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DOI: 10.1055/s-0031-1272527
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Endosonographie mit Feinnadelpunktion in der Primärdiagnostik unklarer Raumforderungen im oberen Gastrointestinaltrakt
Endoscopic ultrasonography-guided fine-needle aspiration (EUS-FNA) as primary diagnostic tool for unclear lesions in the upper gastrointestinal tractPublikationsverlauf
eingereicht: 16.4.2010
akzeptiert: 8.10.2010
Publikationsdatum:
07. Februar 2011 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung: Die Endosonographie (EUS) nimmt mit der ultraschallgesteuerten endosonographischen Feinnadelpunktion (EUS-FNP) einen zunehmenden Stellenwert bei der Diagnostik unklarer mediastinaler und oberer gastrointestinaler Raumforderungen ein. Ziel unserer prospektiven Untersuchung war, die Genauigkeit und Komplikationsrate in der breiten Anwendung der EUS-FNP zu überprüfen.
Patienten und Methodik: An zwei Mainzer Kliniken der Maximal- und der Schwerpunktversorgung wurden prospektiv von Mai 2003 bis Juni 2007 alle Patienten mit unklaren Raumforderungen oder Verdacht auf Lymphknotenmetastasen per EUS (Pentax FG38UX, EC3830UT) und FNP (Cook / Mediglobe) untersucht und die Ergebnisse dokumentiert. Bei unauffälligem Befund wurde die Diagnose nach mindestens 12-monatiger Beobachtung durch eine erneute EUS, Computertomographie und klinischen Verlauf überwacht.
Ergebnisse: In dieser diagnostischen Studie wurden die Daten von insgesamt 776 Patienten mit EUS und davon 167 mit EUS-FNP (21,5 %) ausgewertet. Das mediane Alter der Patienten lag bei 62 Jahren, 68 % waren männlich. Bei 12,5 % (21/167) EUS-FNP konnte initial keine klare zytologische Aussage getroffen werden. Bei den übrigen 146 Patienten (Mediastinum: n = 54, Pankreas: n = 73, Magen: n = 13; Leber, Nebenniere, Rektum, je n = 2) zeigte sich eine Sensitivität von 77,8 % (95 %-KI 67,2 – 86,3), eine Spezifität von 98,5 % (95 %-KI 91,7 – 100), ein positiv und ein negativ prädiktiver Wert von 98,4 % und 78,1 % sowie eine Korrektklassifikationsrate von 87,0 % (95 %-KI 80,4 – 92,0). Die Komplikationsrate lag bei 0,6 %, nur ein Patient hatte eine leichte, nicht Hb-wirksame Nachblutung an der Punktionsstelle.
Folgerung: Die EUS-FNP ist ein effektives Verfahren zur Diagnostik unklarer Raumforderungen im Mediastinum und oberen Gastrointestinaltrakt, die für Karzinome verdächtig sind.
Abstract
Background: Endoscopic Ultrasound (EUS) and the EUS guided fine-needle Aspiration (EUS-FNA) increasingly plays an important role in the diagnostic evaluation of lesions or lymph nodes in the mediastinum and upper gastrointestinal tract of unknown origin. The objective of this study was to assess safety and accuracy of EUS-FNA in two secondary and tertiary health care providers.
Methods: Prospectively, from Mai 2003 to June 2007, all patients underwent EUS with devices from Pentax (FG38UX, EC3830UT) with EUS-FNA (Cook or Mediglobe) at Johannes Gutenberg University and Catholic Hospital in Mainz. In all cases, cytology and extracted cells were histological examined by the same pathologists. In case of negative EUS results, patients were observed for at least 12 months after initial diagnosis later by reanalysis, CT-scan and follow-up clinical data to confirm the diagnosis.
Results: In total, 776 patients with EUS and 167 EUS-FNA (21.5 %) could be evaluated. Median age was 62 years, 68 % of patients were male. Patients underwent EUS-FNA in the mediastinum (n = 54), pancreas (73), stomach (13), liver, adrenal glands and rectum (n = 6). The complication rate of EUS-FNA was very low with only 0.6 %, mainly consistent of one minor haemorrhage at the aspiration site. A clear histological diagnosis could not be achieved in 12.5 % (21/167). Statistical analyses of all EUS-FNA revealed a sensitivity of 77.8 % (95 %CI 67,2 – 86,3) and a specificity of 98.5 % (95 % CI 92,2 – 100), with a positive and negative predictive value of 98.4 % and of 78.1 %, respectively. The overall accuracy was 87 % (95 %CI 80,4 – 92,0).
Conclusion: EUS combined with FNA is a safe tool for first histological evaluation of unidentified lesions or lymph nodes in the mediastinum and upper gastrointestinal tract, indicative for gastrointestinal cancers.
