Phlebologie 2012; 41(05): 235-238
DOI: 10.1055/s-0037-1621821
Originalarbeit
Schattauer GmbH

Diameter der Vena femoralis com-munis als Prädiktor des Phlebödems

Diameter of common femoral vein as predictor of phleboedema
A. Dyszyńska
1   KosmetoDerm, Dermatologische Praxis, Warschau
,
T. Dyszyński
2   Global Pharmacovigilance, Bayer Pharma AG, Berlin;
,
M. Marshall
,
Z. Lewandowski
4   Abteilung für Epidemiologie, Medizinische Universität Warschau
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingereicht:23 February 2012

Angenommen:05 July 2012

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Überprüfen, ob das Vorliegen und das Ausmaß eines Phlebödems (chronische Veneninsuffizienz (CVI) im CEAP-Stadium 3) durch den Diameterwert der Vena femoralis communis (VFC) vorhergesagt werden kann.

Methode: Im Rahmen einer randomisierten Studie wurden 34 Frauen mit einer CVI primärdegenerativen Ätiologie mit venös-bedingten Stauungsödemen über zwei Wochen diuretisch behandelt. Bei allen Frauen wurden die Ausgangsdiameter der VFC und die Unterschenkelvolumina vor und nach der Behand-lung gemessen. Als Kovariaten wurden u.a. venöse Refluxe und die fotoplethysmografisch bestimmten venösen Wiederauffüllzei-ten ermittelt.

Ergebnisse: Die nach sieben Tagen diuretischer Behandlung erzielte Volumenreduktion in der Verum-Gruppe war bei Frauen mit einem Diameter der VFC von ≥16,0 mm ausgeprägter (66 ml) als bei denen mit Diametern <16,0 mm (25 ml). Dieser Zusammenhang war unabhängig vom Einfluss der venösen Re-fluxe, nahm jedoch bei Ausschaltung des Einflusses von retikulären und Besenreiservarikose deutlich zu.

Schlussfolgerung: Eine Disposition zum Phlebödem lässt sich bei Frauen mithilfe der Diametermessung der VFC diagnostizieren. Kein anderer makrozirkulatorischer Parameter des Venenstatus vermochte die Ödemneigung auch nur annährend treffsicher vorherzusagen.

Summary

Background: Duplex ultrasound is a useful diagnostic tool while approaching patients with chronic venous disease; currently main focus is put on identifying venous reflux and/or venous obstruction. However, little if any data exist regarding role of venous dilation in the pathology of chronic venous disease and in particular phleboedema.

Objective: To investigate, if presence and/or degree of phleboedema (chronic venous disease in stadium 3 according to CEAP classification) can be predicted by the diameter of the common femoral vein (CFV).

Methods: 34 female subjects with chronic venous disease of primary degenerative aetiology and phleboedema were enrolled in a random-ized controlled trial and treated with diuretics or placebo for 2 weeks. At baseline all women had their CFV diameter gauged during Valsalva manoeuvre. Optoelectronic volumetry (per-ometry) of the lower leg was performed at baseline, after 7 days, and after 14 days of diuretic therapy. Venous refluxes (in ultrasound examination) and venous refill times (in photoplethysmography) were determined among other covariates.

Results: After 7 days of diuretic treatment (in verum group), reduction of the leg volume (which was interpreted as ankle oedema) was more pronounced in women having CFV diameters of ≥16,0 mm (66 ml) as compared to those with CFV diameters of <16,0 mm (25 ml). The risk of ankle oedema which constituted at least 3 % of the lower leg volume was 12 times higher in women with a CFV diameter of ≥16,0 mm as compared to women with a CFV diameter of <16,0 mm (p=0,06). Prediction of ankle oedema using CFV diameter as a diagnostic test had sensitivity of 67 % and specificity of 86 %. This association of interest did not weaken after controlling for the covariates. Indeed, it appeared to increase after controlling for varicose veins of reticular and spider-web type.

Conclusions: In women, a predisposition to phleboedema can be diagnosed with assessment of the CFV diameter. A CFV diameter of 16 mm or more is consistent with an increased risk of phleboedema. No other macrocirculatory parameter of venous status had a comparable predictive value for diagnosing the occurrence or extent of phleboedema.