Abstract
Resource allocation decisions in health care require the consideration of ethical
values. Major ethical theories include Amartya Sen’s capability approach, Norman Daniels’s
theory of justice for health, and preference utilitarian theory. This paper argues
that while only preference utilitarian theory explicitly considers the impact of an
individual’s actions on others, all 3 theories agree in terms of providing individual
autonomy. Furthermore, it shows that all 3 theories emphasise the role of informed
preferences in securing individual autonomy. Still, stressing personal autonomy has
limited direct implications for priority setting. 2 priority rules for resource allocation
could be identified: 1) to give priority to patients with mental disability (over
those with pure physical disability); and 2) to give priority to patients with a large
expected loss of autonomy without treatment.
Zusammenfassung
Allokationsentscheidungen im Gesundheitswesen erfordern die Berücksichtigung ethischer
Werte. Zu wichtigen ethischen Theorien gehören der Capability Approach (Sen), die
Theorie einer gerechten Gesundheitsversorgung (Daniels) und der Präferenzutilitarismus.
Diese Arbeit argumentiert, dass alle 3 Theorien hinsichtlich der Notwendigkeit, individuelle
Autonomie sicherzustellen, übereinstimmen. Sie zeigt, dass die Betonung individueller
Autonomie mentalen Erkrankungen Priorität einräumt.
Key words
health care - social justice - personal autonomy
Schlüsselwörter
Gesundheitswesen - soziale Gerechtigkeit - individuelle Autonomie