Aktuelle Kardiologie 2012; 1(2): 139-143
DOI: 10.1055/s-0031-1298469
Übersichtsarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Mitralvitien – interventionelle Therapie

Percutaneous Transcatheter Mitral Valve Repair
R. Schueler
1   Medizinische Klinik und Poliklinik II, Abteilung für Kardiologie, Angiologie, Pneumologie und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum Bonn
,
G. Nickenig
1   Medizinische Klinik und Poliklinik II, Abteilung für Kardiologie, Angiologie, Pneumologie und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum Bonn
,
C. Hammerstingl
1   Medizinische Klinik und Poliklinik II, Abteilung für Kardiologie, Angiologie, Pneumologie und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum Bonn
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 June 2012 (online)

Zusammenfassung

Die Mitralklappeninsuffizienz ist ein häufiges Vitium des älteren Patienten und eine relevante Anzahl an Patienten mit begleitenden Komorbiditäten, die das Risiko einer operativen Korrektur erhöhen, wird den klassischen chirurgischen Verfahren nicht zugeführt. Da eine schwerwiegende symptomatische Mitralklappeninsuffizienz Lebensqualität und Prognose deutlich verschlechtert, ist die Entwicklung therapeutischer Alternativen erforderlich. Neue katheterinterventionelle Verfahren greifen auf unterschiedlichen Ebenen des Mitralklappenapparats an und befinden sich zum Großteil noch im Stadium der präklinischen Entwicklung. Lediglich das MitraClip-System© ermöglicht bereits die minimalinvasive Korrektur des Klappenvitiums über eine Koaptation der Klappensegel. Die Sicherheit der Prozedur konnte überwiegend bei symptomatischen Hochrisikopatienten mit funktioneller Mitralklappeninsuffizienz nachgewiesen werden. Es ist derzeit noch unklar, ob durch dieses Verfahren eine nachhaltige Korrektur der Klappeninsuffizienz möglich ist und inwiefern die interventionelle Reduktion der Mitralklappeninsuffizienz die Prognose der behandelten Patienten positiv beeinflusst. In Zukunft werden die neuen katheterinterventionellen Verfahren die Therapie von Patienten mit symptomatischer funktioneller oder degenerativer Mitralklappeninsuffizienz maßgeblich beeinflussen.

Abstract

Mitral valve regurgitation (MR) is a common disease of the elderly, and a relevant percentage of patients with MR cannot undergo surgical valve repair because of concomitant co-morbidities increasing the individualsʼ perioperative mortality risk. However, since the presence of a relevant MR relevantly decreases the patientsʼ prognosis there is an unmet need for interventional alternatives to the conventional valve surgery. New catheter-based interventions approach different parts of the mitral valve apparatus, and the majority of these techniques are still undergoing pre-clinical research. Up to date only the MitraClip© system is available for clinical use aiming to reduce MR by direct edge-to-edge repair of the mitral valve leaflets. The available results from clinical studies confirm the safety and efficacy of this procedure predominantly in high-risk patients with functional MR. The durability of this procedure and the impact of MR reduction by means of the MitraClip© system on the patientsʼ prognosis is still on debate. Future developments of these catheter-based, less invasive techniques will relevantly influence decision making on patients with symptomatic mitral valve insufficiency.

 
  • Literatur

  • 1 Nkomo VT, Gardin JM, Skelton TN et al. Burden of valvular heart diseases: a population-based study. Lancet 2006; 368 (9540) 1005-1011
  • 2 Vahanian A, Baumgartner H, Bax J et al. Guidelines on the management of valvular heart disease: The Task Force on the Management of Valvular Heart Disease of the European Society of Cardiology. Eur Heart J 2007; 28: 230-268
  • 3 Bonow RO, Carabello BA, Chatterjee K et al. ACC/AHA 2006 guidelines for the management of patients with valvular heart disease: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines (writing Committee to Revise the 1998 guidelines for the management of patients with valvular heart disease) developed in collaboration with the Society of Cardiovascular Anesthesiologists endorsed by the Society for Cardiovascular Angiography and Interventions and the Society of Thoracic Surgeons. J Am Coll Cardiol 2006; 48: e1-148
  • 4 Mirabel M, Iung B, Baron G et al. What are the characteristics of patients with severe, symptomatic, mitral regurgitation who are denied surgery?. Eur Heart J 2007; 28: 1358-1365
  • 5 Bach DS, Awais M, Gurm HS et al. Failure of guideline adherence for intervention in patients with severe mitral regurgitation. J Am Coll Cardiol 2009; 54: 860-865
  • 6 Bursi F, Barbieri A, Grigioni F et al. Prognostic implications of functional mitral regurgitation according to the severity of the underlying chronic heart failure: a long-term outcome study. Eur J Heart Fail 2010; 12: 382-388
  • 7 Chiam PT, Ruiz CE. Percutaneous transcatheter mitral valve repair: a classification of the technology. JACC Cardiovasc Interv 2011; 4: 1-13
  • 8 Schofer J, Siminiak T, Haude M et al. Percutaneous mitral annuloplasty for functional mitral regurgitation: results of the CARILLON Mitral Annuloplasty Device European Union Study. Circulation 2009; 120: 326-333
  • 9 Maisano F, Redaelli A, Pennati G et al. The hemodynamic effects of double-orifice valve repair for mitral regurgitation: a 3D computational model. Eur J Cardiothorac Surg 1999; 15: 419-425
  • 10 Feldman T, Kar S, Rinaldi M et al. Percutaneous mitral repair with the MitraClip system: safety and midterm durability in the initial EVEREST (Endovascular Valve Edge-to-Edge REpair Study) cohort. J Am Coll Cardiol 2009; 54: 686-694
  • 11 Feldman T, Foster E, Glower DD et al. Percutaneous repair or surgery for mitral regurgitation. N Engl J Med 2011; 364: 1395-1406
  • 12 Whitlow PL, Feldman T, Pedersen WR et al. Acute and 12-month results with catheter-based mitral valve leaflet repair: the EVEREST II (Endovascular Valve Edge-to-Edge Repair) High Risk Study. J Am Coll Cardiol 2012; 59: 130-139
  • 13 Auricchio A, Schillinger W, Meyer S et al. Correction of mitral regurgitation in nonresponders to cardiac resynchronization therapy by MitraClip improves symptoms and promotes reverse remodeling. J Am Coll Cardiol 2011; 58: 2183-2189
  • 14 Franzen O, Baldus S, Rudolph V et al. Acute outcomes of MitraClip therapy for mitral regurgitation in high-surgical-risk patients: emphasis on adverse valve morphology and severe left ventricular dysfunction. Eur Heart J 2010; 31: 1373-1381
  • 15 Franzen O, van der HJ, Baldus S et al. MitraClip(R) therapy in patients with end-stage systolic heart failure. Eur J Heart Fail 2011; 13: 569-576