Sportverletz Sportschaden 2014; 28(02): 69-74
DOI: 10.1055/s-0034-1366544
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Trampolinassoziierte Verletzungen im Kindesalter

Ein zunehmendes ProblemTrampoline-Related Injuries in ChildrenAn Increasing Problem
M. Königshausen
,
M. Gothner
,
C. Kruppa
,
M. Dudda
,
H. Godry
,
T. A. Schildhauer
,
D. Seybold
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 June 2014 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Die Verkaufszahlen von Heim- bzw. Gartentrampolinen sind innerhalb der letzten Jahre deutlich gestiegen. Dabei kommt es immer wieder bei Kindern zu teils schweren Verletzungen. Das Ziel der vorliegenden retrospektiven Studie war es herauszufinden, ob sich innerhalb der vergangenen 14 Jahre eine Zunahme an trampolinassoziierten Verletzungen zeigt und welche Verletzungsmuster überwiegend vorliegen.

Methodik: Retrospektiv wurden sämtliche Fälle von Verletzungen bei Trampolinbenutzung bei Kindern (0 – 16 Jahren) im Zeitraum zwischen 01/1999 und 09/2013 erfasst. Dabei wurden nur Fälle berücksichtigt, die anhand der Unterlagen sicher ein trampolinassoziiertes Trauma beschrieben. Die Frakturen wurden dabei differenziert betrachtet und der jeweiligen Lokalisation zugeordnet. Zusätzlich wurde in Schul- und Privatunfälle unterschieden.

Ergebnisse: Im zurückliegenden Zeitraum von 13 Jahren und 9 Monaten fanden sich bei 195 Kindern trampolinassoziierte Verletzungen, davon 83 Frakturen (42 %). Das Durchschnittsalter lag bei 10 ± 3,4 Jahren (2 – 16 Jahre). In der ersten Hälfte des erfassten Zeitraums (7 ½ Jahre; 01/1999 – 06/2006) fanden sich 73 Fälle mit signifikanter Steigerung der Verletzungshäufigkeit im Zeitraum zwischen 07/2006 – 09/2013 (7 Jahre, 3 Monate) mit 122 Fällen, was einer Steigerung um 67 % entspricht (p = 0,028). Der überwiegende Anteil der Verletzungen erfolgte im häuslichen/privaten Umfeld (90 %, n = 175), wobei nur 10 % (n = 20) der Unfälle in beaufsichtigten Erziehungseinrichtungen passierten. Bei 102 Kindern (52 %) war die untere Extremität und bei 51 Patienten (26 %) die obere Extremität betroffen (Kopf/Wirbelsäule/Becken: n = 42, 22 %). Dabei kam es an der oberen Extremität vorwiegend zu Frakturen oder Luxationen (n = 38, 76 %). An der oberen Extremität kam es im Gegensatz zu Frakturen anderer Lokalisationen (UE: n = 11; HWS: n = 1) häufiger zu operationspflichtigen Verletzungen.

Schlussfolgerung: Die vorliegenden Daten zeigen eine signifikante Zunahme trampolinassoziierter Verletzungen innerhalb der letzten Jahre. Die obere Extremität ist nach der unteren Extremität am zweithäufigsten betroffen, weist aber im Gegensatz zu anderen Körperregionen die meisten Frakturen auf, welche auch am häufigsten operiert werden mussten. Aufgrund der Zunahme an privaten Heim- bzw. Gartentrampolinen in den vergangenen Jahren muss auch zukünftig mit einer steigenden Zahl an trampolinassoziierten Verletzungen gerechnet werden. Dabei sollten die Benutzungsanweisungen genau befolgt und Kinder bei Trampolinbenutzung beaufsichtigt werden.

Abstract

Introduction: The sales of recreational trampolines have increased during the past few years. Severe injuries are associated in part with trampoline sport in the domestic setting. Therefore, this study was conducted to confirm the hypothesis of an increase in trampoline-related injuries in conjunction with the increasing sales of recreational trampolines and to find out what kind of injuries are most frequent in this context.

