Fortschr Neurol Psychiatr 2014; 82(10): 586-592
DOI: 10.1055/s-0034-1385130
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Antistigma-Kompetenz in der psychiatrischen Versorgung: Ergebnisse der Pilotierung einer berufsgruppenübergreifenden Weiterbildung

Anti-Stigma Competence for Mental Health Professionals: Results of a Pilot Study of a Further Education Programme for People Working in Psychiatric and Psychosocial Settings
H. Zäske
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LVR-Klinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität, Medizinische Fakultät, Düsseldorf
,
L. Freimüller
2   SI-Sozialintervention, Wien
,
W. Wölwer
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LVR-Klinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität, Medizinische Fakultät, Düsseldorf
,
W. Gaebel
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LVR-Klinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität, Medizinische Fakultät, Düsseldorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

12 March 2014

25 July 2014

Publication Date:
09 October 2014 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Mitarbeiter psychiatrischer und psychosozialer Einrichtungen sind eine wichtige Zielgruppe für Antistigma-Programme, sowohl als Betroffene von Stigmatisierung als auch als stigmatisierende Akteure. Im Rahmen des Kompetenznetzes Schizophrenie wurde eine Weiterbildungsmaßnahme zur Vermittlung von „Antistigma-Kompetenz“ für diese Zielgruppe entwickelt und pilotiert.

Material und Methoden: In der Kontrollgruppen-Pilotstudie (insgesamt 11 Trainings mit 123 Teilnehmern) wurde die Wirksamkeit eines Trainings zur Vermittlung von „Antistigma-Kompetenz“ hinsichtlich sozialer Distanz gegenüber Menschen mit Schizophrenie und der Fähigkeit, Stigmatisierungen zu erkennen und zu thematisieren, untersucht. Erhebungszeitpunkte waren unmittelbar vor und nach dem Training sowie 3 Monate später.

Ergebnisse: Die soziale Distanz reduzierte sich nach dem Training in der Interventionsgruppe und blieb auch nach drei Monaten signifikant niedriger als vor dem Training. Die Fähigkeit, Stigmatisierungen zu erkennen und zu thematisieren, war nach drei Monaten ebenfalls signifikant verbessert.

Schlussfolgerung: Das Training zur Vermittlung von Antistigma-Kompetenz hat sich im Rahmen der Pilotstudie als wirksam erwiesen. Inwieweit sich das Training auf die tatsächliche Stigmatisierung der Patienten auswirkt, wird noch zu untersuchen sein.

Abstract

Background: Mental health professionals are an important target group for anti-stigma interventions, both as subjects to stigmatisation as well as stigmatising actors. Within the framework of the German Research Network on Schizophrenia, a further education training programme on “anti-stigma competence” was developed and evaluated for this target group in a pilot study.

Material and Methods: The control-group pilot study included a total of 11 trainings with 123 participants. “Social distance” and “addressing stigma” were assessed before, directly after and three months after the training sessions. “Addressing stigma” included the ability to recognise stigmatising situations and to act against them.

Results: Social distance was significantly lower after the “anti-stigma competence” training than before and remained significantly lower after three months. Moreover, the ability to recognise and counteract stigma was significantly improved after three months.

Conclusion: The training on “anti-stigma competence” has been shown to be effective. The degree to which the training will have an impact on stigmatisation in real life of patients in mental health care institutions should be a target of future research.

