Z Gastroenterol 2013; 51(09): 1092-1095
DOI: 10.1055/s-0033-1350135
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Therapie der chronischen Strahlenproktitis – Effektive Lokaltherapie durch RFA

Radiofrequency Ablation Effectively Treats Chronic Radiation proctitis
U. Huegle
,
D. Müller-Gerbes
,
A. J. Dormann
Further Information

Publication History

09 March 2013

Publication Date:
10 September 2013 (online)

Zusammenfassung

Die chronische Strahlenproktitis ist eine Langzeitkomplikation nach Bestrahlung von Tumoren des kleinen Beckens. Sie tritt mit einer Häufigkeit von 5 − 7 % auf. Durch die Schädigung der Rektummukosa klagen die Patienten u. a. über Hämatochezie, Durchfall und Schmerzen. Die Effektivität der zur Verfügung stehenden Lokaltherapeutika wie 5ASA-Präparate und kurzkettige Fettsäuren ist begrenzt. Zur Anwendung kam bisher v. a. die Argon-Plasma-Koagulation. Bedingt durch die unterschiedliche und nicht immer exakt steuerbare Eindringtiefe können Ulzera, Fisteln, Stenosen und anale Strikturen entstehen. Zwischen Juli 2011 und März 2012 behandelten wir 2 Patienten mit Prostatakarzinom und stattgehabter, lokaler Radiatio des kleinen Beckens. Anamnestisch wurden rektale, transfusionspflichtige Blutabgänge beklagt. Zur lokalen RFA wurde das BARRX-Halo-90-System verwendet. Bereits am darauf folgenden Tag konnte ein deutlicher Rückgang der Blutauflagerungen im Stuhl beobachtet werden. Die Prozedur wurde jeweils 4-mal im Abstand von maximal 3 Monaten durchgeführt. Eine posttherapeutische Reepithelialisierung verhinderte das Auftreten von Rezidivblutungen. Komplikationen wie Strikturen wurden nicht beobachtet.

Abstract

Chronic radiation proctitis can develop after radiation therapy of pelvic malignancies. Symptoms include haematochezia, diarrhoea, tenesmus, urgency, faecal incontinence, and rectal pain. Various therapies have been attempted with argon plasma coagulation (APC) currently being the treatment of choice, but complications such as ulceration and stricture are commonly encountered. There are limited data suggesting that radiofrequency ablation (RFA) may be an effective alternative to APC, in particular in transfusion-dependent patients. Here we report two cases of chronic radiation proctitis, one of whom was transfusion-dependent, who were safely and successfully treated with focal RFA. Haematochezia decreased significantly the day subsequent to treatment, and transfusion independence was achieved after a single session. Three to four sessions were required to eradicate the neovascular lesions. Post-therapeutic rectal re-epithelialisation occurred, and no bleeding was encountered during up to nine months of follow-up.

 
  • Literatur

  • 1 Donaldson SS. Radiation proctitis after prostate carcinoma therapy. JAMA 1994; 271: 819-820
  • 2 Haboubi NY, Schofield PF, Rowald PL. The light and electron microscopic features of early and late phase radiation-induced proctitis. Am J Gastroenterol 1988; 83: 1140-1144
  • 3 Gilinsky NH, Burns DG, Barbezat GO. et al. The natural history of radiation-induced proctosigmoiditis: An analysis of 88 patients. QJ Med 1983; 52: 40-53
  • 4 Baum CA, Biddle WL, Miner PB. Failure of 5ASA enemas to improve chronic radiation proctitis. Dig Dis Sci 1989; 34: 758-760
  • 5 Talley NA, Chen F, King D. et al. Short chain fatty acids in the treatment of radiation proctitis: a randomized, double blind, placebo-controlled, cross over pilot trial. Dis Colon Rectum 2007; 40: 1046-1050
  • 6 Lucarotti ME, Mountford RA, Bartolo DC. Surgical management of intestinal radiation injury. Dis Colon Rectum 1991; 34: 865-869
  • 7 Rotondano G, Bianco MA, Marmo R. et al. Long term outcome of argon plasma coagulation therapie for bleeding caused by chronic radiation proctopathy. Dig Liver Dis 2003; 35: 806-810
  • 8 Villavicencio RT, Rex DK, Rahmani E. Efficacy and complications of APC for haematochezia related to radiation proctopathy. Gastrointest Endsoc 2002; 55: 70-74
  • 9 Jensen DM, Machicado GA, Cheng S. et al. A randomized prospective study of endoscopic bipolar electrocoagulation and heater probe treatment of chronical rectal bleeding from radiation telangiectasia. Gastrointest Endosc 1997; 45: 20-25
  • 10 Ventrucci M, Di Simone MP, Giulietti P. et al. Efficacy and safity of ND:YAG laser for treatment of bleeding from radiation proctocolitis. Dig Liver Dis 2001; 33: 230-233
  • 11 Gross SA, Al-Haddad M, Gill KR. et al. Endoscopic mucosal ablation for the treatment of gastric antral ectasia with the Halo system: a pilot study. Gastrointest Endosc 2008; 67: 324-327
  • 12 Zhou C, Adler DC. et al. Effective treatment of chronic radiation proctitis using RFA. Therapeutic Advances in Gastroenterology 2009; 2: 149-156
  • 13 Nikfarjam M, Faulx A, Laughinghouse M. et al. Feasibility of RFA for the treatmant of chronic radiation proctitis. Surg Innov 2010; 17: 92-94
  • 14 Dunkin BJ, Martin J, Bejarano PA. et al. Thin-layer ablation of human esophageal epithelium using a bipolar radiofrequency ballon device. Surg Endosc 2005; 20: 125-130
  • 15 Kaassis M, Oberti F, Burtin P. et al. APC for the treatment of hemorrhagic radiation proctitis. Endoscopy 2000; 32: 673-676
  • 16 Sharma VK, Kim HJ, Das A. et al. A prospective pilot trail of ablation of Barretts esophagus with low grade dysplasia using stepwise circumferential and focal ablation. Endoscopy 2008; 40: 380-387
  • 17 Smith CD, Bejarano PA, Melvin WS. et al. Endoscopic ablation of intestinal metaplasia containing high-grade dysplasia in esophagectomy patients using a ballon-based ablationsystem. Surg Endosc Other Intervent 2007; 21: 560-569