Handchir Mikrochir Plast Chir 2013; 45(04): 235-239
DOI: 10.1055/s-0033-1353154
Übersichtsarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Psychologische Aspekte der Brustrekonstruktion nach Mammakarzinom

Psychological Aspects of Breast Reconstruction after Breast Cancer
A. Pittermann
1   Klinische Abteilung für Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Universitätsklinik für Chirurgie, Medizinische Universität Wien, Österreich
,
R. E. Giunta
2   Handchirurgie, Plastische Chirurgie und Ästhetische Chirurgie, Klinikum der Ludwig-Maximilians Universität München
,
L. Kamolz
3   Klinische Abteilung für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie, Universitätsklinik für Chirurgie, Medizinische Universität, Graz, Österreich
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 12 July 2013

akzeptiert 20 July 2013

Publication Date:
22 August 2013 (online)

Zusammenfassung

Brustkrebs gehört zu den häufigsten Krebserkrankungen bei Frauen; eine chirurgische Therapie dieser Erkrankung schließt häufig eine komplette oder partielle Entfernung der Brust mit ein. Die Behandlung kann daher körperlich und psychisch sehr belastend sein. Die Wiederherstellung der Brust ist daher ein wichtiger Schritt auf dem Weg zurück zu einem weiblichen Körperbild und zu einem normalen Leben. Für die bestmögliche medizinische Versorgung bei Brustkrebs stehen national und interna­tional zertifizierte Brustzentren zur Verfügung, wobei die Wiederherstellung der natürlichen Brustform heute als selbstverständlicher Teil der Behandlung angesehen wird. Für die Rekon­struktion der weiblichen Brust stehen zahlreiche Methoden zur Verfügung, die individuell auf die Situation der Frau abgestimmt werden müssen.

Abstract

Breast cancer belongs to the most frequent cancer illnesses among women; a surgical therapy of this illness often encloses a complete or partial removal of the breast. Hence, the treatment can be very incriminating physically and psychically. Hencebreast reconstruction is an important step on the way back to a normal female body shape and to a normal life. Certificated breast centres are available nationwide and internationally for the best possible medical care for patients suffering from breast cancer; reconstruction of a natural breast form is looked today as a natural part of breast cancer treatment. The numerous methods which can be tuned individually to the situation of the woman are available for the reconstruction of the female breast.

 
  • Literatur

  • 1 Abu-Nab Z, Grunfeld EA. Satisfaction with outcome and attitudes towards scarring among women undergoing breast reconstructive surgery. Patient Education and Counseling 2007; 66: 243-249
  • 2 Al-Ghazal S, Sully L, Fallowfield L et al. The psychological impact of immediate rather than delayed breast reconstruction. Eur J Surg Oncol 2000; 26: 17-19
  • 3 Ananian P, Houvenaeghel G, Protiere C et al. Determinants of patients’ choice of reconstruction with mastectomy for primary breast cancer. Ann Surg Oncol 2004; 8: 762-771
  • 4 Beesley H, Ullmer H, Holcombe C et al. How patients evaluate breast reconstruction after mastectomy, and why their evaluation often differs from that of their clinicians. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery 2012; 65: 1064-1071
  • 5 Bell R, Robinson P, Fradkin P et al. Breast reconstruction following mastectomy for invasive breast cancer is strongly influenced by demographic factors in women in Victoria, Australia. Breast 2012; 21: 394-400
  • 6 Bengel J, Beutel M, Broda M et al. Chronische Erkrankungen, psychische Belastungen und Krankheitsbewältigung. Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie 2003; 53: 83-93
  • 7 Bergelt C, Schölermann C, Hahn I et al. Psychoonkologische Versorgung von Brustkrebspatientinnen im Krankenhaus und im ambulanten Sektor. Gesundheitswesen 2010; 72: 700-706
  • 8 Bertz J, Dahm S, Haberland J et al. Verbreitung von Krebserkrankungen in Deutschland. Robert Koch Institut, Hrsg. Entwicklung der Prävalenzen zwischen 1990 und 2010. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. RKI; Berlin: 2010
  • 9 Chen C, Cano S, Klassen A et al. Measuring quality of life in oncologic breast surgery: a systematic review of patient-reported outcome measures. Breast J 2010; 16: 587-597
  • 10 Damen TH, de Bekker-Grob EW, Mureau MA et al. Patients’preferences for breast reconstruction: A discrete choice experiment. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery 2011; 64: 75-83
  • 11 Goh SC, Martin NA, Pandya AN et al. Patient satisfaction following nipple-areolar complex reconstruction and tattooing. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery 2011; 64: 360-363
  • 12 Gopie J, Timman R, Hilhorst M et al. The short-term psychological impact of complications after breast reconstruction. Psychooncology 2013; 22: 290-298
  • 13 Harcourt DM, Rumsey NJ, Ambler NR et al. The Psychological Effect of Mastectomy with or without Breast Reconstruction: A Prospective, Multicenter Study. Plastic and Reconstructive Surgery 2003; 111: 1060-1068
  • 14 Harcourt D, Rumsey N. Psychological aspects of breast reconstruction: a review of the literature. J Adv Nurs 2001; 35: 477-487
  • 15 Hart D. The Psychological Outcome of Breast Reconstruction. Plastic Surgical Nursing 1996; 3: 167-171
  • 16 Holland J. Psychooncology. New York: Oxford University Press; 1998
  • 17 Lardi A, Myrick M, Haug M et al. The option of delayed reconstructive surgery following mastectomy for invasive breast cancer: Why do so few patients embrace this offer?. EJSO 2013; 39: 36-43
  • 18 Lee CN, Hultmann CS, Sepucha K. Do Patients and Providers Agree About the Most Important Facts and Goals for Breast Reconstruction Decisions?. Annals of Plastic Surgery 2010; 5: 563-566
  • 19 Lee CN, Hultmann CS, Sepucha K. What Are Patients’ Goals and Concerns About Breast Reconstruction After Mastectomy?. Annals of Plastic Surgery 2010; 5: 567-569
  • 20 Metcalfe K, Semple J, Quan M et al. Changes in psychosocial functioning 1 year after mastectomy alone, delayed breast reconstruction, or immediate breast reconstruction. Ann Surg Oncol 2012; 19: 233-241
  • 21 Nano MT, Gill PG, Kollias J et al. Psychological impact and cosmetic outcome of surgical breast cancer strategies. ANZ J Surg 2005; 75: 940-947
  • 22 Rowland J, Desmond K, Meyerowitz B et al. Role of breast reconstructive surgery in physical and emotional outcomes among breast cancer survivors. J Natl Cancer Inst 2000; 1422-1429
  • 23 Traun-Vogt G, Weichberger A, Lichtenschopf R et al. Klinische Psychologie in der Frauenheilkunde. In: Lehrner J, Stolba K, Traun-Vogt G, Völkl-Kernstock S. Klinische Psychologie im Krankenhaus. Wien: Springer; 2011: 185-193
  • 24 Weis J. Die Psychoonkologie und ihre Bedeutung für die Krebsmedizin: Aktuelle Entwicklungstrends und zukünftige Forschungsaufgaben. Onkologie 2001; 24: 74-79
  • 25 Weis J, Blettner G, Schwarz R. Psychoonkologische Versorung in Deutschland: Qualität und Quantität. Zeitschrift für psychosomatische Medizin 2000; 46: 4-17
  • 26 Wilkins E, Cederna P, Lowery J et al. Prospective analysis of psychosocial outcomes in breast reconstruction: one-year postoperative results from the Michigan Breast Reconstruction Outcome Study. Plast Reconstr Surg 2000; 106: 1014-1025