Schlüsselwörter
Endosonographie - Punktion - EUS-FNP - oberer Gastrointestinaltrakt - Karzinomdiagnostik
Keywords
endosonography (EUS) - puncture - EUS-FNA - upper GI-tract - cancer
Literatur
- 1
Ardengh J C, Lopes C V, Campos A D. et al .
Endoscopic ultrasound
and fine needle aspiration in chronic pancreatitis: differential
diagnosis between pseudotumoral masses and pancreatic cancer.
Jop.
2007;
8
413-421
MissingFormLabel
- 2
Ardengh J C, Lopes C V, de Lima L F. et al .
Diagnosis of pancreatic
tumors by endoscopic ultrasound-guided fine-needle aspiration.
World J Gastroenterol.
2007;
13
3112-3116
MissingFormLabel
- 3
Bournet B, Migueres I, Delacroix M. et al .
Early morbidity of endoscopic ultrasound:
13 years’ experience at a referral center.
Endoscopy.
2006;
38
349-354
MissingFormLabel
- 4
Canto M I, Goggins M, Hruban R H. et al .
Screening for early pancreatic neoplasia
in high-risk individuals: a prospective controlled study.
Clin
Gastroenterol Hepatol.
2006;
4
766-781
MissingFormLabel
- 5
Cunningham D, Allum W H, Stenning S P. et al .
Perioperative chemotherapy
versus surgery alone for resectable gastroesophageal cancer.
N Engl
J Med.
2006;
355
11-20
MissingFormLabel
- 6
Dietrich C F.
Contrast-enhanced low mechanical index endoscopic ultrasound
(CELMI-EUS).
Endoscopy.
2009;
41
Suppl 2
E43-44
MissingFormLabel
- 7
Dietrich C F, Jenssen C, Allescher H D. et al .
Differential diagnosis of pancreatic lesions
using endoscopic ultrasound.
Z Gastroenterol.
2008;
46
601-617
MissingFormLabel
- 8
Eloubeidi M A, Varadarajulu S, Desai S. et al .
A prospective evaluation of an algorithm
incorporating routine preoperative endoscopic ultrasound-guided
fine needle aspiration in suspected pancreatic cancer.
J
Gastrointest Surg.
2007;
11
813-819
MissingFormLabel
- 9
Erhardt A, Lorke J, Vogt C. et
al .
Transiente Elastografie zur Diagnose der Leberzirrhose.
Dtsch Med Wochenschr.
2006;
131
2765-2769
MissingFormLabel
- 10
Fernandez-Esparrach G, Pellise M, Sole M. et al .
Usefulness of endoscopic ultrasound-guided
fine needle aspiration in the diagnosis of mediastinal lesions.
Arch Bronconeumol.
2007;
43
219-224
MissingFormLabel
- 11
Fritscher-Ravens A, Bohuslavizki K H, Brandt L. et al .
Mediastinal lymph node involvement
in potentially resectable lung cancer: comparison of CT, positron
emission tomography, and endoscopic ultrasonography with and without
fine-needle aspiration.
Chest.
2003;
123
442-451
MissingFormLabel
- 12
Fritscher-Ravens A, Schirrow L, Atay Z. et al .
Endosonographically controlled fine needle
aspiration cytology – indications and results in routine
diagnosis.
Z Gastroenterol.
1999;
37
343-351
MissingFormLabel
- 13
Giovannini M, Hookey L C, Bories E. et al .
Endoscopic ultrasound elastography: the
first step towards virtual biopsy? Preliminary results in 49 patients.
Endoscopy.
2006;
38
344-348
MissingFormLabel
- 14
Harewood G C, Wiersema M J.
Endosonography-guided
fine needle aspiration biopsy in the evaluation of pancreatic masses.
Am J Gastroenterol.
2002;
97
1386-1391
MissingFormLabel
- 15
Hirche T O, Ignee A, Barreiros A P. et al .
Indications and limitations of endoscopic
ultrasound elastography for evaluation of focal pancreatic lesions.
Endoscopy.
2008;
40
910-917
MissingFormLabel
- 16
Hocke M, Menges M, Topalidis T, Dietrich C F, Stallmach A.
Contrast-enhanced endoscopic ultrasound in discrimination between
benign and malignant mediastinal and abdominal lymph nodes.
J
Cancer Res Clin Oncol.
2008;
134
473-480
MissingFormLabel
- 17
Hocke M, Schmidt C, Zimmer B. et
al .
Kontrastverstärkte Endosonografie zur
Verbesserung der Differenzialdiagnose zwischen chronischer Pankreatitis
und Pankreaskarzinom.
Dtsch Med Wochenschr.
2008;
133
1888-1892
MissingFormLabel
- 18
Hocke M, Schulze E, Gottschalk P, Topalidis T, Dietrich C F.
Contrast-enhanced endoscopic ultrasound
in discrimination between focal pancreatitis and pancreatic cancer.
World J Gastroenterol.
2006;
12
246-250
MissingFormLabel
- 19
Horwhat J D, Paulson E K, McGrath K. et al .
