Diabetes aktuell 2011; 9(4): 170-175
DOI: 10.1055/s-0031-1283248
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prävention des Typ-2-Diabetes im betrieblichen Setting – Konzept und Umsetzungsplan

Prevention of Type 2 Diabetes in the Work Setting – Concept and Realization PlanGregor Gallein1 , Gesine Weser1,2 , Peter Schwarz2
  • 1TUMAINI Institut für Präventionsmanagement, Dresden
  • 2Medizinische Klinik III Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der Technischen Universität Dresden, Dresden
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 June 2011 (online)

In der Diskussion über die effektive Umsetzung von Maßnahmen zur Prävention des Typ-2-Diabetes scheint das Arbeitsmedizinische immer mehr in den Fokus der Aufmerksamkeit zu rücken. Denn das betriebliche Setting weist mehrere Vorteile auf: 1. Eine Risikoklientel, welche ansonsten nicht zum Arzt gehen würde, könnte erreicht werden. 2. Das Setting könnte gleich für Interventionen genutzt werden. 3. Die Unternehmen könnten einen Beitrag zur Finanzierung der Maßnahmen leisten. Modellprojekte, die ein adäquates Qualitätsmanagement und eine Evaluation der Maßnahmen integrieren, könnten den Beweis antreten, dass eine Früherkennung von metabolischen Risikofaktoren sowie eine Prävention metabolischer Erkrankungen im betrieblichen Setting möglich sind. Daher sollte in Zukunft betriebsmedizinischen Maßnahmen ein breites Feld eingeräumt werden.

In the discussion on the effective realization of measures to prevent type 2 diabetes industrial medicine is apparently attracting more and more attention. This is because the work setting offers several advantages. (i) Risk patients who would otherwise not consult a physician can be approached. (ii) The setting can be used directly for interventions. (iii) The companies can make a contribution to the financing of the interventions. Model projects that integrate an adequate quality management with an evaluation of the interventions could provide evidence that the early recognition of metabolic risk factors as well as the prevention of metabolic diseases is possible in the work setting. Thus, industrial medical measures should play a greater role in the future.

Literatur

  • 1 Schwarz PE. Public health implications: translation into diabetes prevention initiatives--four-level public health concept.  Med Clin North Am. 2011;  95 397-407
  • 2 Schwarz PE, Muller U, Schulz M, Hauner H, Landgraf R. Prevention of type 2 diabetes in Germany – a challenge for health professionals.  Med Monatsschr Pharm. 2007;  30 289-296
  • 3 Friedrichs M, Friedel H, Bodeker W. Participant structure and economic benefit of prevention bonus programmes in company health insurance funds.  Gesundheitswesen. 2009;  71 623-627
  • 4 Brandes I, Walter U. Health in older age: cost of illness and cost-effectiveness of prevention.  Z Gerontol Geriatr. 2007;  40 217-225
  • 5 IKK-BV Hrsg.. Leitfaden Prävention. Bergisch Gladbach: IKK-Bundesverband; 2006. IKK-Bundesverband, ed. Gemeinsame und einheitliche Handlungsfelder und Kriterien der Spitzenverbände der Krankenkassen zur Umsetzung von § 20 Abs. 1 und 2 SGB V vom 21. Juni 2000 in der Fassung vom 10. Februar 2006, 2. korrigierte Auflage vom 15.  2006; 
  • 6 Schwarz PE, Odenbach C, Rothe U et al.. Prevention in occupational health care – a societal challenge.  Med Klin. 2008;  103 210-216
  • 7 Rabeneck C, Hurlebaus T. Betriebliches Gesundheitsmanagement: Das Präventionsprogramm „Carus Vital“ des Universitätsklinikums Carl Gustav Carus Dresden.  Das Krankenhaus. 2010;  10 561-564
  • 8 Rothe U, Muller G, Tselmin S et al.. Prevalence for the cluster of risk factors of the Metabolic Vascular Syndrome in a working population in Germany.  Horm Metab Res. 2009;  41 168-170
  • 9 Kulzer B, Hermanns N, Gorges D, Schwarz P, Haak T. Prevention of diabetes self-management program (PREDIAS): effects on weight, metabolic risk factors, and behavioral outcomes.  Diabetes Care. 2009;  32 1143-1146
  • 10 Tuomilehto J, Schwarz PE. Primary Prevention of Type 2 Diabetes is Advancing towards the Mature Stage in Europe.  Horm Metab Res. 2010;  42 (S 01) 1-2
  • 11 Yates T, Davies M, Gorely T, Bull F, Khunti K. Effectiveness of a pragmatic education program designed to promote walking activity in individuals with impaired glucose tolerance: a randomized controlled trial.  Diabetes Care. 2009;  32 1404-1410
  • 12 Schwarz PE, Lindstrom J. From evidence to practice-the IMAGE project-new standards in the prevention of type 2 diabetes.  Diabetes Res Clin Pract. 2011;  91 138-140
  • 13 Lindstrom J, Neumann A, Sheppard KE et al.. Take action to prevent diabetes – the IMAGE toolkit for the prevention of type 2 diabetes in Europe.  Horm Metab Res. 2010;  42 (S 01) 37-55
  • 14 Hermanns N, Gorges D. Primäre Diabetesprävention – PRAEDIAS – ein neues Schulungs- und Behandlungsprogramm.  Diabetes aktuell. 2007;  5 54-63
  • 15 Tuomilehto J, Schwarz P, Lindstrom J. Long-term benefits from lifestyle interventions for type 2 diabetes prevention: time to expand the efforts.  Diabetes Care. 2011;  34 (S 02) 210-214
  • 16 Pajunen P, Landgraf R, Muylle F et al.. Quality indicators for the prevention of type 2 diabetes in Europe – IMAGE.  Horm Metab Res. 2010;  42 (S 01) 56-63

Korrespondenz

Prof. Dr. med. Peter E H Schwarz

Abteilung Prävention und Versorgung des Diabetes Medizinische Klinik III Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der Technischen Universität Dresden

Fetscherstraße 74

01307 Dresden

Email: peter.schwarz@uniklinikum-dresden.de

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