manuelletherapie 2011; 15(5): 205-210
DOI: 10.1055/s-0031-1281902
Literaturstudie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Operative versus konservative Behandlung der posttraumatischen Schulterluxation[1]

Surgical versus Conservative Treatment of Posttraumatic Shoulder DislocationCh. Spath1
  • 1Rehazentrum Halderstraße, Augsburg
Further Information

Publication History

Manuskript eingetroffen: 21.2.2011

Manuskript akzeptiert: 18.4.2011

Publication Date:
19 December 2011 (online)

Zusammenfassung

Mit einer Inzidenz von 0,1 – 1,7 % ist die posttraumatische Schulterluxation die am häufigsten auftretende Schulterverletzung. Das Ziel dieser Literaturstudie bestand darin zu zeigen, ob eine konservative Behandlung bessere Ergebnisse liefert als eine Operation.

Bei jüngeren sportlich aktiven Patienten zeigte sich ein Vorteil der operativen gegenüber der konservativen Therapie. Ältere und weniger aktive Betroffene sollten zuerst konservativ behandelt werden. Studien, die nur den Effekt von konservativer Behandlung untersuchten, erzielten durchaus positive Resultate.

Abstract

With an incidence of 0.1 – 1.7 % posttraumatic shoulder dislocation is the most common shoulder injury. The aim of this systematic review was to reveal whether conservative treatment or surgery attains better results.

In younger sportingly active patients the results were in favour of surgical compared to conservative treatment. Older and less active patients should be treated conservatively initially. Studies solely investigating conservative treatment produced quite positive effects.