 
  • Literatur

  • 1 Finzen A. Stigma psychische Krankheit: Zum Umgang mit Vorurteilen, Schuldzuweisungen und Diskriminierungen. Köln: Psychiatrie-Verlag; 2013
  • 2 Gaebel W, Baumann A, Zäske H. Intervening in a multilevel network: progress of the German Open the Doors projects. World Psychiatry 2005; 4: 16-20
  • 3 Gaebel W, Möller HJ, Rössler W, , Hrsg. Stigma – Diskriminierung – Bewältigung. Der Umgang mit sozialer Ausgrenzung psychisch Kranker. Stuttgart: Kohlhammer; 2005
  • 4 Gaebel W, Zäske H, Baumann AE et al. Evaluation of the German WPA “Program against stigma and discrimination because of schizophrenia – Open the Doors”: results from representative telephone surveys before and after three years of antistigma interventions. Schizophr Res 2008; 98: 184-193
  • 5 Link BG, Cullen FT, Struening E et al. A modified labeling theory approach to mental disorders: an empirical assessment. Amer Sociol Rev 1989; 54: 400-423
  • 6 Sartorius N, Schulze H. Reducing the Stigma of Mental Illness. A Report from a global Association. Cambridge: Cambridge University Press; 2005
  • 7 Thornicroft G, Brohan E, Rose D et al. Global pattern of experienced and anticipated discrimination against people with schizophrenia: a cross-sectional survey. Lancet 2009; 373: 408-415
  • 8 Link BG, Phelan JC. Conceptualizing stigma. Annu Rev Sociol 2001; 27: 363-385
  • 9 Corrigan PW, Larson JE, Rüsch N. Self-stigma and the “why try” effect: impact on life goals and evidence-based practices. World Psychiatry 2009; 8: 75-81
  • 10 Sibitz I, Friedrich ME, Unger A et al. Internalisiertes Stigma bei Schizophrenie: Validierung der deutschen Version der Internalized Stigma of Mental Illness-Skala (ISMI). Psychiat Prax 2013; 40: 83-91
  • 11 Holzinger A, Dietrich S, Heitmann S et al. Evaluation zielgruppenorientierter Interventionen zur Reduzierung des Stigmas psychischer Krankheit. Psychiat Prax 2008; 35: 376-386
  • 12 Aktionsbündnis Seelische Gesundheit. Konzeption und Umsetzung von Interventionen zur Entstigmatisierung seelischer Erkrankungen: Empfehlungen und Ergebnisse aus Forschung und Praxis. Berlin: Aktionsbündnis Seelische Gesundheit 2010. Im Internet: http://www.seelischegesundheit.net/themen/psychische-erkrankungen/publikationen Stand: 30.8.2014
  • 13 Corrigan PW, Morris SB, Michaels PJ et al. Challenging the public stigma of mental illness: a meta-analysis of outcome studies. Psychiatr Serv 2012; 63: 963-973
  • 14 Mittal D, Sullivan G, Chekuri L et al. Empirical Studies of Self-Stigma Reduction Strategies: A Critical Review of the Literature. Psychiatr Serv 2012; 63: 974-981
  • 15 Sartorius N, Gaebel W, Cleveland HR et al. WPA guidance on how to combat stigmatization of psychiatry and psychiatrists. World Psychiatry 2010; 9: 131-144
  • 16 Gaebel W, Zäske H, Cleveland HR et al. Measuring the stigma of psychiatry and psychiatrists: development of a questionnaire. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2010; 261: 119-123
  • 17 Lysaker PH, Buck KD, Lintner JI. Addressing Recovery from Severe Mental Illness in Clinical Supervision of Advanced Students. J Psychosoc Nurs 2009; 47: 36-42
  • 18 Gaebel W, Zäske H. Coercive treatment and stigma: is there a link?. In: Kallert TW, Mezzich JE, Monahan J, Hrsg. Coercive Treatment in Psychiatry: Clinical, Legal and Ethical Aspects. Chichester: Wiley-Blackwell; 2011: 13-32
  • 19 Angermeyer MC, Schulze B, Dietrich S. Courtesy stigma – a focus group study of relatives of schizophrenia patients. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2003; 38: 593-602
  • 20 Harangozo J, Reneses B, Brohan E et al. Stigma and discrimination against people with schizophrenia related to medical services. Int J Soc Psychiatry 2013; 60: 359-366
  • 21 Lauber C, Nordt C, Braunschweig C et al. Do mental health professionals stigmatize their patients?. Acta Psychiatr Scand Suppl 2006; 429: 51-59
  • 22 Corrigan PW, Watson AC, Barr L. The self-stigma of mental illness: implications for self-esteem and self-efficacy. J Soc Clin Psychol 2006; 25: 875-884
  • 23 Freimüller L, Zäske H, Gaebel W et al. Antistigma-Kompetenz für die psychiatrische Pflege. In: Hahn S, Stefan H, Abderhalden C. et al. Hrsg. Leadership in der psychiatrischen Pflege. Eine Herausforderung für Praxis – Management – Ausbildung – Forschung – Politik. Unterostendorf: Ibicura; 2009: 98-104
  • 24 Freimüller L, Wölwer W. Antistigma-Kompetenz in der psychiatrisch-psychotherapeutischen und psychosozialen Praxis: Das Trainingsmanual. Stuttgart: Schattauer; 2012
  • 25 Wölwer W, Buchkremer G, Häfner H et al. German research network on schizophrenia-bridging the gap between research and care. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2003; 253: 321-329
  • 26 Schulze B, Richter-Werling M, Matschinger H et al. Crazy? So what! Effects of a school project on student’s attitudes towards people with schizophrenia. Acta Psychiatr Scand 2003; 107: 142-150
  • 27 Bogardus EM. Measuring social distance. J Appl Sociol 1925; 9: 299-308
  • 28 Baumann A, Zäske H, Decker P et al. Veränderungen in der sozialen Distanz der Bevölkerung gegenüber schizophren Erkrankten in 6 deutschen Großstädten. Nervenarzt 2007; 78: 787-795
  • 29 Schomerus G, Schwahn C, Holzinger A et al. Evolution of public attitudes about mental illness: a systematic review and meta-analysis. Acta Psychiatrica Scand 2012; 125: 440-452
  • 30 Cohen J. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsday, New Jersey: Erlbaum; 1988
  • 31 Sadow D, Ryder M. Reducing Stigmatizing Attitudes Held by Future health professionals: The person is the message. Psychol Serv 2008; 5: 362-372
  • 32 Brown JF. Faith-based mental health education: a service-learning opportunity for nursing students. J Psychiatr Mental Health Nurs 2009; 16: 518-588
  • 33 Griffiths KM, Carron-Arthur B, Parsons A et al. Effectiveness of programs for reducing the stigma associated with mental disorders. A meta-analysis of randomized controlled trials. World Psychiatry 2014; 13: 161-175
  • 34 Bayar MR, Poyraz BC, Aksoy-Poyraz C et al. Reducing mental illness stigma in mental health professionals using a web-based approach. Isr J Psychiatry Relat Sci 2009; 46: 226-230
  • 35 Horsfall J, Cleary M, Hunt GE. Stigma in mental health: clients and professionals. Issues Ment Health Nurs 2010; 31: 450-455
  • 36 Delaney KR. Psychiatric mental health nurses: stigma issues we fail to see. Arch Psychiatr Nurs 2012; 26: 333-335