Z Orthop Unfall 2011; 149(5): 546-549
DOI: 10.1055/s-0031-1280057
Wirbelsäule

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stellenwert der CT-Diskografie bei unklarer Radikulopathie

Diagnostic Value of CT Discography in Unclear RadiculopathyK. H. Salem1 , 2 , B. Al Sharef3 , A. Ladenburger1 , J. A. K. Ohnsorge1
  • 1Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Aachen
  • 2Department of Orthopaedic Surgery, Faculty of Medicine, Cairo University, Cairo, Egypt
  • 3Wirbelsäulenzentrum, SRH Klinikum Karlsbad-Langensteinbach gGmbH, Karlsbad
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 October 2011 (online)

Zusammenfassung

Eine klinisch eindeutige Radikulopathie ohne Korrelat in der Bildgebung stellt ein gravierendes Problem hinsichtlich der Indikation, Planung und Durchführung eines entsprechenden operativen Eingriffs dar. Ohne eindeutiges morphologisches Korrelat sind sowohl die Diagnosestellung als auch die Behandlung dann erschwert. Ferner fehlt den Chirurgen eine wichtige Grundlage für eine ausreichende Planung, nicht zuletzt aber auch für die Rechtfertigung eines operativen Eingriffs. Obgleich die Diskografie mit einer im Anschluss angefertigten Computertomografie (CT-Diskografie) als invasive Form der Diagnostik kontrovers diskutiert wird, ergibt die Literatur Belege dafür, dass diese Methode in bestimmten Fällen nicht nur hilfreich, sondern sogar unverzichtbar ist. Aufgrund dieser Erkenntnisse und eigener empirischer Daten wird die Empfehlung ausgesprochen, bei Patienten mit lumbaler Radikulopathie ohne eindeutiges oder unzureichendes MRT-Korrelat eine CT-Diskografie als sinnvolle alternative Form der Bildgebung in Erwägung zu ziehen. Sie ermöglicht die Diagnosestellung, vor allem aber die Indikation und präzise Planung einer zielgerichteten operativen Intervention, wie z. B. die endoskopische Sequestrotomie und Dekompression.

Abstract

A clinically evident radiculopathy without correlation in the imaging studies represents a serious problem regarding the indication, planning and execution of an operative procedure for its treatment. Both the diagnosis and treatment of such cases are deemed to be difficult without clear morphological correlation. Moreover, the surgeon lacks an important basis for the adequate planning and above all the justification of surgical treatment. Although discography with post-discographic computer tomography (CT discography) is still controversially discussed as an invasive diagnostic measure, the literature shows that this method is not only useful but also indispensable in certain cases. Based on these findings and our own empirical data, we recommend CT discography to be considered for imaging in patients suffering from lumbar radiculopathy with equivocal or insufficient MRI findings. The technique allows an accurate diagnosis and precise planning of a targeted surgical intervention such as endoscopic sequestrotomy or decompression.

Literatur

  • 1 Abdullah A F, Ditto III E W, Byrd E B. Extreme-lateral lumbar disc herniations. Clinical syndrome and special problems of diagnosis.  J Neurosurg. 1974;  41 229-234
  • 2 Jang J S, An S H, Lee S H. Transforaminal percutaneous endoscopic discectomy in the treatment of foraminal and extraforaminal lumbar disc herniations.  J Spinal Disord Tech. 2006;  19 338-343
  • 3 Pevsner P H, Ondra S, Radcliff W et al. Magnetic resonance imaging of the lumbar spine. A comparison with computed tomography and myelography.  Acta Radiol Suppl. 1986;  369 706-707
  • 4 Yussen P S, Swartz J D. The acute lumbar disc herniation: imaging diagnosis.  Semin Ultrasound CT MR. 1993;  14 389-398
  • 5 Judmaier W. MRI of the intervertebral disk.  Orthopäde. 1994;  23 313-317
  • 6 Guyer R D, Ohnmeiss D D. NASS . Lumbar discography.  Spine J. 2003;  3 11S-27S
  • 7 Bernard jr. T N. Lumbar discography followed by computer tomography. Refining the diagnosis of low-back pain.  Spine. 1990;  15 690-707
  • 8 Yuan Q, Tian W, Cheng X G et al. Comparison between CT-discography and magnetic resonance imaging in lumbar disc disease.  Zhonghua Yi Xue Za Zhi. 2006;  86 2166-2170
  • 9 Benyamin R, Vallejo R, Yousuf N et al. Incidental diagnosis of intradural lumbar disc herniation during discography: a case report.  Pain Pract. 2007;  7 332-336
  • 10 Quero L, Klawitter M, Nerlich A G et al. Bupivacaine – the deadly friend of intervertebral disc cells?.  Spine J. 2011;  11 46-53
  • 11 Carragee E J, Don A S, Hurwitz E L et al. 2009 ISSLS Prize Winner: Does discography cause accelerated progression of degeneration changes in the lumbar disc: a ten-year matched cohort study.  Spine (Phila Pa 1976). 2009;  34 2338-2345

Dr. Khaled Hamed Salem, MD

Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie
Universitätsklinikum Aachen

Pauwelsstraße 30

52074 Aachen

Phone: 02 41/8 03 56 93

Fax: 02 41/8 08 24 53

Email: ksalem@ukaachen.de

    >