RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0029-1246094
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Der Einsatz der transkraniellen Magnetstimulation beim psychogenen Tremor – eine Pilotstudie
Transcranial Magnetic Stimulation for Psychogenic Tremor – A Pilot StudyPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
08. April 2011 (online)

Zusammenfassung
Der psychogene Tremor (PT) ist die häufigste Manifestation einer psychogenen Bewegungsstörung. Die Prognose ist häufig schlecht und eng mit der Einsichtsfähigkeit des Patienten in die Psychogenität seiner Erkrankung verknüpft. Wir untersuchten die Wertigkeit des Einsatzes der transkraniellen Magnetstimulation (TMS) zur (a) Etablierung der Diagnose eines PT, (b) Einflussnahme auf die Symptomausprägung des PT und (c) zur Erleichterung der Annahme der Psychogenität der Erkrankung bei einer Gruppe von 11 Patienten mit PT der oberen Extremität. Nachdem den Patienten die Psychogenität des Syndroms anhand eines neurobiologischen Erklärungsmodells dargestellt worden war, wurden 30 TMS-Impulse über dem kontralateral zur betroffenen Hand gelegenen Handareal des primär motorischen Kortex mit einer Frequenz von 0,2 Hz appliziert. Es wurden 15 Impulse mit einer Intensität von 120 % gefolgt von 15 Impulsen mit einer Intensität von 140 % der motorischen Ruheschwelle verabreicht. Eine kinematische Bewegungsanalyse diente zur Dokumentation der Effektivität der TMS-Behandlung. Bei allen Patienten konnte die Diagnose einer Konversionsstörung mit motorischen Symptomen gestellt werden. Zwischen dem Zeitpunkt des Auftretens des Tremors und der Diagnosestellung vergingen im Mittel 48 – 57 Monate. Bei 8 der 11 Patienten war der Tremor beidseitig, wobei immer die dominante Hand stärker betroffen war, und bei einem Patienten bestand zusätzlich ein Kopftremor. Die TMS-Behandlung führte zur einer signifikanten Reduktion der Tremorfrequenz und ermöglichte somit die Diagnose eines dokumentierten psychogenen Tremors nach den Kriterien von Fahn und Williams (1988) bei allen Patienten. Die TMS-Behandlung führte bei 7 Patienten zu einem transienten, bei 4 Patienten zu einem kompletten Sistieren des PT. Die vorliegende Studie konnte zeigen, dass die TMS (a) zur Etablierung der Diagnose eines psychogenen Handtremors, (b) zur Reduktion der Symptomausprägung des PT und (c) zur Erleichterung der Annahme der Psychogenität der Erkrankung durch den Erkrankten Anwendung finden kann.
Abstract
Psychogenic tremor is the most common psychogenic movement disorder. Its prognosis is widely held to be poor and strongly depends on the patient’s insight into the psychogenicity of the syndrome. The clinical value of transcranial magnetic stimulation (TMS) for (i) establishing the diagnosis with a high level of certainty, (ii) modulating symptom severity and (iii) facilitating patients’ insight into psychogenicity was tested in 11 patients with psychogenic tremor of the upper limb. After explaining the psychogenic origin of the syndrome and providing a neurobiological model, 30 TMS pulses were applied over the hand area of the primary motor cortex contralateral to the affected hand(s) at a rate of 0.2 Hz. 15 pulses were administered at intensities of 120 % and 140 % of the resting motor threshold, respectively. Kinematic motion analysis was used to document the effectiveness of the TMS procedure. All patients met the diagnostic criteria of conversion disorder. Time elapsed since symptom onset was on average 48 to 57 months. Tremor affected both hands in 8 patients, one patient had additional head tremor. The TMS procedure caused a significant reduction of tremor frequency and thus established the diagnosis of documented psychogenic tremor according to the criteria proposed by Fahn and Williams (1988) in each patient. The duration of symptom relief was transient in 7 patients, 4 patients had lasting symptom relief. The present pilot study demonstrates that TMS is a helpful tool to (i) establish the diagnosis of psychogenic hand tremor with a high level of certainty, (ii) reduce tremor intensity and (iii) facilitate the patient’s insight into the psychogenic origin of the syndrome as a prerequisite to obtain adherence to psychotherapy.
Schlüsselwörter
Placebo - Magnetstimulation - psychogen
Keywords
placebo - magnetic stimulation - psychogenic origin
Literatur
- 1
Lempert T, Dieterich M, Huppert D et al.