1 Die Literaturstudie fand im Rahmen der OMT-Ausbildung 2005 – 2008 bei der DGOMT statt.

Literatur

  • 1 Arciero R A, Wheeler J H, Ryan J B et al. Arthroscopic Bankart Repair versus Nonoperative Treatment for Acute, Initial Anterior Shoulder Dislocations.  The American Journal of Sports Medicine. 1994;  22 589-594
  • 2 Aydin I, Yildiz Y, Özgürbüz C et al. Die propriozeptive Fähigkeit der normalen und der instabilen Schulter.  Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin. 2000;  51 336-340
  • 3 Bayley J IL. The classification of shoulder instability. 16th Congress of the European Society for Surgery of the Shoulder and the Elbow. Budapest; 2002
  • 4 Boone J L, Arciero R A. First-time anterior shoulder dislocations: has the standard changed?.  Br J Sports Med. 2010;  44 355-360
  • 5 Bottoni C R, Wilckens J H, DeBerardino T M et al. A prospective, randomized evaluation of arthroscopic stabilization versus nonoperative treatment in patients with acute, traumatic, first-time shoulder dislocations.  The American Journal of Sports Medicine. 2002;  30 576-580
  • 6 Brophy R H, Marx R G. The Treatment of Traumatic Anterior Instability of the Shoulder: Nonoperative and Surgical Treatment.  Arthroscopy. 2009;  25 298-304
  • 7 Burgess B, Sennett B J. Traumatic Shoulder Instability – Nonsurgical Management versus Surgical Intervention.  Ortop Nurs. 2003;  22 345-350
  • 8 Buss D D, Lynch G P, Meyer C P et al. Nonoperative Management for In-Season Athletes with Anterior Shoulder Instability.  The American Journal of Sports Medicine. 2004;  32 1430-1433
  • 9 Cole B J, Warner J JP. Anatomy, Biomechanics, and Pathophysiology of Glenohumeral Instability. In: Ianotti J P, Williams G R, (eds) Disorders of the shoulder: Diagnosis and management.. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 1999
  • 10 Cutts S, Prempeh M, Drew S. Anterior shoulder dislocation.  Ann R Coll Surg Engl. 2009;  91 2-7
  • 11 Edmonds G, Kirkley A, Birmingham T B et al. The effect of early arthroscopic stabilization compared to nonsurgical treatment on proprioception after primary traumatic anterior dislocation of the shoulder.  Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. 2003;  11 116-121
  • 12 Fremerey R W, Bosch U, Lobenhoffer P et al. Sportfähigkeit und Sensomotorik nach Schulterstabilisierung beim Überkopfathleten.  Sportverl Sportschad. 2005;  19 72-76
  • 13 Froböse J, Fiehn R. Muskeltraining in der Therapie – Grundlagen. In: Froböse I, Nellessen G, Wilke C, (eds) Training in der Therapie – Grundlagen und Praxis.. Urban & Fischer: München; 2003
  • 14 Gerber C, Nyffeler R W. Classification of glenohumeral joint instability.  Clin Orthop Relat Res. 2002;  400 65-76
  • 15 Gibson K, Growse A, Korda L et al. The Effectiveness of Rehabilitation for Nonoperative Management of Shoulder Instability.  J Hand Ther. 2004;  17 229-242
  • 16 Greiner S, Herrmann S, Gerhardt C et al. Klassifikation und Diagnostik der instabilen Schulter.  Der Orthopäde. 2009;  38 6-15
  • 17 Habermeyer P, Jung D, Ebert T. Behandlungsstrategie bei der traumatischen vorderen Erstluxation der Schulter.  Der Unfallchirurg. 1998;  101 328-341
  • 18 Habermeyer P, Ebert T, Kessler M. Traumatische Erstluxation der Schulter.  Deutsches Ärzteblatt. 2000;  97 620-625
  • 19 Habermeyer P, Lichtenberg S. Diagnostik und Therapie der vorderen und hinteren Schulterluxation. Teil I: Diagnostik.  Chirurg. 2003;  74 1078-1088
  • 20 Habermeyer P, Lichtenberg S. Diagnostik und Therapie der vorderen und hinteren Schulterluxation. Teil II: Therapie.  Chirurg. 2003;  74 1178-1194
  • 21 Habermeyer P, Magosch P, Lichtenberg S. Schulterinstabilitäten – Klassifikation und Behandlung.  Der Orthopäde. 2004;  33 847-873
  • 22 Hans H J. Trainingstherapie. In: Berg van den F Angewandte Physiologie. Band 3: Therapie, Training, Tests.. Stuttgart: Thieme; 2001
  • 23 Hovelius L, Augustini G, Örebro M D et al. Primary anterior dislocation of the shoulder in young patients – a ten-year prospective study.  J Bone Joint Surg Am. 1996;  78 1677-1684
  • 24 Itoi E, Hatakeyama Y, Sato T et al. Immobilization in external rotation after shoulder dislocation reduces the risk of recurrence.  J Bone Joint Surg Am. 2007;  89 2124-2131
  • 25 Jakobsen B W, Johannsen H V, Suder P et al. Primary Repair versus Conservative Treatment of First-Time Traumatic Anterior Dislocation of the Shoulder: A Randomized Study with 10-year-Follow-up.  Arthroscopy. 2007;  23 118-123
