Summary
Aim: This study was designed to show the effect of a nonionic contrast medium (Iomeprol-300;
CM) on the intrathyroidal iodine concentration with and without a concomitant medication
with perchlorate (1380 mg/d) to block the thyroidal iodine uptake. Volunteers and methods: Twelve volunteers recieved 100 ml Iomeprol-300 intravenously and the perchlorate
prophylaxis mentioned above. Another 12 volunteers got 100 ml Iomeprol-300 only. By
means of X-ray-fluorescence-analysis the intrathyroidal iodine concentration was determined
in advance as well as 0.2, 1, 3, 5, 7, 24, 48, 72, and 96 hours after the application
of the CM. Results, Conclusion: The intrathyroidal iodine concentration did not change in the group of volunteers
on perchlorate medication. Without perchlorate the intrathyroidal iodine concentration
decreased after the application of the CM when it was initially high (722 ± 66 μg/ml
before, 670 ± 65 μg/ml after CM; p = 0.046) and increased in case of a low initial
concentration (327 ± 40 μg/ml before, 381 ± 25μg/ml after CM; p = 0.046). The effect
is significant but its magnitude is too small to be harmful for a patient with a healthy
thyroid. The oral application of 1.4 g/d perchlorate inhibits the thyroidal iodine
uptake and the intrathyroidal iodine concentration is unaffected by the application
of a CM.
Zusammenfassung
Ziel: Studie zur Klärung der Veränderung der intrathyreoidalen Iodkonzentration nach intravenöser
Applikation nicht-ionischer Röntgenkontrastmittel (Iomeprol-300; KM) sowie der Wirksamkeit
einer Prophylaxe mit Perchlorat (1380 mg/d) zur Blockade der thyreoidalen Iodaufnahme.
Probanden, Methoden: 12 Probanden erhielten 100 ml Iomeprol-300 intravenös, dazu zusätzlich o.g. Perchloratprophylaxe.
12 weiteren Probanden wurde lediglich 100 ml Iomeprol-300 intravenös appliziert. Vor
sowie 0,2, 1, 3, 5, 7, 24, 48, 72 und 96 Stunden nach Kontrastmittelgabe wurde die
intrathyreoidale Iodkonzentration mittels Röntgenfluoreszenzanalyse bestimmt. Ergebnisse, Schlussfolgerung: Unter Perchlorat veränderte sich die intrathyreoidale Iodkonzentration nicht. Ohne
Perchloratprophylaxe sinkt der Iodgehalt der Schilddrüse bei einer initial hohen intrathyreoidalen
Iodkonzentration nach Kontrastmittelgabe ab (722 ± 66 μg/ml vor, 670 ± 65 μg/ml nach
KM; p=0,046), bei initial niedriger Konzentration wird Iod in die Schilddrüse eingelagert
(327 ± 40 μg/ml vor, 381 ± 25μg/ml nach KM; p = 0,046). Der Effekt, obwohl signifikant,
scheint zu gering, um für einen Patienten mit gesunder Schilddrüse die Gefahr einer
iodinduzierten Funktionsstörung der Schilddrüse verursachen zu können und kann durch
die tägliche orale Gabe von 1,4 g Perchlorat verhindert werden.
Keywords
Non-ionic contrast media - intrathyroidal iodine concentration - iodide - perchlorate
prophylaxis
Schlüsselwörter
Nicht-ionische Röntgenkontrastmittel - intrathyreoidale Iodkonzentration - Iodid -
Perchloratprophylaxe