Dtsch Med Wochenschr 2010; 135(9): 413-418
DOI: 10.1055/s-0030-1249178
Übersicht | Review article
Ernährungsmedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Das Adipositasparadoxon oder Reverse Epidemiologie

Hohes Körpergewicht als protektiver Faktor bei bestimmten chronischen Bedingungen?Obesity paradox or reverse epidemiology Is high body weight a protective factor for various chronic conditions?T. E. Dorner1 , A. Rieder2
  • 1Institut für Sozialmedizin und Epidemiologie, Medizinische Universität Graz
  • 2Institut für Sozialmedizin, Zentrum für Public Health, Medizinische Universität Wien
Further Information

Publication History

eingereicht: 25.5.2009

akzeptiert: 26.11.2009

Publication Date:
23 February 2010 (online)

Zusammenfassung

Übergewicht und Adipositas sind in der Allgemeinbevölkerung unumstrittene unabhängige Risikofaktoren für erhöhte Krankheitswahrscheinlichkeit und Mortalität. Andererseits zeigte sich, dass bei bestimmten Bevölkerungsgruppen und Patientinnen und Patienten mit verschiedenen medizinischen Konditionen (hohes Alter, konsumierende Erkrankungen, Herzerkrankungen, dialysepflichtige Niereninsuffizienz) Übergewicht und Adipositas mit einer höheren Überlebensrate assoziiert sind. Um dieses Phänomen zu beschreiben, wurden die Begriffe „Reverse Epidemiologie” und „Adipositasparadoxon” vorgeschlagen. Ob dieses Phänomen tatsächlich durch einen protektiven Effekt eines hohen Fettgewebsanteils zustande kommt, ist bis jetzt weitgehend ungeklärt. Methodische Probleme in Studiendesigns, in denen ein Adipositasparadoxon nahegelegt wird, wie „Surviver-Bias”, „Selection-Bias”, „Lead Time Bias” oder in Metaanalysen auch der „Publication-Bias” sowie Confounder wurden diskutiert, können aber das beobachtete Phänomen sicher nicht zur Gänze erklären. Auch physiologische Erklärungsmodelle, in denen ein tatsächlicher protektiver Effekt eines hohen Body Mass Index bei Patientinnen und Patienten mit konsumierenden Erkrankungen oder bei Hochbetagten nahegelegt wird, wurden erstellt. Insbesondere erhöhte Inflammationsmarker, verbunden mit Malnutrition prädizieren bei Personen mit diversen medizinischen Bedingungen eine hohe Mortalität und Übergewicht und Adipositas können diesem Effekt entgegenwirken. Die möglichen Implikationen für klinische Empfehlungen und Public Health Empfehlungen bezüglich Gewichtsmanagement und Ernährung sind Gegenstand zukünftiger Forschung. Bei Hochbetagten Personen und Patientinnen und Patienten mit Erkrankungen mit schlechter Prognose sollten im Gewichtsmanagement auch Auswirkungen auf die Lebensqualität berücksichtigt werden.

Abstract

Overweight and obesity are independent risk factors for the development of disease and death in the general population. However, in people with various conditions (old age, wasting diseases, heart diseases or renal dialysis) overweight and obesity are associated with a higher survival rate. The terms „reverse epidemiology” or „obesity paradox” have been suggested to describe this finding. However, it still remains uncertain, whether this phenomenon is attributable to a real protective effect of high body fat mass. Methodological problems in studies suggesting an obesity paradox such as survivor bias, selection bias, lead time bias or, in meta analyses, publication bias and confounders have been discussed. These cannot, however, entirely explain the observed phenomenon. Biological models, examining possible explanations for the protective effect of high body mass, for instance, in wasting diseases and elderly patients, have also been produced. In particular high inflammation markers combined with malnutrition predict a high mortality rate among patients with various medical conditions: overweight and obesity could counter these effects. Possible implications for clinical and public health recommendations regarding weight management and nutrition are issues for future research. In elderly subjects and patients with a poor prognosis the impact of weight management on quality of life should also be taken into account.