A randomized comparison of EUS-guided FNA
versus CT or US-guided FNA for the evaluation of pancreatic mass
lesions.
Gastrointest Endosc.
2006;
63
966-975
MissingFormLabel
- 20
Janssen J, Konig K, Knop-Hammad V, Johanns W, Greiner L.
Frequency of bacteremia after linear EUS of the upper GI tract
with and without FNA.
Gastrointest Endosc.
2004;
59
339-344
MissingFormLabel
- 21
Jenssen C, Dietrich C F.
Endoscopic
ultrasound-guided fine-needle aspiration biopsy and trucut biopsy
in gastroenterology – An overview.
Best Pract
Res Clin Gastroenterol.
2009;
23
743-759
MissingFormLabel
- 22
Jenssen C, Faiss S, Nurnberg D.
Complications of endoscopic ultrasound and endoscopic ultrasound-guided
interventions – results of a survey among German centers.
Z Gastroenterol.
2008;
46
1177-1184
MissingFormLabel
- 23
Larsen S S, Krasnik M, Vilmann P. et al .
[Endoscopic ultrasound-guided biopsy
of suspected malignancy in the mediastinum has a major impact on
the clinical decision process].
Ugeskr Laeger.
2002;
164
3341-3346
MissingFormLabel
- 24
Moehler M, Galle P R, Kiesslich R.
Endoluminaler Ultraschall des Gastrointestinaltraktes.
Chirurg.
2007;
78
420-422,
424 – 427
MissingFormLabel
- 25
Moehler M, Schimanski C C, Gockel I, Junginger T, Galle P R.
(Neo)adjuvant strategies of advanced gastric carcinoma: time
for a change?.
Dig Dis.
2004;
22
345-350
MissingFormLabel
- 26
Mortensen M B, Fristrup C, Holm F S. et al .
Prospective evaluation of patient tolerability,
satisfaction with patient information, and complications in endoscopic
ultrasonography.
Endoscopy.
2005;
37
146-153
MissingFormLabel
- 27
Mortensen M B, Pless T, Durup J. et
al .
Clinical impact of endoscopic ultrasound-guided
fine needle aspiration biopsy in patients with upper gastrointestinal
tract malignancies. A prospective study.
Endoscopy.
2001;
33
478-483
MissingFormLabel
- 28
Rocca R, De Angelis C, Daperno M. et al .
Endoscopic ultrasound-fine needle aspiration
(EUS-FNA) for pancreatic lesions: effectiveness in clinical practice.
Dig Liver Dis.
2007;
39
768-774
MissingFormLabel
- 29
Saftoiu A, Vilman P.
Endoscopic ultrasound
elastography- a new imaging technique for the visualization of tissue
elasticity distribution.
J Gastrointestin Liver Dis.
2006;
15
161-165
MissingFormLabel
- 30
Strobel D, Hoefer A, Martus P, Hahn E G, Becker D.
Dynamic contrast-enhanced power Doppler sonography improves
the differential diagnosis of liver lesions.
Int J Colorectal
Dis.
2001;
16
247-256
MissingFormLabel
- 31
Sudhoff T, Hollerbach S, Wilhelms I. et al .
Klinische Wertigkeit der endosonographischen
Feinnadelpunktion bei Erkrankungen des oberen Gastrointestinaltrakts
und Mediastinums.
Dtsch Med Wochenschr.
2004;
129
2227-2232
MissingFormLabel
- 32
Vazquez-Sequeiros E, Wiersema M J, Clain J E. et al .
Impact of lymph node staging
on therapy of esophageal carcinoma.
Gastroenterology.
2003;
125
1626-1635
MissingFormLabel
- 33
Volmar K E, Vollmer R T, Jowell P S, Nelson R C, Xie H B.
Pancreatic FNA in 1000 cases:
a comparison of imaging modalities.
Gastrointest Endosc.
2005;
61
854-861
MissingFormLabel
- 34
Wiersema M J, Wiersema L M.
Endosonography-guided
celiac plexus neurolysis.
Gastrointest Endosc.
1996;
44
656-662
MissingFormLabel
- 35
Wittmann J, Kocjan G, Sgouros S N, Deheragoda M, Pereira S P.
Endoscopic ultrasound-guided tissue sampling
by combined fine needle aspiration and trucut needle biopsy: a prospective
study.
Cytopathology.
2006;
17
27-33
MissingFormLabel
- 36
Yasuda I, Tsurumi H, Omar S. et al .
Endoscopic ultrasound-guided fine-needle
aspiration biopsy for lymphadenopathy of unknown origin.
Endoscopy.
2006;
38
919-924
MissingFormLabel
PD Dr. med. Markus Moehler
I. Medizinischen Klinik und Poliklinik
Johannes
Gutenberg-Universität
Langenbeckstr. 1
55101
Mainz
Telefon: 06131/177146
Fax: 06131/173438
eMail: moehler@mail.uni-mainz.de