Zusammenfassung
Anliegen: Charakterisierung von älteren psychiatrischen Patienten mit Störungen der Nahrungsaufnahme.
Methoden: Auswertung der Daten von 1266 stationären Aufnahmen (≥ 65 Jahre).
Ergebnisse: Bei 284 Aufnahmen (22,4 %) wurde eine unzureichende Nahrungsaufnahme festgestellt.
Diese waren älter als die restlichen. 84,5 % hatten eine Demenz und/oder ein Delir.
Der Zustand am Ende der Behandlung war deutlich schlechter als bei den anderen älteren
psychiatrischen Patienten.
Schlussfolgerungen: Eine unzureichende Nahrungsaufnahme tritt vor allem bei älteren kognitiv Beeinträchtigten
auf.
Abstract
Objective: Feeding disability is a known problem in old people, particularly in those with dementia.
This study was aimed to acquire information about feeding problems and factors associated
with them in old psychiatric patients.
Methods: This study was part of the Gerontopsychiatry study Berlin (Gepsy-B), an investigation of the data of all older inpatients (≥ 65 years)
admitted to a psychiatric hospital within 3 years.
Results: Of 1266 admissions 284 cases (22.4 %) were identified as having disability of feeding
or drinking. Persons living in institutionalized care were frequently referred because
of feeding problems. The patients with disability to feed oneself were older than
the rest of 80.7 ± 8.2 vs. 77.2 ± 7.7 years, U-test, z = – 6.33; p < 0.001). 84.5 %
showed cognitive disorders (dementia or/and delirium), 22.4 % mood disorders and 8.5 %
delusions or schizophrenia. 50 % needed parenteral nutrition temporarily. The outcome
of patients with feeding problems was worse.
Conclusions: Old psychiatric patients with disability of feeding oneself mostly suffered from
cognitive disorders.
Schlüsselwörter
Nahrungsverweigerung - Mangelernährung - Demenz - Delir
Keywords
feeding disability - malnutrition - dementia - delirium