Psychiatr Prax 2012; 39(07): 351-352
DOI: 10.1055/s-0032-1305042
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pregabalin zur Reduktion von Opiatentzugssymptomen

Pregabalin for the Reduction of Opiate Withdrawal Symptoms
Nina Kämmerer
Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim
,
Tagrid Lemenager
Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim
,
Martin Grosshans
Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim
,
Falk Kiefer
Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim
,
Derik Hermann
Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 June 2012 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über die Entzugsbehandlung eines 43 Jahre alten abstinenzmotivierten opiatabhängigen Patienten mit Pregabalin. Während der Behandlung wurden in unserer Abteilung Serum und Urin des Patienten auf Pregabalin untersucht. Der Patient versuchte einen Absetzversuch von Heroin während einer konkomitanten Medikation mit 300 mg Pregabalin und konnte damit alle Entzugssymptome beherrschen sowie auch weitere Opiatrückfälle mit Heroin und auch Opioidrückfälle mit Buprenorphin erfolgreich mit Pregabalin behandeln. Dieser Fall gibt erste Hinweise, dass Pregabalin bei Opiatabhängigen im Entzug einen Einfluss auf Entzugssymptome haben könnte.

Abstract

Pregabalin is a substance which modulates monoamine release in “hyper-excited” neurons. It binds potently to the α2-δ subunit of calcium channels. Pilotstudies on alcohol- and benzodiazepine dependent patients reported a reduction of withdrawal symptoms through Pregabalin. To our knowledge, no studies have been conducted so far assessing this effect in opiate dependent patients. We report the case of a 43-year-old patient with Pregabalin intake during opiate withdrawal. Multiple inpatient and outpatient detoxifications from maintenance replacement therapy with Buprenorphine in order to reach complete abstinence did not show success because of extended withdrawal symptoms and repeated drug intake. Finally he disrupted his heroine intake with a simultaneously self administration of 300 mg Pregabaline per day and was able to control the withdrawal symptoms. In this time we did control the Pregabalin level in serum and urine in our outpatient clinic. In the course the patient reported that he could treat further relapse with opiate or opioids with Pregabalin successful. This case shows first details for Pregabalin to relief withdrawal symptoms in opiate withdrawal.

 
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