Literatur

  • 1 Alberino F, Gatta A, Amodio P. et al . Nutrition and survival in patients with liver cirrhosis.  Nutrition. 2001;  17 445-450
  • 2 Bender R, Jockel K H, Trautner C, Spraul M, Berger M. Effect of age on excess mortality in obesity.  JAMA. 1999;  281 1498-1504
  • 3 Carriere I, Dupuy A M, Lacroux A, Cristol J P, Delcourt C. Pathologies Oculaires Liées à l’Age Study Group . Biomarkers of inflammation and malnutrition associated with early death in healthy elderly people.  J Am Geriatr Soc. 2008;  56 840-846
  • 4 Chlebowski R T, Grosvenor M, Lillington L, Sayre J, Beall G. Dietary intake and counseling, weight maintenance, and the course of HIV infection.  J Am Diet Assoc. 1995;  95 428-432
  • 5 Cummings S R, Melton L J. Epidemiology and outcomes of osteoporotic fractures.  Lancet. 2002;  359 1761-1715
  • 6 Degoulet P, Legrain M, Réach I. et al . Mortality risk factors in patients treated by chronic hemodialysis. Report of the Diaphane collaborative study.  Nephron. 1982;  31 103-110
  • 7 Dorner T, Weichselbaum E, Lawrence K, Rieder A. Austrian Osteoporosis Report. Epidemiology, Lifestyle Factors, Public Health Strategies.  Wien Med Wochenschr. 2009;  159 221-229
  • 8 Escalante A, Haas R W, del Rincón I. Paradoxical effect of body mass index on survival in rheumatoid arthritis: role of comorbidity and systemic inflammation.  Arch Intern Med. 2005;  165 1624-1629
  • 9 Feldman A M, Combes A, Wagner D. et al . The role of tumor necrosis factor in the pathophysiology of heart failure.  J Am Coll Cardiol. 2000;  35 537-544
  • 10 Fleischmann E, Teal N, Dudley J, May W, Bower J D, Salahudeen A K. Influence of excess weight on mortality and hospital stay in 1346 hemodialysis patients.  Kidney Int. 1999;  55 1560-1567
  • 11 Grabowski D C, Ellis J E. High body mass index does not predict mortality in older people: analysis of the Longitudinal Study of Aging.  J Am Geriatr Soc. 2001;  49 968-979
  • 12 Halabi S, Small E J, Vogelzang N J. Elevated body mass index predicts for longer overall survival duration in men with metastatic hormone-refractory prostate cancer.  J Clin Oncol. 2005;  23 2434-2435
  • 13 Heiat A, Vaccarino V, Krumholz H M. An evidence-based assessment of federal guidelines for overweight and obesity as they apply to elderly persons.  Arch Intern Med. 2001;  161 1194-1203
  • 14 Hunt S A, Abraham W T, Chin M H. et al . American College of Cardiology; American Heart Association Task Force on Practice Guidelines; American College of Chest Physicians; International Society for Heart and Lung Transplantation; Heart Rhythm Society. ACC/AHA 2005 Guideline Update for the Diagnosis and Management of Chronic Heart Failure in the Adult: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines (Writing Committee to Update the 2001 Guidelines for the Evaluation and Management of Heart Failure): developed in collaboration with the American College of Chest Physicians and the International Society for Heart and Lung Transplantation: endorsed by the Heart Rhythm Society.  Circulation. 2005;  112 e154-e235
  • 15 Imbeault P, Tremblay A, Simoneau J A, Joanisse D R. Weight loss-induced rise in plasma pollutant is associated with reduced skeletal muscle oxidative capacity.  Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002;  282 574-579
  • 16 Kalantar-Zadeh K, Block G, Horwich T, Fonarow G C. Reverse epidemiology of conventional cardiovascular risk factors in patients with chronic heart failure.  J Am Coll Cardiol. 2004;  43 1439-1444
  • 17 Kalantar-Zadeh K, Block G, Humphreys M H, Kopple J D. Reverse epidemiology of cardiovascular risk factors in maintenance dialysis patients.  Kidney Int. 2003;  63 793-808
  • 18 Kalantar-Zadeh K, Horwich T B, Oreopoulos A. et al . Risk factor paradox in wasting diseases.  Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2007;  10 433-442
  • 19 Kalantar-Zadeh K, Kopple J D, Block G, Humphreys M H. A malnutrition-inflammation score is correlated with morbidity and mortality in maintenance hemodialysis patients.  Am J Kidney Dis. 2001;  38 1251-1263
  • 20 Kramar R, Oberbauer R. Österreichisches Dialyse- und Transplantationsregister, ÖDTR, Jahresbericht 2007 der Österreichischen Gesellschaft für Nephrologie. 
  • 21 Landbo C, Prescott E, Lange P, Vestbo J, Almdal T P. Prognostic value of nutritional status in chronic obstructive pulmonary disease.  Am J Respir Crit Care Med. 1999;  160 1856-1861
  • 22 Landi F, Onder G, Gambassi G, Pedone C, Carbonin P, Bernabei R. Body mass index and mortality among hospitalized patients.  Arch Intern Med. 2000;  160 2641-2644
  • 23 Leavey S F, McCullough K, Hecking E, Goodkin D, Port F K, Young E W. Body mass index and mortality in ‘healthier’ as compared with ‘sicker’ haemodialysis patients: results from the Dialysis Outcomes and Practice Patterns Study (DOPPS).  Nephrol Dial Transplant. 2001;  16 2386-2394
  • 24 Matos C, Porayko M K, Francisco-Ziller N, DiCecco S. Nutrition and chronic liver disease.  J Clin Gastroenterol. 2002;  35 391-397
