Kinder- und Jugendmedizin 2006; 06(01): 38-42
DOI: 10.1055/s-0037-1617888
Intensivmedizin
Schattauer GmbH

Parasuizidale Handlungen im Kindes- und Jugendalter aus Sicht des erstversorgenden Notarztes

Suicide attempts in children and adolescents in view of the emergency doctor
Frank Häßler
1   Klinik für Kinder- und Jugendneuropsychiatrie/Psychotherapie der Universität Rostock (Direktor: Prof. Dr. med. F. Häßler)
,
Christiane Hartmann
2   Rettungsstelle der Landeshauptstadt Schwerin
,
Johannes Buchmann
1   Klinik für Kinder- und Jugendneuropsychiatrie/Psychotherapie der Universität Rostock (Direktor: Prof. Dr. med. F. Häßler)
,
Christian Göhre
1   Klinik für Kinder- und Jugendneuropsychiatrie/Psychotherapie der Universität Rostock (Direktor: Prof. Dr. med. F. Häßler)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 11 November 2004

angenommen: 23 November 2004

Publication Date:
12 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Ausgehend von der internationalen Literatur über (para) suizidales Verhalten im Kindes- und Jugendalter wird die besondere Rolle und Problematik des erstversorgenden Notarztes dargestellt.

Erfasst und ausgewertet wurden im Zeitraum von 1986–1993 880 Parasuizidenten der Landeshauptstadt Schwerin, unter denen sich 78 Kinder und Jugendliche (Alter 8–18 Jahre, davon 62 weiblich) befanden. Die Ergebnisse wurden mit zwei Untersuchungen aus dem gleichen Zeitraum und dem gleichen Design verglichen. Obwohl 95% der Kinder und Jugendlichen eine so genannte weiche Methode wählten, wiesen 18% vital bedrohliche Zustände auf. Die Rate der Parasuizidwiederholer lag bei rund einem Drittel. Interpersonelle Konflikte standen motivational im Vordergrund.

Summary

Based on the international literature on suicide attempts/parasuicide in childhood and adolescence, the particular role and difficulty of the emergency doctor is shown.

From 1986 to 1993, data on 880 people committing parasuicides in the provincial capital Schwerin were recorded and analyzed. Among these people have been 78 children and adolescents (aged 8–18 years, females n = 62). These current results were compared with two studies from the same period of time and the same design. 95% of the younger sample did choose a so called „soft method“ to kill themselves. Nevertheless, in 18% of the cases life-threatening conditions were involved. About one third of parasuicidal children and adolescents were recidivists. In most cases parasuicides were motivated by interpersonal conflicts.

 
  • Literatur

  • 1 Boyes AP. Repitition of overdose: a retrospective 5-year study. J Adv Nurs 1994; 20: 462-8.
  • 2 Braun-Scharm H. Suizidalität bei Kindern und Jugendlichen. In: Martinius J. (Hrsg) Kinder- und jugendpsychiatrische Notfälle. München: Quintessenz Verlag; 1991: 9-19.
  • 3 Braun-Scharm H, Goth K, Freisleder FJ, Althoff A. Jugendliche in stationärer psychiatrischer Behandlung: Parasuizidale Symptome und psychische Störungen. Kindheit und Entwicklung 2004; 13: 26-37.
  • 4 Brent DA, Kolko DJ. Suicide and Suicidal Behavior in Children and Adolescents. In: Garfinkel BD, Carlson GA, Weller EB. (eds) Psychiatric Disorders in Children and Adolescents. Saunders Company; 1990: 372-93.
  • 5 Chastang F, Rioux P, Dupont I. et al. Risk factors associated with siucide attempt in young French people. Acta psychiatr Scand 1998; 98: 474-9.
  • 6 Fergusson DM, Lynskey MT. Suicide attempts and suicidal ideation in a birth cohort of 16-yearold new zealanders. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1995; 34: 1108-17.
  • 7 Göhre C. (Hrsg) Parasuizidale Handlungen im Kindes- und Jugendalter im Großraum Rostock. Hamburg: Verlag Dr. Kovac; 2000
  • 8 Häßler F, Hauk L, Göhre C. Parasuizidale Handlungen im Kindes- und Jugendalter. Hautnah päd 1995; 7: 66-73.
  • 9 Hauk L. Parasuizidale Handlungen im Kindesund Jugendalter. Med Diss. Uni Rostock; 1993
  • 10 Hawton K, Rodham K, Evans E, Weatherall R. Deliberate self harm in adolescents: Self report survey in schools in England. Br Med J 2002; 325: 1207-11.
  • 11 Hultén A, Jiang GX, Wasserman D. et al. Repetition of attempted suicide among teenagers in Europe: Frequency, timing and risk factors. European Child andAdolescent Psychiatry 2001; 10: 161-9.
  • 12 Kessler RC, Borges G, Walters EE. Prevalence of and Risk Factors for Lifetime Suicide Attempts in the National Comorbidity Survey. Arch Gen Psychiat 1999; 65: 617-26.
  • 13 Konrad M, Jaeggi C, Sturzenegger M, Valach L. Charakteristika junger Suizidversucher und ihre Bedeutung für den Helfer. Psychther Psychosom Med Psychol 1994; 44: 1-6.
  • 14 Magde N. Youth suicide in an international context. European Child and Adolescent Psychiatry 1999; 8: 283-91.
  • 15 Pagés F, Arvers P, Hassler C, Choquet M. What are the characteristics of adolescent hospitalized suicide attempters?. European Child and Adolescent Psychiatry 2004; 13: 151-8.
  • 16 Shaffer D, Gutstein J. Duicide and attempted suicide. In: Rutter M, Taylor E. (eds) Child and adolescent psychiatry: suicide and attempted suicide. Oxford: Blackwell; 2002: 529-55.
  • 17 Taylor EA, Stansfield SA. Children who poison themselves: 1. Children who poison themselves: 1. Br J Psychiatry 1984; 145: 127-32.
  • 18 Wunderlich U, Bronisch T, Wittchen HU, Carter R. Gender differences in adolescent and young adults with suicidal behaviour. Acta Psychiatrica Scandinavica 2001; 104: 332-9.
  • 19 Zitzow D, Desjarlait BS. A study of suicide attempts comparing adolescents to adults on a northern plains american indian reservation. Am Indian Als Native Health Res Monogr Ser 1994; 4: 35-69.