Psychogenic disorders in neurology. Frequency and clinical spectrum.
Acta Neurol Scand.
1990;
82
335-340
Reference Ris Wihthout Link
- 2
Dafotakis M, Schönfeldt-Lecuona C, Fink G R et al.
Psychogenic tremor.
Fortschr Neurol Psychiatr.
2008;
76
647-654
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Lewis A.
”Psychogenic”: a word and its mutations.
Psychol Med.
1972;
2
209-215
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Hinson V K, Haren W B.
Psychogenic movement disorders.
Lancet Neurol.
2006;
5
695-700
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Vuilleumier P.
Hysterical conversion and brain function.
Progress Brain Res.
2005;
150
309-328
Reference Ris Wihthout Link
- 6 Jankovic J, Thomas M. Psychogenic tremor and shaking. In Hallett M, Fahn S, Jankovic J Psychogenic movement disorders.. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2006: 42-47
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Bathia K P, Schneider S A.
Psychogenic tremor and related disorders.
J Neurol.
2007;
254
569-574
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Margalit A P, El-Ad A.
Costly patients with unexplained medical symptoms: a high-risk population.
Patient Educ Couns.
2008;
70
173-178
Reference Ris Wihthout Link
- 9 Jankovic J, Cloninger C R, Fahn S. et al .Therapeutic approaches to psychogenic movement disorders. Psychogenic movement disorders.. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2006: 323-328
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Jankovic J, Thomas M, Vuong K D.
Long-term outcome of psychogenic tremor.
Neurology.
2004;
62
A501
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Kim Y J, Pakiam A SJ, Lang A E.
Historical and clinical features of psychogenic tremor: a review of 70 cases.
Can J Neurol Sci.
1999;
26
190-195
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Fahn S, Williams P J.
Psychogenic dystonia.
Adv Neurol.
1988;
50
431-455
Reference Ris Wihthout Link
- 13 American Psychiatric Association .Diagnostic and statistical manual for mental disorders. 4th edition. Washington DC, USA: APA; 1994
Reference Ris Wihthout Link
- 14
Dafotakis M, Fink G R, Allert N et al.
The impact of subthalamic deep brain stimulation on bradykinesia of proximal and distal
upper limb muscles in Parkinson’s disease.
J Neurol.
2008;
255
429-437
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Nowak D A.
The impact of stroke on the performance of grasping: Usefulness of kinetic and kinematic
motion analysis.
Neurosci Biobehav Rev.
2008;
32
1439-1450
Reference Ris Wihthout Link
- 16 Ford B, Williams D T, Fahn S. Treatment of psychogenic movement disorders. In: Kurlan R , Hrsg Treatment of movement disorders,. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 1995: 475-485
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Williams D T, Ford B, Fahn S.
Phenomenology and psychopathology related to psychogenic movement disorders.
Adv Neuol.
1995;
65
231-257
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Devinsky O, Fisher R.
Ethical use of placebos and provocative testing in diagnosing nonepileptic seizures.
Neurology.
1996;
47
866-870
Reference Ris Wihthout Link
- 19
Rossini P M, Rossi S.
Transcranial magnetic stimulation: Diagnostic, therapeutic, and research potential.
Neurology.
2007;
68
484-488
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Maeda F, Keenan J P, Tormos J M et al.
Modulation of corticospinal excitability by repetitive transcranial magnetic stimulation.
Clin Neurophysiol.
2000;
111
800-805
Reference Ris Wihthout Link
- 21
Belmaker B, Fitzgerald P, George M S et al.
Managing the risks of repetitive transcranial stimulation.
CNS Spectrum.
2003;
8
489
Reference Ris Wihthout Link
- 22
Wojtecki L, Groiss S, Scherfeld D et al.
Transient improvement of psychogenic (proprio-)spinal-like myoclonus to electrical
nerve stimulation.
Mov Disord.
2009;
24
2024-2025
Reference Ris Wihthout Link
- 23
Koesler I B, Dafotakis M, Ameli M et al.
Electrical somatosensory stimulation improves movement kinematics of the affected
hand following stroke.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
2009;
80
614-619
Reference Ris Wihthout Link
Dr. Manuel Dafotakis
Neurologische Klinik RWTH Aachen
Pauwelsstr 30
52074 Aachen
eMail: MDafotakis@ukaachen.de