  • 25 Mohamed-Ali V, Goodrick S, Bulmer K, Holly J M, Yudkin J S, Coppack S W. Production of soluble tumor necrosis factor receptors by human subcutaneous adipose tissue in vivo.  Am J Physiol. 1999;  277 971-975
  • 26 McAuley P, Myers J, Abella J, Froelicher V. Body mass, fitness and survival in veteran patients: another obesity paradox?.  Am J Med. 2007;  120 518-524
  • 27 Nigam A, Wright R S, Allison T G. et al . Excess weight at time of presentation of myocardial infarction is associated with lower initial mortality risks but higher long-term risks including recurrent re-infarction and cardiac death.  Int J Cardiol. 2006;  110 153-159
  • 28 Oreopoulos A, Padwal R, Kalantar-Zadeh K, Fonarow G C, Norris C M, McAlister F A. Body mass index and mortality in heart failure: a meta-analysis.  Am Heart J. 2008;  156 13-22
  • 29 Oreopoulos A, Padwal R, Norris C M, Mullen J C, Pretorius V, Kalantar-Zadeh K. Effect of obesity on short- and long-term mortality postcoronary revascularization: a meta-analysis.  Obesity (Silver Spring). 2008;  16 442-450
  • 30 Perunicic-Pekovic G, Pljesa S, Rasic-Milutinovic Z, Stankovic S, Ilic M, Maletic R. Inflammatory cytokines and malnutrition as related to risk for cardiovascular disease in hemodialysis patients.  Can J Physiol Pharmacol. 2008;  86 205-209
  • 31 Whitlock G, Lewington S. et al, Prospective Studies Collaboration . Body-mass index and cause-specific mortality in 900 000 adults: collaborative analyses of 57 prospective studies.  Lancet. 2009;  373 1083-1096
  • 32 Rauchhaus M, Coats A J, Anker S D. The endotoxin-lipoprotein hypothesis.  Lancet. 2000;  356 930-933
  • 33 Schneider S, Schmitt G, Richter W. Prevalence and correlates of inflammatory arthritis in Germany: data from the First National Health Survey.  Rheumatol Int. 2006;  27 29-38
  • 34 Schold J D, Srinivas T R, Guerra G. et al . A „weight-listing” paradox for candidates of renal transplantation?.  Am J Transplant. 2007;  7 550-559
  • 35 Sjostrom L V. Morbidity of severely obese subjects.  Am J Clin Nutr. 1992;  55 508S-515S
  • 36 Sjostrom L V. Mortality of severely obese subjects.  Am J Clin Nutr. 1992;  55 516S-523S
  • 37 Stenvinkel P, Heimbürger O, Lindholm B, Kaysen G A, Bergström J. Are there two types of malnutrition in chronic renal failure? Evidence for relationships between malnutrition, inflammation and atherosclerosis (MIA syndrome).  Nephrol Dial Transplant. 2000;  15 953-960
  • 38 Dickstein K, Cohen-Solal A, Filippatos G et al Task Force for Diagnosis and Treatment of Acute and Chronic Heart Failure 2008 of European Society of Cardiology. ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2008: the Task Force for the Diagnosis and Treatment of Acute and Chronic Heart Failure 2008 of the European Society of Cardiology. Developed in collaboration with the Heart Failure Association of the ESC (HFA) and endorsed by the European Society of Intensive Care Medicine (ESICM).  Eur Heart J. 2008;  29 2388-2442
  • 39 Thiébaut R, Malvy D, Marimoutou C, Davis F. Anthropometric indices as predictors of survival in AIDS adults. Aquitaine Cohort, France, 1985 – 1997. Groupe d’Epidémiologie Clinique du Sida en Aquitaine (GECSA).  Eur J Epidemiol. 2000;  16 633-639
  • 40 Uretsky S, Messerli F H, Bangalore S. et al . Obesity paradox in patients with hypertension and coronary artery disease.  Am J Med. 2007;  120 863-870
  • 41 Villareal D T, Apovian C M, Kushner R F, Klein S. American Society for Nutrition; NAASO, The Obesity Society . Obesity in older adults: technical review and position statement of the American Society for Nutrition and NAASO, The Obesity Society.  Obes Res. 2005;  13 1849-1863
  • 42 von Haehling S, Horwich T B, Fonarow G C, Anker S D. Tipping the scale: heart failure, body mass index, and prognosis.  Circulation. 2007;  116 588-590
  • 43 Walston J, Hadley E C, Ferrucci L. et al . Research agenda for frailty in older adults: toward a better understanding of physiology and etiology: summary from the American Geriatrics Society/National Institute on Aging Research Conference on Frailty in Older Adults.  J Am Geriatr Soc. 2006;  54 991-1001
  • 44 WHO (World Health Organisation) .Atlas of health in Europe, 2nd edition 2008.  http://www.euro.who.int/Document/E91713.pdf Accessed December 2008
  • 45 WHO (World Health Organisation) .European health for all database (HFA-DB). Updated July 2008. http://data.euro.who.int/hfadb/ Accessed December 2008
  • 46 Wolfe R A, Ashby V B, Daugirdas J T, Agodoa L Y, Jones C A, Port F K. Body size, dose of hemodialysis, and mortality.  Am J Kidney Dis. 2000;  35 80-88

Dr. Thomas Ernst Dorner , MPH

Institut für Sozialmedizin und Epidemiologie, Medizinische Universität Graz

Universitätsstraße 6/I

8010 Graz

Phone: +43 316 380-7764

Fax: +43 316 380-9665

Email: thomas.dorner@medunigraz.at

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