  • 26 Kirkley A, Griffin S, Richards C et al. Prospective randomized clinical trial comparing the effectiveness of immediate arthroscopic stabilization versus immobilization and rehabilitation in first traumatic anterior dislocations of the shoulder.  Arthroscopy. 1999;  15 507-514
  • 27 Kirkley A, Werstine R, Ratjek A et al. Prospective randomized clinical trial comparing the effectiveness of immediate arthroscopic stabilization versus immobilization and rehabilitation in first traumatic anterior dislocation of the shoulder: Long-term evaluation.  Arthroscopy. 2005;  21 55-63
  • 28 Kuhn J E. A new classification system for shoulder instability.  Br J Sports Med. 2010;  44 341-346
  • 29 Liavaag S, Brox J, Pripp A et al. Immobilization in external rotation after primary shoulder dislocation did not reduce the risk of recurrence.  J Bone Joint Surg Am. 2001;  93 897-904
  • 30 Lichtenberg S, Magosch P, Habermeyer P. Traumatische vordere Schulterluxation.  Der Unfallchirurg. 2005;  108 299-314
  • 31 Magosch P, Habermeyer P, Lichtenberg S. Konservative Therapie der Schulterinstabilität.  Arthroskopie. 2004;  17 146-154
  • 32 Malhotra A, Freudmann M S, Hay S M. Management of traumatic anterior shoulder dislocation in the 17- to 5-year age group: a dramatic evolution of practice.  J Shoulder Elbow Surg. 2011;  5 1-9
  • 33 Maquieira G J, Espinosa N, Gerber C et al. Non-operative treatment of large anterior glenoid rim fractures after traumatic anterior dislocation of the shoulder.  Journal of Bone and Joint Surgery Br. 2007;  89-B 1347-1351
  • 34 Matsen F A, Lippitt S B, Sidles J A. et al .Practical Evaluation and Management of the Shoulder. Philadelphia: Saunders; 1994
  • 35 Paterson W H, Throckmorton T W, Koester M et al. Position and Duration of Immobilization after Primary Anterior Shoulder Dislocation.  J Bone Joint Surg Am. 2010;  92 2924-2933
  • 36 Pauly S, Gerhardt C, Nikulka C et al. Die Außenrotationsruhigstellung nach primärtraumatischer Schulterluxation.  Der Orthopäde. 2009;  38 24-30
  • 37 Reid D, Saboe L, Chepeha J. Anterior Shoulder Instability in Athletes: Comparison of Isokinetic Resistance Exercises and an Electromyographic Biofeedback Re-education Program – A Pilot Programm.  Physiotherapy Canada. 1996;  48 251-256
  • 38 Saragaglia D, Picard F, Le Bredonchel T et al. Les instabilities antérieures aigues de l’épaule – résultats à court et moyen terme de traitment orthopédique.  Revue de Chirurgie Orthopédique et Réparatrice de L’appareil Moteur. 2001;  87 215-220
  • 39 Scheibel M, Habermeyer P. Aktuelle klinische Untersuchung der Schulter.  Der Orthopäde. 2005;  34 267-284
  • 40 Siebold R, Lichtenberg S, Habermeyer P. Therapiestrategie bei vorderer Schulterinstabilität.  Trauma Berufskrankh. 2003;  5 (Suppl 1) 114-119
  • 41 Steverding M. Rehabilitation spezifischer Gewebe. In: Van den Berg F Angewandte Physiologie. Band 3: Therapie, Training, Tests.. Stuttgart: Thieme; 2001
  • 42 Tingart M, Bäthis H, Bouillon B et al. Die Therapie der traumatischen vorderen Schulterluxation: Aktueller Stand der Therapie in Deutschland.  Chirurg. 2001;  72 677-683
  • 43 Van Tongel A, Rosa F, Heffernan G et al. Long-term result after traumatic anterior shoulder dislocation: what works best?.  Musculoskelet Surg. 2001;  95 (Suppl I) 65-70
  • 44 Wheeler J H, Ryan J B, Arciero R A et al. Arthroscopic versus nonoperative treatment of acute shoulder dislocations in young athletes.  Arthroscopy. 1989;  5 213-217
  • 45 Wiedemann E, Jäger A, Nebelung W. Pathomorphologie der Schulterinstabilität.  Der Orthopäde. 2009;  38 16-23
  • 46 Wilk K E, Arrigo C A, Andrews J R. Current Concepts: The Stabilizing Structures of the Glenohumeral Joint.  JOSPT. 1997;  25 364-379
  • 47 Wintzell G, Haglund-Akerlind Y, Nowak J et al. Arthroscopic lavage compared with nonoperative treatment for traumatic primary anterior shoulder dislocation: a 2-year follow-up of a prospective randomized study.  J Shoulder Elbow Surg. 1999;  8 399-402
  • 48 Yamamoto N, Sano H, Itoi E. Conservative treatment of first-time shoulder dislocation with the arm in external rotation.  J Shoulder Elbow Surg. 2010;  19 98-103

1 Die Literaturstudie fand im Rahmen der OMT-Ausbildung 2005 – 2008 bei der DGOMT statt.

Christian Spath

Rehazentrum Halderstraße

Halderstr. 29

86150 Augsburg

Email: christianspath@gmx.de

    >