Methods: Between 01/1999 and 09/2013 all trampoline-related injuries of children (0−16 years of age) were assessed retrospectively. Only those cases were evaluated which described with certainty a trampoline-associated trauma. The fractures were considered separately and assigned to specific localisations. Additionally, accidents at home were differentiated from institutional accidents.

Results: Within the past 13 years and 9 months trampoline-related injuries were seen in 195 infants. Fractures were present in 83 cases (42 %). The average age was 10 ± 3.4 years (range: 2−16 years). Within first half of the observed time period (7½ years; 01/1999 to 06/2006) 73 cases were detected with a significantly increasing number of injuries up to 122 cases between 07/2006 and 09/2013 (7 years, 3 months), which corresponds to an increase of 67 % (p = 0,028). The vast majority of these injuries happened in the domestic setting (90 %, n = 175), whereas only 10 % (n = 20) of the traumas occurred in public institutions. In 102 children (52 %) the lower extremity was affected and in 51 patients (26 %) the upper extremity was involved (head/spine/pelvis: n = 42, 22 %). The upper extremity was primarily affected by fractures and dislocations (n = 38, 76 %). At the upper extremity there were more injuries requiring surgery in contrast to the lower extremity (n = 11) or cervical spine (n = 1).

Conclusion: The underlying data show a significant increase of trampoline-related injuries within the past years. The upper extremity is the second most affected after the lower extremity, but is more associated with fractures in contrast to other localisations and had to be operated on the most. Because of the increase of recreational trampolines within past years an increase of trampoline-associated injuries has to be expected in the future. The security guidelines should be followed exactly and the infants should be under supervision.

 
  • Literatur

  • 1 Linakis JG, Mello MJ, Machan J et al. Emergency department visits for pediatric trampoline-related injuries: an update. Acad Emerg Med 2007; 14: 539-544
  • 2 Furnival RA, Street KA, Schunk JE. Too many pediatric trampoline injuries. Pediatrics 1999; 103: e57
  • 3 American Academy of Pediatrics. Committee on Injury and Poison Prevention and Committee on Sports Medicine and Fitness. Trampolines at home, school, and recreational centers. Pediatrics 1999; 103: 1053-1056
  • 4 ASTM F381 – 99 Standards Safety Specification for Components A, Use, and Labeling of Consumer Trampolines In. ASTM International, 100 Barr Harbor Drive, PO Box C700, West Conshohocken, PA, 19428-2959 USA ed
  • 5 GYMNASTICS – Trampoline: participation during the history of the Olympic Games. Research and Reference Service/Olympic Studies Centre/studies_centre@olympic.org; 2011
  • 6 Reindl AD Trampolin-gartentrampolin-info.de/2013 In. http://www.trampolin-gartentrampolin-info.de/ zuletzt: 10.10.13
  • 7 BZ. Sprungspaß braucht ein paar Regeln. In: Badische Zeitung; 11. Juli 2011
  • 8 Zitat Frank Hofer, Leiter der Abteilung Sport bei der Beratungsstelle für Unfallverhütung bfu. In: Sprung ins Unglück Gesundheits-Tipp. 07+08/2008 vom 1. Juli 2008 http://www.ktipp.ch/artikel/d/sprung-ins-unglueck/ Zuletzt: 10.10.2013.
  • 9 Smith GA. Injuries to children in the United States related to trampolines, 1990-1995: a national epidemic. Pediatrics 1998; 101: 406-412
  • 10 Eberl R, Schalamon J, Singer G et al. Trampoline-related injuries in childhood. Eur J Pediatr 2009; 168: 1171-1174
  • 11 Wootton M, Harris D. Trampolining injuries presenting to a children's emergency department. Emerg Med J 2009; 26: 728-731
  • 12 Nysted M, Drogset JO. Trampoline injuries. Br J Sports Med 2006; 40: 984-987
  • 13 Briskin S, LaBotz M. Trampoline safety in childhood and adolescence. Pediatrics 2012; 130: 774-779
  • 14 Berger N, Bader B, Buhren V. Safety measures for trampolines cannot prevent severe injuries. Unfallchirurg 2013; Epub ahead of print