Phlebologie 2011; 40(02): 73-78
DOI: 10.1055/s-0037-1621759
Originalarbeiten
Schattauer GmbH

Kaliberreduktion der V. saphena magna und der V. femoralis communis nach CHIVA

Diameter-reduction of the great saphenous vein and common femoral vein after CHIVA
E. Mendoza
1   Praxis, Wunstorf
,
V. Berger
2   Praxis, Hamburg
,
C. Zollmann
3   Praxis, Jena
,
M. Bomhoff
4   Praxis, Bremen
,
Felix Amsler
5   www.amslerconsulting.ch, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received:25 August 2010

Accepted:26 January 2011

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Das Ziel von CHIVA (Cure Con-servatrice et Hémodynamique de l‘Insuffisance Veineuse en Ambulatoire) ist der Erhalt der Stammvene als Drainageweg für das Blut der Seitenäste. Ziel der Arbeit ist es, zu prüfen, ob CHIVA möglicherweise eine Überlastung der tiefen Beinvene nach sich ziehen könnte.

Material und Methode: 557 Beine von 458 Pa-tienten wurden präoperativ mit Ultraschall untersucht. Dabei wurden die Durchmesser der V. femoralis (VFC) distal zum sapheno-femoralen Übergang und der V. saphena magna (VSM) 10–15 cm distal der Krosse gemessen. 383 Patienten mit 470 behandelten Beinen kamen zur Nachuntersuchung (84 % der be-handelten Patienten). Die beiden Durchmesser wurden erneut erhoben und mit dem präoperativen Durchmesser verglichen.

Ergebnisse: Die Durchmesser der VSM und der VFC sind signifikant unterschiedlich zwischen Männern und Frauen. In der VSM fand sich eine Kaliberreduktion von 6,1 mm präoperativ auf 4,5 mm postoperativ bei den Frauen und von 6,8 mm präoperativ auf 5,1 mm bei den Männern. Der Durchmesser in der VFC verringerte sich von 14,0 mm präoperativ auf 13,7 mm postoperativ bei den Frauen, sowie von 16,5 mm präoperativ auf 16,1 mm post-operativ bei den Männern. Diese Kaliberreduktionen sind statistisch signifikant.

Zusammenfassung: Es konnte eine signifikante Kaliberreduktion in der VFC nach CHIVA nachgewiesen werden, sodass gefolgert werden kann, dass zwei Monate nach der Operation das tiefe Venensystem nicht überlastet, son-dern es im Gegenteil entlastet wird.

Summary

Background: CHIVA (Cure Conservatrice et Hémodynamique de l‘Insuffisance Veineuse en Ambulatoire) has been introduced to practice in 1988 in France, 1997 in Germany. The method corrects the haemodynamics in a varicose vein recirculation so that the blood flow is obligatory from superficial to deep veins. The aim of CHIVA is sparing saphenous vein trunks and perforators to allow drainage from superficial to deep veins. Hach criticized that the deep veins, especially at the thigh, could be overloaded by this procedure, so the aim of the study is to determine, whether the diameter of deep veins increase or decrease after the procedure.

Materials and Methods: Prospective multi-center study: 557 legs of 458 patients were scanned with ultrasound preoperatively measuring the diameter of common femoral vein distal to the sapheno-femoral junction, as well as the diameter of the great saphenous vein 10–15 cm distal to the groin. 383 patients with 470 treated legs (84.4 %) returned to follow up between 8 and 25 weeks after surgery for a duplex examination. Diameters of great saphenous vein and common femoral vein were compared pre- and postoperatively.

Results: The diameters of great saphenous vein and common femoral vein are statistically different between male and female legs. The diameter of the great saphenous vein changed from 6.1 mm preoperatively to 4.5 mm postoperatively in the female group and from 6.8 mm to 5.1 mm in the male group. The diameter of the common femoral vein changed from 14.0 mm preoperatively to 13.7 mm postoperatively in the female group and from 16.5 mm to 16.1 mm postoperatively in the male group, all these results being statistically highly significant.

Conclusion: A significant reduction in the diameter of the common femoral vein was shown two months after the procedure, allowing the conclusion that CHIVA is not overloading the deep venous system, but relieving it.

 
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