Zusammenfassung
In der systematischen Übersichtsarbeit werden die verfügbaren Daten zu nephrotoxischen
Effekten einer Langzeitbehandlung mit Lithium unter besonderer Berücksichtigung klinischer,
pathophysiologischer und epidemiologischer Aspekte dargestellt. Lithium kann zu tubulärer
Dysfunktion (nephrogener Diabetes insipidus, hyperchlorämische metabolische Azidose,
vermehrte Natriurese) und lithiuminduzierter Nephropathie (LIN) mit eingeschränkter
glomerulärer Filtrationsrate führen. Für das Vorgehen bei LIN unter laufender Lithiumbehandlung
existieren gegenwärtig keine Leitlinien, sodass im Hinblick auf die Fortsetzung der
Lithiumbehandlung jeweils eine individuelle Nutzen-Risiko-Bewertung erfolgen muss.
Abstract
With particular focus on clinical, pathophysiologic and epidemiologic aspects this
systematic review article presents the available data on nephrotoxic effects of a
long-term treatment with lithium. Lithium may lead to tubular dysfunction (LITD = nephrogenic
diabetes insipidus, hyperchloremic metabolic acidosis, increased natriuresis) and
lithium-induced nephropathy (LIN) with reduced glomerular filtration rate (GFR). The
histopathologic finding of LIN is chronic tubulo-interstitial nephritis. LITD frequently
presents with polydipsia/-uria and reduced urine osmolality, while LIN features a
wide clinical spectrum ranging from clinically asymptomatic presentations with reduced
GFR to end-stage renal failure. LIN seems to feature slow progression and is significantly
less frequent than LITD. Regular monitoring of renal function is indispensable for
patients treated with lithium. Patients with reduced GFR under treatment with lithium
should always be presented to a nephrologist. Currently, there are no guidelines for
the handling of patients with LIN and ongoing treatment with lithium. Thus, regarding
continuation of lithium-treatment an individual benefit/risk assessment is necessary.
Schlüsselwörter
Amilorid - bipolare affektive Störung - nephrogener Diabetes insipidus - Niereninsuffizienz
- tubuläre Dysfunktion
Keywords
amiloride - bipolar disorder - nephrogenic diabetes insipidus - renal insufficiency
- tubular dysfunction