Gesundheitswesen 2017; 79(06): 497-499
DOI: 10.1055/s-0035-1565078
Kurzmitteilung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nutzenbewertung der minimal-invasiven Schulterchirurgie aus Sicht der Kostenträger

Return to Work After Shoulder Arthroscopy as an Index of Cost Effectiveness
N. I. Schlothauer
1   Versorgungsmanagement/Medizin, AOK Bremen/Bremerhaven, Bremen
,
J. Willers
1   Versorgungsmanagement/Medizin, AOK Bremen/Bremerhaven, Bremen
,
D. Enders
2   Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie, Biometrie & EDV, Bremen
,
M. von Knoch
3   Orthopädische Schulterchirurgie Kreiskrankenhaus Osterholz, sowie orthopädische und rheumaorthopädische Schulterchirurgie, AMEOS Klinikum Seepark Geestland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 November 2015 (online)

Zusammenfassung

Am Beispiel der minimal-invasiven Schulterchirurgie werden die Arbeitsunfähigkeitstage als ein Teil der indirekten Kosten abgebildet und in die Bewertung der Wirtschaftlichkeit der Behandlungsmethode mit einbezogen. Für 266 Versicherte wurde die Dauer der Arbeitsunfähigkeit nach einer stationär durchgeführten Schulterarthroskopie bestimmt. Die Dauer und Höhe der Krankengeldzahlungen betrugen im Durchschnitt pro Teilnehmer 9,5 Tage bzw. 485,00 €. Versicherte, die maximal 50 Jahre alt waren, hatten signifikant mehr Krankengeldtage als Versicherte über 50 Jahre. Krankengeldzahlungen als indirekte Kosten einer Krankenbehandlung konnten effizient über Sekundärdatenanalysen erhoben und bewertet werden.

Abstract

Cost-effectiveness of shoulder arthroscopy was analyzed and assessed by the days off work as part of the indirect costs. We retrospectively evaluated a group of 266 inpatients on sick leave after arthroscopic shoulder surgery. Mean duration till return to full duty was 9.5 days, the mean sick leave benefit was € 485. There was a statistically significant difference in the mean time to return to work between the older (age >50) and the younger group (age under 50). Secondary data analysis of sick leave and sickness benefits as indirect costs of medical treatment seems to be well suited to provide essentiell information to health care policy makers and those charged with distributing disability funds.

 
  • Literatur

  • 1 Perleth M. Minimal-invasive Chirurgie. Chirurg 2007; 78: 511-518
  • 2 Badura B, Ducki A, Schröder H. et al. (Hrsg.) Fehlzeiten-Report. 2014 Berlin: Springer; 2014
  • 3 Nicholson GP. Arthroscopic acromioplasty: a comparison between workers ‘compensation and non-workers’ compensation populations. J Bone Joint Surg Am 2003; 85-A: 682-689
  • 4 Collin P, Abdulla A, Kherad O. et al. Prospective evaluation of clinical and radiologic factors predicting return to activity within 6 month after arthroscopic rotar cuff repair. J Shoulder Elbow Surg. 2015; 24: 439-445
  • 5 Luyckx L, Luyckx T. Donceel et al. Return to work after arthroscopic subacromial decompression. Acta Orthop Belg 2011; 77: 737-742
  • 6 Bhatia S, Piasecki DP, Nho SJ. et al. Early return to work in workers’ compensation patients after arthroscopic full-thickness rotator cuff repair. Arthroscopy 2010; 26: 1027-1034 Epub 2010 Jun 3