Psychiatr Prax 2017; 44(01): 21-28
DOI: 10.1055/s-0035-1552764
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verbesserung der psychiatrischen Behandlungsprävalenz bei Risikopersonen vor dem Abrutschen in die Wohnungslosigkeit

Improving Mental Health Care in People at Risk for Getting Homeless
Hans Joachim Salize
Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Klinische Fakultät Mannheim/Universität Heidelberg
,
Maja Arnold
Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Klinische Fakultät Mannheim/Universität Heidelberg
,
Elisa Uber
Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Klinische Fakultät Mannheim/Universität Heidelberg
,
Andreas Hoell
Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Klinische Fakultät Mannheim/Universität Heidelberg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 November 2015 (online)

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Zusammenfassung

Ziel: Identifikation von Menschen mit unbehandelten psychischen Störungen und drohendem Wohnungsverlust. Erzeugung von Behandlungseinsicht, Überleitung in psychiatrische Regelversorgung.

Methodik: Screening in kommunalen Diensten, diagnostische Abklärung, Herstellung von Behandlungseinsicht.

Ergebnisse: Überleitung in Fachbehandlung bei 24 von 58 Probanden. Bei diesen Verbesserung von Lebensqualität, sozialer Unterstützung und Rückgang von Versorgungsbedarf.

Schlussfolgerung: Motivierende Hilfen begünstigen Behandlungseinsicht und -prävalenz bei unbehandelten Risikopersonen.

Abstract

Objective: Overall aim was to reduce the untreated prevalence in persons with untreated mental disorders and at risk for loosing accommodation and descending into homelessness. Primary aim was treatment initiation and treatment adherence by motivational interviewing. Secondary aims were to reduce social or financial problems.

Methods: Persons at risk were identified in social welfare services or labour agencies, diagnosed and motivated to initiate treatment in a community mental health service.

Results: 58 persons were included, 24 were referred to regular mental health care, 8 were stabilized enough after the initial motivational to refrain from acute treatment, 26 dropped out. During a 6-month follow-up quality of life and social support was improved (partly statistically significant) and psycho-social needs for care decreased.

Conclusion: Motivational interviewing is likely to increase insight into illness and acceptance of mental health care in untreated persons with mental disorders at risk for social decline.