p = 0,04). Schlussfolgerung: Ein gestörter Glukosemetabolismus bei Patienten mit dekompensierter Leberzirrhose korreliert mit einer erhöhten 30-Tage-Mortalität. Der OGTT scheint geeignet zu sein, Patienten mit einer dekompensierten Leberzirrhose und einer schlechten Kurzzeitprognose zu identifizieren.

Abstract

Background: In liver cirrhosis an abnormal glucose tolerance correlates with a poor long-term prognosis. The aim of this study was to evaluate whether a disturbed glucose metabolism predicts the short-term prognosis in hospitalized patients with decompensated liver cirrhosis. Methods: Seventy-eight patients with liver cirrhosis were prospectively enrolled. Disturbed glucose metabolism was determined by a 75-g oral glucose tolerance test (OGTT) according to WHO criteria. Differences in survival were assessed by χ2 test for 30-day mortality and by multivariate Cox proportional hazards analysis for long-term survival. Results: Impaired glucose tolerance (IGT) was diagnosed in 29 patients (37 %) and diabetes mellitus (DM) in 26 patients (33 %). A pathological OGTT result was a significant negative predictor of a poor 30-day survival compared to NGT (OR 8.6; p = 0.03). DM but not IGT was an independent negative predictor of long-term survival (HR = 1.89; p = 0.04). Conclusion: Disturbed glucose metabolism in hospitalized patients with decompensated liver cirrhosis is correlated with increased 30-day mortality. OGTT appears to be useful for identifying cirrhotic patients with poor short term prognosis.

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Prof. Dr. Andreas Stallmach

Department of Gastroenterology, Hepatology, and Infectious Diseases, Jena University Hospital

Erlanger Allee 101

07740 Jena

Germany

Phone: ++ 49/36 41/9 32 42 21

Fax: ++ 49/36 41/9 32 42 22

Email: andreas.stallmach@med.uni-jena.de

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